آتش بازی ترامپ با نفت و هشدار معنادار روحانی

آتش بازی ترامپ با نفت و هشدار معنادار روحانی
سه شنبه 12 تير 1397 - 23:02

عقربه های ساعت درحالی شتابان به سوی ساعت صفر و آغاز قمار هسته ای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، به پیش می رود که جدی ترین هشدار به واشنگتن از سوی رییس جمهوری کشورمان از قلب اروپا صادر شد.

العالم ـ گزارش

آمریکا قرار است به صورت یکجانبه و به رغم مخالفت های اتحادیه اروپا و مغایر با قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد، تحریم های خود علیه ایران را در دو مرحله به اجرا بگذارد. واشنگتن درهمین خصوص اعلام کرده که استننایی برای کشورها یا شرکت‌ها در زمینه معافیت از تحریم‌های ایران قایل نخواهد شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که بازگشت تحریم‌ها بعد از دوره‌های 90 و 180 روزه (15 مرداد و 13 آبان ماه 1397) صورت خواهد گرفت که متعاقب آن تحریم های بانکی، ممنوعیت برقراری روابط تجاری شرکت ها با ایران و تحریم های نفتی به اجرا گذاشته خواهد شد.

اصرار آمریکا بر تحریم ایران در شرایطی است که همه شرکای کشورمان در برجام قاطعانه بر اجرای این معاهده بین المللی تاکید و خروج آمریکا را به شدت تقبیح کرده اند.

آمریکا با فرستادن هیات هایی به اروپا و منطقه خاورمیانه از طریق تهدید و تطمیع، در صدد رسیدن به اهداف نامشروع خود به ویژه قطع صادرات نفت ایران برآمده و این در حالی است که کشورمان با صادرات روزانه حدود 2 میلیون بشکه نفت دومین تولید کننده بزرگ اوپک است که قطع این میزان صادرات نفت، بی شک اقتصاد جهانی را با شوک و بی ثباتی در عرضه و نوسانات قیمت مواجه خواهد کرد از سویی بنابر گفته کارشناسان، درخواست آمریکا از عربستان برای جبران این مقدار عرضه نفت نیز به علل مشکلات فنی و قیمت تمام شده عملی و اجرایی نخواهد بود.

حالا در آستانه اجرایی شدن تهدیدات آمریکا برای تحریم ایران، رییس جمهوری کشورمان با سفر به قلب اروپا و دیدار با مقامات سوئیس و ایرانیان مقیم این کشور پیام معناداری برای ترامپ ارسال کرده است.

روحانی عصر دوشنبه در جمع ایرانیان سوئیس در واکنش به تهدیدات ترامپ در خصوص قطع کامل صادرات نفت ایران گفت: "یکی از آمریکایی ها گفته بود که می خواهیم نگذاریم اصلا ایران نفت صادر کند قاعدتا او معنی این حرف را خیلی نمی تواند تحلیل کند."

رییس جمهور کشورمان که ترامپ را مخاطب قرارداده بود تاکید کرد که معنی حرف وی در خصوص قطع صادرات نفت ایران یعنی این که نفت کل منطقه صادر نخواهد شد. روحانی تاکید کرد که "مگر امکان پذیر است نفت ایران صادر نشود ولی نفت منطقه صادر شود؟ معنی این حرف را اگر بفهمد روشن است که چه می گوید اما قاعدتا نمی فهمد و می گوید من نمی گذارم ایران یک قطره نفت صادر کند. اگر شما توانستید این کار را بکنید و نتیجه اش را ببینید که چی هست."

رییس جمهوری با توسل به همین استدال، تهدید مقامات آمریکایی درخصوص این که می خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند "گزافه گویی" خوانده و خاطرنشان کرده که آنها هیچ وقت قادر نیستند این تهدید را عملی کنند.

درهمین حال آلن برسه رییس جمهور سوئیس درنشست خبری مشترک با روحانی گفت که موضع سوئیس درباره برجام از نظرحقوقی به هیچ وجه تغییر نکرده و برجام از دید ما همچنان پابرجاست.

