حسینی: باید اروپا را از همراهی با آمریکا بر حذر داریم

حسینی: باید اروپا را از همراهی با آمریکا بر حذر داریم
دوشنبه 11 تير 1397 - 09:32

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: استفاده روان و بدون دغدغه از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی در پرتو روابط با اروپا و سایر کشورهای دنیا از جمله تعهدات طرف‌های اصلی برجام از جمله اروپائیان بوده و جمهوری اسلامی همچنان به آن به عنوان یک مطالبه جدی نگاه می‌کند.

العالم- ایران/ سیاسی 

سید محمد علی حسینی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با ایسنا درباره ابعاد سیاسی و دستاوردهای سیاست خارجی و نیز اقتصادی سفر رییس‌جمهور به دو کشور اتریش و سوییس و پیام آن برای آمریکا و دیگر کشورهای مخالف سیاست‌های ایران گفت: معمولا انجام چنین سفرهایی به ویژه هنگامی که در سطح ریاست جمهوری انجام می‌شود، تک بعدی یا تک محوری نبوده و ترکیبی از زمینه‌ها و ابعاد متنوع را شامل می‌شود که تقویت روابط سیاسی و همکاری‌های بین‌المللی، افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری می‌تواند از جمله اهداف این سفرها به حساب آید.

وی ادامه داد: پیام مهم تبادلات هیات‌ها در سطوح مختلف بین ایران و سایر کشورها این است که ظرفیت و قابلیت‌های جمهوری اسلامی و اهمیت راهبردی و نقش موثر آن در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی قابل چشم‌پوشی نیست و تلاش‌های مغرضانه بدخواهان و دشمنان ایران اسلامی ناکارآمد و بی‌حاصل است.

سفیر پیشین کشورمان در ایتالیا در پاسخ به این پرسش که استقبال دو کشور اروپایی از رئیس‌جمهور ایران در اوج فشارهای آمریکا به اروپا علیه ایران، حاکی از اختلافی جدی در نوع نگاه و تعامل اروپا و آمریکا بر سر ایران و برجام است و اینکه آیا ایران توانسته است معاملات فراآتلانتیکی را برهم زده یا روی آن تاثیرگذار باشد؟ تصریح کرد: اختلاف‌نظر آمریکا و اروپا بر سر مسئله برجام و بقاء آن و نوع تعامل با ایران در این خصوص غیرقابل انکار است؛ اما واقعیت دیگری وجود دارد و آن این است که این اختلاف نظر را نباید به سایر حوزه‌ها از جمله نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی یا توان دفاع موشکی و بحث تروریسم و نحوه مواجهه و مقابله با آن تعمیم داد.

حسینی اضافه کرد: همان‌گونه که از مواضع مقامات آمریکایی و اروپایی بر می‌آید، دو طرف در این زمینه‌ها اتفاق یا انطباق نظر دارند و غالبا پشتیبان یکدیگرند. ما در رایزنی‌هایی که با طرف‌های اروپایی داریم باید در کنار تلاش در جهت تقویت مناسبات و ارتقاء همکاری‌ها در زمینه‌های مورد علاقه مشترک، به روشنگری و تبیین مواضع خود و تبادل نظر پیرامون موضوعات مورد اختلاف و مناقشه نیز بپردازیم و اروپا را از همراهی با آمریکا و برخی از رژیم‌های مرتجع و متجاوز منطقه در این قضایا بر حذر داریم.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که انجام این سفرها می‌تواند به معنای حفظ برجام و استفاده از ظرفیت‌های کوچک اقتصادی و تجاری در اروپا برای همکاری با ایران باشد؟با تاکید بر این‌که "هر یک از این سفرها می‌تواند ابعاد و اهداف متعددی را دنبال و تحت پوشش قرار دهد" اظهار کرد: شرایطی که هم اکنون برجام در آن به سر می‌برد و تکلیف و مسئولیت مهمی که برای حفظ آن بر عهده طرف اروپایی است ایجاب می‌کند که توصیه‌ها و هشدارهای صریح و روشن ایران، مورد توجه جدی طرف اروپایی قرار گیرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها