ادعای دروغ ترامپ؛ دعوای داخلی یا فرار از فشار جامعه جهانی؟

ادعای دروغ ترامپ؛ دعوای داخلی یا فرار از فشار جامعه جهانی؟
چهارشنبه 13 تير 1397 - 14:39

رییس‌جمهور آمریکا به تازگی با انتشار پیامی نوشت که مشخص شده دولت اوباما به ۲۵۰۰ ایرانی حق شهروندی اعطا کرده است.

العالم- ایران/ سیاسی 

توافق هسته ای؛ گفتگوی سخت در باب صرفا مسئله هسته ای از همان ابتدای مذاکرات  طرف های ایرانی بارها تاکید کردند که ما فقط در مورد این موضوع یعنی هسته ای صحبت می‌کنیم .

مذاکره کنندگان ایرانی در جریان این گفتگوهای سخت هسته ای حتی بر این مسئله تاکید کردند که اگر طرف مقابل هم موضوع دیگری را مطرح کند در مورد آن گفتگویی نخواهیم داشت.

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران که در مذاکرات هسته ای حضور داشت و گاهی مرد شماره یک گفتگوها بود بارها اعلام کرد "وارد مذاکرات شدیم که حق مسلم مردم ایران را تثبیت کنیم "

عراقچی در یک برنامه تلوزیونی هم درباره تحریم های مرتبط با مسئله هسته ای اینگونه میگوید" تحریم هایی که که ما به دنبال برداشتنش بودیم ، تحریم های مرتبط با هسته ای است . تحریم های دیگری هم داریم. تحریم های اولیه آمریکا که بعد از گروگان گیری آمریکایی ها ما را تحریم کردند و به موجب آن هیچ آمریکایی حق ندارد به ایران هیچ سرویسی دهد . سپس در موضوع هسته ای تحریم های ثانویه را اعمال کردند. گفتند نه تنها آمریکایی ها بلکه هر کسی که در دنیا با ایران تعامل اقتصادی کند ما او را هم تحریم می کنیم. 
ما در ژنو توافق کردیم که تحریم هایی هسته ای برداشته شود. در لوزان و برجام تحریم های ثانویه مطرح بود. تحریم های اولیه موضوع مذاکرات نبود. ما اجازه نداشتیم.
 "

وزیر خارجه ایران هم در هر گفتگویی که با رسانه ها داشت بر این مهم تاکید میکرد که موضوع گفتگوها در جریان مذاکرات هسته ای صرفا هسته ای است.

ظریف در همان ابتدای کارش در مذاکرات هسته ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در مذاکرات با مقامات آمریکایی موضوعات دیگری غیر از بحث هسته‌ای نیز مطرح شده، گفت: "در دیداری که با وزیر خارجه آمریکا داشتم موضوع گفت‌وگو متمرکز بر موضوع هسته‌ای بود. ما تاکید کردیم که این گونه نیست که اختیار نداشته باشیم بلکه سیاست ما این است که با آمریکا فقط درباره موضوع هسته‌ای صحبت کنیم. برخی به اشتباه این موضوع را تفسیر به رای کردند.

او تاکید کرد: وزارت امور خارجه این اختیار را دارد که در مورد همه موضوعات سیاست خارجی با اطراف مربوط گفت‌وگو کند اما سیاست ایران این است که تنها در موضوع هسته‌ای با آمریکا گفت‌وگو می‌کند و سایر موضوعات را مربوط به مذاکرات دوجانبه با آمریکا نمی‌دانیم. مذاکرات دوجانبه ما بر اساس تصمیمی که نظام گرفته است فقط محدود به موضوع هسته‌ای است."

اکنون از آن روزها ابتدای مذاکرات گذشته است؛ برجام امضا شده کارها بر اساس آن پیش رفت تا اینکه ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد و پس از مدتی خبر خروج خود از این توافق بین المللی مهم را اعلام کرد ، خبری که از پیش از ورود به کاخ سفید هم در جریان روند انتخاباتی این فرد اعلام شد. او از همان ابتدا مخالف این توافق و تصمیم دولت اوباما بود.