به رغم رفتارهای بعضا کجدار و مریز کشورهای اروپایی سخنگوی وزارت خارجه چین اما امروز (سه شنبه 12 تیرماه ) در تازه ترین اعلام مواضع خود در قبال تحریم های آمریکا تاکید کرد که «پکن مخالف تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران به ویژه در بحث فروش نفت است و با این تحریم ها همراهی نمی کند».

"لوکانگ او" با اشاره به اینکه روابط چین با ایران رابطه دوستانه است خاطرنشان کرد که مهمتر از همه اینها «ما مبادلات و همکاری های عادی را با ایران در چارچوب تعهدات و قوانین بین المللی حفظ می کنیم».

تهدید مقامات آمریکایی علیه ایران و گزافه گویی های آنها در زمینه قطع کامل صادرات نفت ایران درحالی است که شاهراه انرژی تنگه هرمز با موقعیت استراتژیک اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی یکی از مهمترین آبراهها و معابر انرژی جهانی محسوب می شود که تهدید آن می تواند جهان را با مخاطره روبرو کند امری که بی شک اگر افراد عاقلی در کابینه آمریکا پیدا شوند، هرگز به ترامپ توصیه نخواهند کرد که به این سمت و سو حرکت کند.

بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، روزانه 16.5 تا 17 میلیون بشکه نفت خام از منطقه خلیج ‌فارس به مقصد ژاپن، آمریکا، اروپای غربی و دیگر کشورهای آسیایی صادر می‌شود که تمام آنها از تنگه هرمز عبور می‌کند و این به جز حجم عظیم فرآورده‌های نفتی، گاز مایع و مایحتاج کشورهای منطقه است که از این تنگه عبور می‌کند بنابر این طبق سخنان رییس جمهوری کشورمان، منطقی نخواهد بود که آمریکا با همکاری برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای ما را تهدید به قطع صادرات نفت کند ولی انتظار داشته باشد که جریان عرضه و دریافت نفت برای دیگران به صورت معمول و طبیعی ادامه داشته باشد.

اگر بخواهند با تحریم و استفاده از نفت به عنوان سلاح علیه کشورمان اقدام کنند طبیعی است که تهران حق پاسخ مشروع و مقابله به مثل را برای خود محفوظ بدارد اگرچه کشورمان هیچ علاقه ای به گام نهادن در این مسیر و به مخاطره افتادن اقتصاد جهانی ندارد.

در همین خصوص خبرگزاری رویترز سخنان روحانی در سوئیس را این گونه بازتاب داد که فشار واشنگتن برای متوقف کردن جریان نفت ایران، ممکن است بر صادرات نفت منطقه خلیج فارس تاثیر منفی بگذارد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: روحانی روز سه شنبه در ادامه سفر دوره ای اروپایی خود برای جلب حمایت از توافق هسته ای 2015، طرح واشنگتن را برای متوقف کردن صادرات نفت ایران، رویا و خیال پردازی خواند.

با این اوصاف رییس جمهور کشورمان پس از سوئیس به اتریش سفر کرده و قرار است با مقامات این کشور نیز در باره روابط دوجانبه، برجام و راه های عملی حمایت اروپا از این معاهده بین المللی گفت وگو کند. از سوی دیگر بناست جمعه این هفته نیز نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 و موگرینی در وین اتریش در خصوص راهکارهای حفظ برجام برگزار شود.

در این نشست که به درخواست ایران صورت خواهد گرفت، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه همتایان خود از فرانسه،‌ آلمان، چین، روسیه و انگلیس درباره بسته پیشنهادی اروپا و اینکه چگونه آنها می‌توانند به صورت عملی منافع اقتصادی ایران را در برجام تضمین و ضمانت های اجرایی ارایه کنند، بحث و گفت‌وگو خواهند کرد و در واقع به نوعی تکلیف برجام و تحریم های آمریکا مشخص خواهد شد.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها