کشف ویروسی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

کشف ویروسی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند
سه شنبه 12 تير 1397 - 14:51

محققان به تازگی ویروسی را کشف کردند که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

العالم-گوناگون

طبق مطالعه منتشرشده روز دوشنبه هفته‌نامه علمی متعلق به آکادمی ملی علوم، دانشمندان آمریکایی ویروس ویژه‌ای را در موش‌ها شناسایی کردند که نه تنها سیستم ایمنی بدن را تضعیف نمی‌کند بلکه ممکن است توانایی سیستم ایمنی را افزایش دهد.

براساس گزارش «خبرگزاری شینهوا»، اوج فعالیت سیستم ایمنی ما در دوران جوانی است و پس از یک سن خاصی کاهش می‌یابد و مبارزه با عفونت‌های جدید در بدن دشوارتر می‌شود.

محققان به منظور جوانسازی سیستم ایمنی افراد مسن موش‌هایی را به ویروس «سیتومگالوویروس» آلوده کردند.

این ویروس بیش از نیمی از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

«مگان اسمیتی» محقق آزمایشگاه «ژانکو نیکولیش زوگیچ» در مرکز دانشگاه آریزونا گفت: این ویروس علائمی ندارد اما تاکنون ما هر روز با آن زندگی می‌کنیم و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. بدین گونه که سیستم ایمنی بدن ما همیشه در پشت پرده با این ویروس درگیر است.

وی افزود: از آنجایی که این ویروس سیستم ایمنی را با استفاده از منابع خاصی مشغول می‌کند ما تصور می‌کردیم که موش‌ها را در برابر عفونت‌های دیگر آسیب‌پذیر می‌سازد.

با این حال آلوده کردن موش‌های پیری که دارای این ویروس بودند به باکتری «لیستریا» دشوارتر از آلوده کردن موش‌هایی بود که این ویروس را نداشتند و این موضوع موجب شگفتی محققان شد.

سپس آنها لنفوسیت T (سلول‌های دفاع اختصاصی بدن) موش‌ها را آزمایش کردند و دریافتند که گروهی از موش‌های پیر دارای ذخیره مناسبی از لنفوسیت‌های تی متنوع هستند.

وی افزود: این تنوع خوب است. انواع مختلفی از لنفوسیت تی به انواع مختلفی از عفونت‌ها پاسخ می‌دهند. با تنوع زیاد لنفوسیت تی به احتمال زیاد شما قادر به مبارزه با عفونت‌ها خواهید بود.

سال‌هاست دانشمندان بر این باورند که تنوع لنفوسیت‌های تی با افزایش سن کاهش می‌یابد. این یکی از دلایلی بود که چرا افراد سالمند به سادگی به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند.

با این حال این مطالعه جدید نشان می‌دهد که لنفوسیت‌های تی تقریبا در موش‌های پیر همانند موش‌های جوان متنوع هستند.

همچنین طبق این مطالعه ظرفیت سیستم ایمنی بدن افراد مسن از آنچه که ما فکر می‌ کردیم بیشتر است.

وی توضیح داد: به نظر می‌رسد این ویروس با صادر کردن سیگنالی بهترین دفاع را در این زمینه فراهم می‌کند که این نشان می‌دهد توانایی تولید یک پاسخ ایمنی خوب در سنین پیری وجود دارد و این ویروس و یا پاسخ بدن به این ویروس می‌تواند به این توانایی کمک کند.

گفتنی است؛ هدف این تیم تحقیقاتی ساخت واکسنی است که بتواند سیستم ایمنی را در بزرگسالان بهبود بخشد و در برابر عفونت‌ها از آن محافظت کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها