رسانه سوئیسی: برجام محور اصلی مذاکرات روحانی است

رسانه سوئیسی: برجام محور اصلی مذاکرات روحانی است
دوشنبه 11 تير 1397 - 18:25

تارنمای خبری و اطلاع رسانی سوئیس اینفو نوشت:در سفر رسمی «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به سوئیس و اتریش در باره توافق هسته ای ایران و برخی مسائل مربوط به خاورمیانه مذاکره می شود.

العالم ـ اروپا

این تارنمای خبری روز دوشنبه در گزارشی با عنوان «سفر رسمی رئیس جمهورایران به سوئیس» و بازتاب سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری به دو کشور اروپایی سوئیس و اتریش به نقل از وزارت امور خارجه سوئیس، نوشت: ایران شریک مهم تجاری و اقتصادی سوئیس است.
این رسانه افزود:«آلین بِرست» که امسال ریاست چرخشی ریاست جمهوری سوئیس را برعهده دارد، میزبان روحانی خواهد بود. 
رییس جمهوری کنفدراسیون سوئیس در واقع رییس نهاد اجرایی موسوم به «شورای فدرال سوئیس» است که 7 عضو دارد و این شورا در مجموع رییس کشور به شمار می رود و مسئول اداره و هدایت دولت فدرال سوئیس است اما هر کدام از اعضای این شورا ریاست یکی از هفت بخش اجرایی را بر عهده دارد. پست ریاست جمهوری فدرال بطور سالیانه و چرخشی بین هفت عضو این شورا تغییر می کند.
به گزارش  ایرنا  براساس این گزارش، بعد از استقبال از روحانی، مذاکرات رسمی اولیه بین رئیسان جمهوری ایران و سوئیس در بِرن، پایتخت سوئیس با حضور وزیران امور خارجه دو کشور انجام می شود.
مذاکرات رسمی فردا (سه شنبه) با حضور برست، سیمونتا سوماروگا وزیر دادگستری و «یوهان اشنایدر-آمان» برگزار می شود. اشنایدر آمان، در سفر به تهران در سال 2016، از روحانی برای دیدار از سوئیس دعوت کرد.
این گزارش افزود: دو کشور در پایان فوریه سال 2016 نقشه راهی را برای تقویت روابط دوجانبه تدوین کردند.
سوئیس اینفو نوشت: دولت سوئیس اعلام کرده انتظار می رود در این دیدار تعدادی توافقنامه امضا شود. همچنین انتظار می رود تحولات اخیر در توافق هسته ای، موضوع محوری در دیدار روحانی از سوئیس باشد. از تقریبا دو ماه پیش که آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج شد، جامعه بین المللی تلاش کرده این توافق را حفظ کند. 
به گفته سخنگوی رئیس جمهور سوئیس، دو طرف قصد دارند توافقاتی را درباره مسائل مراقبت های بهداشتی وعلمی امضا کنند.
روحانی بعد از سفر به سوئیس برای انجام سفر رسمی راهی اتریش می شود. توافق هسته ای ایران در ژنو مذاکره و در وین امضا شد. 
تارنمای رادیو لیبرتی (اروپای آزاد) نیز در بازتاب سفر روحانی به سوئیس و اتریش نوشت: این سفر در بحبوحه اختلافات بر سر توافق هسته ای ایران انجام می شود.
این تارنمای اروپایی به نقل از یک منبع دفتر ریاست جمهوری اتریش (که نامش فاش نشده) افزود: اتریش «از تلاش های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته ای ایران حمایت می کند».
این گزارش افزود: سفر روحانی به سوئیس و اتریش که از اول ژوئیه (10 تیر) ریاست اتحادیه اروپا را برعهده گرفت به دنبال تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج از توافق هسته ای و اعمال دوباره تحریم ها علیه تهران انجام می گیرد.
دیگر امضا کنندگان توافق هسته ای شامل انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان اعلام کرده اند که تا زمانی که ایران به توافق پایبند است این کشورها به این توافق متعهد می مانند. 
این گزارش افزود: روحانی 4 ژوئیه (13 تیر) با « الکساندر فن در بلن» همتای اتریشی خود و «سباستین کورتس» صدر اعظم اتریش در وین دیدار می کند.

پربیننده ترین خبرها