ترامپ پس از روی کار آمدن به لحن و روش های مختلف عوامل دولت اوباما و خود او را خطاب قرار داده بود و این توافق را به ضرر آمریکا خوانده بود.

او متعقد بود در این توافق آمریکا بازنده و راه های پیشرفت ایران بیش از پیش گشایش یافته است.

به نظر میرسد خصومت دولت فعلی آمریکا نسبت به برجام در سطح داخلی به این دلیل است که  رئیس‌جمهوری فعلی این کشور می‌خواهد فاصله خود با قول‌ و قرارهای رئیس‌جمهوری پیشن را حفظ کند و نشان دهد که آنچه او انجام داد کاملا به ضرر ایالات متحده آمریکا است.

یک ادعای دروغ

اظهارات و تحلیل های عجیب ترامپ درباره توافق هسته ای پایانی ندارد و این بار طی روز های گذشته بار دیگر اوباما را هدف خود قرار میدهد.

رئیس‌جمهور آمریکا ادعایی بدون پشتوانه را درباره اعطای شهروندی از سوی دولت باراک اوباما به 2500 ایرانی در قالب توافق هسته‌ای 2015 ایران مطرح کرده‌است. اما هیچ نکته‌ای در این توافق مشاهده نمی‌شود که به اعطای شهروندی به اتباع ایران اشاره کند. در واقع و بر مبنای قوانین دریافت شهروندی آمریکا، تعداد ایرانیانی که شهروندی آمریکا را در مراحل پایانی امضای توافق هسته‌ای دریافت کردند تقریباً با افزایش مواجه نشد و حتی پس از ژوئیه سال 2015 و امضای توافق کاهش یافت.

ادعای ترامپ که بر مبنای گزارش شبکه فاکس نیوز استوار شده بی‌پایه و اساس است. بر اساس داده‌های وزارت امنیت داخلی آمریکا، تعداد ایرانیانی که پس از امضای توافق هسته‌ای شهروند آمریکا شدند کاهش یافت و از 10344 نفر در سال 2015 به 9507 نفر در سال 2016 رسید. همچنین در سال 2014 تعداد ایرانیانی که تابعیت آمریکا را دریافت کردند 9620 نفر بود.

حدود 1 میلیون ایرانی در آمریکا زندگی می‌کنند و "کارت سبز" این کشور را در اختیار دارند. صاحبان این کارت می‌توانند در نهایت شهروند آمریکا شوند.

دولت اوباما پاسخ داد

 بن رودز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به ادعای روز گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور واکنش نشان داد.

رودز در پیام خود تصریح کرد: این یک دروغ بزرگ است. این حقیقت ندارد. من حدس می‌زنم که این حرف از ماشین رسانه تبلیغاتی ترامپ آمده است.

همچنین جان کربی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در پیامی توئیتری نوشت: اشتباه است. و من نمی‌دانم که کدام یک دردسر سازتر است... اینکه رئیس جمهور به‌طور عمد اخباری را بیرون می‌کشد یا اینکه برای تائید صحت این مسئله آن را با نزدیکانش بررسی نمی‌کند. خدای من، این کار فقط به یک تماس تلفنی نیاز داشت.

باید گفت هردم از باغ ترامپ بری می رسد!

به نظر میرسد باز هم ترامپ با این بحث داخلی جدیدی که به راه انداخته سعی دارد اینگونه القا کند که این توافق در هر صورت به ضرر ایالات متحده بود و عامل این مسئله هم دولت پیشین آمریکا تا شاید بتواند کمی از میزان حجم فشار افکار عمومی و همچنین جامعه جهانی پس از خروج از توافق هسته ای بکاهد .

فاطمه نوروزی 

پربیننده ترین خبرها