روزنامه دولتی چین:

پکن و تهران در مقابله با آمریکا سیاست واحدی دارند

پکن و تهران در مقابله با آمریکا سیاست واحدی دارند
دوشنبه 11 تير 1397 - 11:36

وزنامه دولتی چین با اشاره به اینکه پکن و تهران در مقابله با جاه طلبی های آمریکا سیاست واحدی دارند» نوشته، چین به عنوان شریک بزرگ تجاری ایران و بزرگترین وارد کننده نفت آن کشور، به ارتباطات تجاری و اقتصادی معمول خود با ایران ادامه خواهد داد.

العالم ـ آسیا

گلوبال تایمز ارگان حزب حاکم چین امروز (دوشنبه) با انتشار گزارشی خاطرنشان کرد، دو کشور به دنبال گسترش روابط متقابل هستند و در جریان اجلاس های مختلف از جمله نشست سران سازمان همکاری شانگهای نیز این موضوع از سوی مقام های دو طرف مورد رایزنی قرار گرفت.
در ادامه این گزارش آمده است: پس از آنکه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برجام را نقض کرد، ایران تلاش گسترده ای داشته است تا با کشورهای مختلف از جمله چین و اعضای سازمان همکاری شانگهای روابط نزدیکتری به خصوص در عرصه اقتصادی داشته باشد.
این گزارش خاطر نشان می کند که در سه سال گذشته پس از برجام خیلی از شرکت های اروپایی به بازار ایران بازگشتند و شرکت های چینی در ایران فعال تر از قبل شدند و وضعیت سرمایه گذاری در ایران بهبود چشمگیری داشته است.
گلوبال تایمز می نویسد طبیعتا جایگاه منطقه ای ایران پس از برجام ارتقا یافت و این کشور نقش گسترده تری در کشورهای سوریه و لبنان ایفا کرد و در موضوع یمن هم همیشه بر حل مساله تاکید کرده است.
ارگان حزب حاکم چین تصریح می کند که برجام در واقع باعث عصبانیت آمریکا و عربستان سعودی شد زیرا آنها می دیدند که چطور نفوذ ایران در مسایل بین المللی ارتقا یافته است و برای همین بود که خیلی سریع ترامپ این توافق را زیر پا گذاشت تا بتواند بار دیگر ایران را تحت فشار قرار دهد اما همین مساله موجب شد تا احساسات ضد آمریکایی تشدید شود.
این روزنامه چینی در ادامه خاطرنشان کرده، برخلاف آنچه برخی تصور می کردند ایران از برجام خارج نشد بلکه کوشید تا حمایت اروپا، چین و روسیه را از این توافق کسب کند دیپلماسی ایران قوی تر و فعال تر از قبل شده است تا بتواند جلوی کارشکنی های آمریکا علیه ایران بویژه در ساختارهای مالی بین المللی را بگیرد.
به گزارش ایرنا، گلوبال تایمز تاکید می کند مسایل مربوط به برجام فقط مختص ایران نیست اقدامی که دولت آمریکا انجام داده است مخاطرات ژیوپلتیک زیادی برای کشورهای دیگر دارد خطر مناقشات فزاینده را به دنبال دارد و بر اروپا، روسیه و دیگر کشورها تاثیرگذار است و حتی این مخاطرات آمریکا و عربستان را نیز شامل می شود.
این روزنامه در ادامه آورده است: چین در این میان، فعالانه و با قدرت، از موضع ایران ضد سلطه جویی و تحریم های یکجانبه آمریکا حمایت می کند و حتی این کشور و روسیه در بیانیه مشترکی این حرکت دولت آمریکا را تقبیح و بر حمایت از برجام تاکید کرده اند.

پربیننده ترین خبرها