تشکیل کارگروه مشترک آمریکایی-‌اسرائیلی برای تشدید فشارهای داخلی در ایران

تشکیل کارگروه مشترک آمریکایی-‌اسرائیلی برای تشدید فشارهای داخلی در ایران
چهارشنبه 13 تير 1397 - 10:08

بنا بر یک گزارش که روز سه‌شنبه منتشر شد، رژیم صهیونیستی و اسرائیل یک کارگروه مشترک موقت را برای تقویت و سوء‌استفاده از فشارهای وارده بر دولت ایران تشکیل داده‌اند.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش شبکه 10 تلویزیون اسرائیل، در ملاقات اخیر "میر بن شابات"، مشاور امنیت ملی اسرائیل و جان بولتون، همتای آمریکایی وی در واشینگتن مسائلی درباره تمرکز بر یک استراتژی جدید در خصوص تشدید فشار بر دولت ایران مطرح شد.

در این گزارش به نقل از یک مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی آمده‌است هدف از تشکیل این کارگروه، ساقط کردن دولت ایران نیست؛ او گفته است: «هیچ‌کس گمان نمی‌کند چنین چیزی شدنی باشد.» اما هدف از تشکیل آن، افزایش فشار بر دولت ایران برای تغییر رفتار آن است.

بولتون که در گذشته از تغییر رژیم در ایران حمایت کرده‌است در ماه مه مدعی شد دولت آمریکا به دنبال اجرای سیاستی نیست که به سقوط دولت ایران منجر شود.

بر اساس این گزارش، اعضای کارگروه مشترک آمریکایی-‌اسرائیلی چندین بار ملاقات کرده‌اند و می‌توان نتیجه فعالیت آن‌ها را در تلاش‌های مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی در شبکه‌های اجتماعی برای مخاطب قرار دادن ناراضیان ایرانی -- به طور مستقیم -- مشاهده کرد.

بنیامین نتانیاهو -- نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی -- در فیس‌بوک چندین فیلم درباره ایران منتشر کرده و مایک پامپئو -- وزیر امورخارجه آمریکا -- نیز چنین اتفاقی را در توییتر رقم زده‌است.

در تحولی دیگر، شبکه تلویزیونی "Hadashot اسرائیل" روز سه‌شنبه گزارش داد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی پرونده‌ای را به سفارتخانه‌های این رژیم در مناطق مختلف جهان ارسال کرده که در آن به جزئیات تلاش‌ها برای تشدید فشار بر دولت ایران اشاره شده‌است.

در این پرونده آمده‌است: «خروج پرزیدنت ترامپ از توافق هسته‌ای و سیاست آمریکا در جهت تشدید فشار بر ایران با سیاست اسرائیل مطابقت دارد. بنابراین، ما باید با درک این موضوع که حالا زمانی مناسب است و ایران مقطع حساسی را به لحاظ دیپلماتیک و اقتصادی سپری می‌کند، این فشار را تشدید کنیم. کمک اسرائیل همچنین می‌تواند به تغییر نگرش ایران در قبال برنامه هسته‌ایش منجر شود.»

این طرح، اعزام تیم‌های دیپلماتیک را به سراسر جهان به‌خصوص به کشورهای اروپایی که روابط دوستانه‌ای با رژیم صهیونیستی دارند (اتریش، مجارستان و جمهوری چک) و کشورهایی نظیر ایتالیا، اسپانیا، کره‌جنوبی، ژاپن، سنگاپور، کانادا، استرالیا و کشورهای آمریکای لاتین شامل می‌شود.

علاوه بر آن، اسرائیل بر اساس مفاد این طرح فعالیت‌های ضدایرانی را در مجامع بین‌المللی نظیر سازمان ملل، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تشدید خواهد کرد، برنامه‌هایی عمومی را در بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) و در حاشیه جلسات مجمع عمومی سازمان ملل ترتیب خواهد داد، و فعالیت‌هایی عمومی را که به طور مستقیم به اسرائیل مرتبط نمی‌شوند در دستور کار قرار خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها