تعرفه های جدید در بنادر برای رونق صادرات تعیین می شود

تعرفه های جدید در بنادر برای رونق صادرات تعیین می شود
سه شنبه 12 تير 1397 - 10:26

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای رونق صادرات و ترانزیت کالا از بنادر شمالی کشور، تعرفه های جدیدی در همایش بین المللی صادارت اعلام می شود.

العالم - ایران / اقتصادی

منصور آرامی افزود: قرار گرفتن ایران در کنار دریا در شمال و جنوب، موقعیت جغرافیایی ایران را در منطقه ممتاز کرده است و باید از این ظرفیت بزرگ به خوبی استفاده کنیم.

این عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی به جمعیت 400 میلیون نفری در منطقه خزر و آسیای میانه اشاره کرد و گفت: مشوق ها و اعمال تخفیف تعرفه های بندری، زمینه رشد صادرات را از بنادر شمالی فراهم می کند.

معاون برنامه‌ ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: کشورهای حاشیه دریای خزر از شرایط اقتصادی مناسبی در منطقه برخوردارند و پیوند اقتصاد ایران با آنها به رشد و توسعه اقتصاد ملی کمک زیادی می کند.

آرامی افزود: با وجود منابع طبیعی خدادی، بسیاری از ظرفیت های صادراتی کشور در منطقه خزر خالی مانده است؛ بنابراین در همایش بین المللی صادرات که 20 و 21 تیرماه امسال در بندر امیرآباد برگزار می شود، تخفیف های تعرفه های بندر اعلام می شود.

وی یادآورشد: قانون این اجازه را به سازمان بنادر داده تا با کاهش تعرفه و اعمال مشوق ها در بنادر شمالی و جنوبی، زمینه رونق صادرات و ترانزیت کالا را در کشور فراهم کند.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در حال حاضر سهم مبادلات تجاری از طریق این دریا در بین پنج کشور حاشیه خزر بسیار کم است و باید از این ظرفیت ها حداکثر استفاده را ببریم.

اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر شمالی کشور سالیانه حدود 25 میلیون تن است در حالی که در سال های اخیر میزان تخلیه و بارگیری در این بنادر از 6 میلیون تن فراتر نرفته است. این مساله نشان می دهد، حدود چهار پنجم این ظرفیت خالی است.

با توجه به مشکلات اقتصادی در شرایط کنونی، توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از بنادر، راهکاری برای توسعه و رشد اقتصادی کشور است. ضمن آنکه این توسعه صادارت، افزایش اشتغالزایی و درآمدهای ارزی را نیز به همراه دارد.

همایش «توسعه صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر» با حضور نمایندگان پنج کشور حاشیه خزر شامل ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقزستان و روسیه روزهای 20 و 21 تیرماه امسال در بندرامیرآباد (استان مازندران) برگزار می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها