روی کار آمدن دولت جدید در مکزیک/ تبریک آمریکا و کانادا به رئیس جمهور منتخبِ چپگرا

روی کار آمدن دولت جدید در مکزیک/ تبریک آمریکا و کانادا به رئیس جمهور منتخبِ چپگرا
دوشنبه 11 تير 1397 - 11:58

رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر کانادا در پیام‌هایی جداگانه، پیروزی «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» نامزد چپگرا در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک را تبریک گفتند.

العالم _ آمریکا

در اولین واکنش‌ها به انتخابات ریاست جمهوری مکزیک، سران آمریکا و کانادا به عنوان همسایگان این کشور به رئیس‌جمهور منتخب تبریک گفتند.

بر اساس نتایج اولیه، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» نامزد چپ گرا، پیروز انتخابات ریاست جمهوری مکزیک شده است. هرچند نتایج نهایی اعلام نشده اما انتظار می‌رود اوبرادور موفق به کسب بیش از ۵۳% از آرا شود.

نزدیک‌ترین رقیب او در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک کمتر از نیمی از آرا او را کسب کرده و عملا باید اوبرادور را رئیس‌‌جمهور منتخب دانست.

«انریکو پینا نیتو» رئیس‌جمهور کنونی مکزیک که در انتخابات نامزد نشده بود، در تماسی تلفنی به اوبرادور ۶۴ ساله پیروزی در انتخابات را تبریک گفت.

اوکه عضو حزب میانه رو و حاکم «حزب انقلابی نهادی»(PRI) است، از «خوزه آنتونیو میدی» به عنوان نامزد این حزب حمایت کرده بود.

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور منتخب مکزیک، رئیس حزب چپگرای «جنبش بازسازی ملی» است. این حزب در سال ۲۰۱۴  تاسیس شد.

اوبرادوردر طی دوره‌های قبلی هم سه بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود اما توفیقی نیافته بود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری مکزیک واکنش نشان داد.

او در توئیتر خود نوشت: « به آندرس مانوئل لوپز اوبرادور به خاطر انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور بعدی مکزیک تبریک می‌گویم. من آماده کار کردن با او هستم. کار زیادی باید انجام بشود که به نفع آمریکا و مکزیک خواهد بود».

نخست‌وزیر کانادا هم درباره انتخابات مکزیک بیانیه‌‎ای منتشر کرد.

«جاستین ترودو» اعلام کرد: «به نمایندگی از دولت کانادا من به آندرس مانوئل لوپز اوبرادور به خاطر انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور بعدی مکزیک تبریک می‌گویم. کانادا و مکزیک دوستانی نزدیک و شرکایی طولانی مدت هستند».

وی افزود: «ما اهداف مشترک، مردانی قوی، پیوندهایی مستحکم و روابط دوجانبه تجاری داریم که به نفع دو طرف است و دنیا به آن حسودی می‌کند و این را در تلاش مشترکمان بریا به روز رسانی کردن توافق نفتا نمایان است».

تبریک سران آمریکا و کانادا به رئیس‌جمهور منتخب مکزیک در حالی انجام می‌گیرد که دولت دونالد ترامپ بر سر نفتا با دو همسایه آمریکا دچار تنش‌های زیادی شده است.

ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید، انتقادهای تندی علیه نفتا کرده و آن را توافقی «فاجعه‌بار» برای آمریکا خوانده و به کانادا و مکزیک برای تغییر آن فشارهای زیادی وارد کرده است.

قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به «نفتا»، یک سازمان منطقه‌ای است که در ۱۹۹۴ با عضویت آمریکا، کانادا، و مکزیک تاسیس شد.

از نظر رئیس‌جمهور آمریکا مفاد نفتا به ضرر منافع ایالات متحده است و او می‌گوید که مکزیک و کانادا در حال سود بردن و سوء استفاده از آمریکا هستند.

به دنبال همین انتقادها بود که آمریکا اخیرا جنگ تعرفه‌ای علیه کانادا و مکزیک را کلید زد و روی محصولات وارداتی فولاد و آلومینیوم این دو کشور همسایه تعرفه‌هایی وارد کرد.

پربیننده ترین خبرها