بان کی مون بهار عربی را نتیجه قیام ملت ها دانست

بان کی مون بهار عربی را نتیجه قیام ملت ها دانست
پنج‌شنبه 9 شهريور 1391 - 09:10

العالم - دبيرکل سازمان ملل متحد بهار عربي را نتيجه قيام و بيداري ملت ها دانست و تاکيد کرد که تغييرات اين کشورها نتيجه حمله نظامي خارجي نبود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم بان کی مون در اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها تاکید کرد که در واقع بهار عربی صادر شد و این بخاطر یک حمله نظامی خارجی نبود بلکه از داخل ملل سرچشمه گرفت ملتهایی که برخاستند تا آینده ای بهتر داشته باشند و ارزش های جهانی و بین المللی را بوجود بیاورند

وی گفت : این باعث تغییراتی شد و آغاز جدیدی را شروع کرده است اما اکنون ما شاهد فشار هستیم

دبيركل سازمان ملل دربخشی از سخنان خود با اشاره به پيشنهاد رهبر انقلاب درخصوص خاورميانه عاري از سلاح هسته اي اظهارداشت : اين پيشنهاد از طرف ايران مطرح شد، ما موافق آن هستيم و بايد تمام دنيا اينگونه باشد.
وی افزود : اكنون كه در جامعه بين‌‌الملل شاهد فشارهستيم مي خواهم همه كشورها را ترغيب كنم كه به صداي ملت خود گوش كنند و به تقاضاي آنها براي عدالت، كرامت و حقوق بشر جامه عمل بپوشاند.
بان كي‌مون با بيان اينكه در حال حاضر جنبش عدم تعهد دو سوم كشورهاي جهان را در خود جاي داده است گفت: بايد در آينده با هم مشاركت كنيم چون تنوع فرهنگ‌ها راداريم‌ كه در هدف با هم مشترك هستند. بايد براي استقرار ارزش‌ها در جهان به هم بپيونديم.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: سازمان ملل حاضر است به حل همه موارد و مشکلاتی که در دنیا وجود دارد کمک کند.

  بان کی مون همچنین از از دولت و ملت ایران به خاطر میزبانی و برگزاری اجلاس سران عدم تعهد تشکر کرد و ضمن قدردانی از مصر به خاطر ریاست دوره گذشته جنبش گفت : من ماه پیش از کرواسی دیدن کردم که زمانی اسم آن یوگسلاوی بود ، جمال عبدالناصر ،‌ جواهر لعل نهرو و تیتو در آنجا با یکدیگر ملاقات کردند تا این جنبش را بنیان گذارند.
وی افزود : من از آن رهبران نقل قول می کنم ما نمی توانیم صلح داشته باشیم مگر اینکه با یکدیگر همکاری کنیم و امنیت جهانی را بوجود و آزادی به ارمغان اوریم.
دبیرکل سازمان ملل گفت : آن زمان مسئله اصلی آزادی از استعمار و کشورهای قدرتمند جهانی بود اما آزادی معانی دیگری هم دارد و امروز می بینیم که آرزوی آزادی در داخل ملت ها ، آرزو برای مشارکت کردن ، صدای خود را به گوش دیگران رساندن و‌ داشتن حق تعیین سرنوشت خود را داریم.
وی خاطرنشان کرد : از زمان آخرین اجلاس سران این بخش از دنیا یعنی تونس ، مصر ، لیبی ، یمن و غیره در واقع در مرکز توجه قرار داشته است .

پربیننده ترین خبرها