رییس جمهوری در نشست خبری با همتای اتریشی:

تصمیم آمریکا به زیان همگان است/ اگرمنافع ایران تضمین شود برجام را ادامه می دهیم

تصمیم آمریکا به زیان همگان است/ اگرمنافع ایران تضمین شود برجام را ادامه می دهیم
چهارشنبه 13 تير 1397 - 15:55

رییس جمهوری با بیان این که دوران یکجانبه‌گرایی به سر آمده و تصمیم آمریکا به زیان منافع این کشور و همگان است، خاطرنشان کرد، در صورتی که ایران بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد و اگر بقیه امضاء کنندگان توافق، بتوانند منافع ما را تضمین کنند، ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد.

العالم ــ ایران ـ سیاسی

روسای جمهوری اسلامی ایران و اتریش در نشست خبری امروز (چهارشنبه) خود بر ضرورت گسترش و تحکیم روابط دو کشور تاکید کردند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی افزود: اتریش برای ما به عنوان یک کشور دوست در اتحادیه اروپا و در این منطقه است و روابط دو ملت ایران و اتریش به صدها قبل برمی‌گردد و همواره در دهه‌های اخیر روابط دو کشور رو به گسترش بوده است.
وی ادامه داد: پس از برجام، تبادل هیأت‌های بسیار فراوانی بین دو کشور انجام گرفته و امروز صدها شرکت اتریشی در ایران مشغول فعالیت هستند. اراده دو کشور در این مذاکرات این بود که ما باید روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین‌المللی خودمان را ادامه دهیم.
رئیس جمهوری اسلامی ایران از برجام به عنوان یک توافق بسیار مهم برای ایران، اتحادیه اروپا و جهان نام برد و اظهارداشت: کار آمریکا خلاف قانون، مصوبات شورای امنیت و تعهدات چندجانبه است و بی‌تردید به ضرر آمریکا و ضرر دیگران خواهد بود، یعنی تصمیمی که آمریکا اتخاذ کرده به نفع هیچ‌کس نبوده و نیست و این جزو تصمیمات عجیبی است که حکومت و دولتی برخلاف منافع ملی خودش و برخلاف میل دیگران، تصمیمی را اتخاذ می‌کند.
روحانی خاطر نشان کرد: ماندن ایران در صورتی است که بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد اما این دو کفه باید کاملاً متوازن باشد و اگر غیر آمریکا بقیه امضاء کنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد.
وی گفت: امیدواریم همانگونه که همه کشورها در اراده سیاسی، قاطع و مستحکم هستند در اراده تجاری و اقتصادی هم به همان نسبت مستحکم باشند و مشکلاتی اگر پیش‌رو است، بتوانیم با کمک یکدیگر رفع و حل کنیم.
رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: در مذاکرات امروز بر این نکته تأکید کردیم که دوران یکجانبه‌گرایی به سر آمده و کشوری نمی‌تواند درباره جهان و ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد و استقلال و حاکمیت ملی کشورها را نقض کند چرا که این برخلاف منشور، مقررات بین‌المللی و منافع جهان و صلح جهانی است. خرسندم به دو کشوری مسافرت کرده ام که تأثیرگذار در توافق برجام و میزبان مذاکرات بودند تا توانستیم به موفقیت دست یابیم.
روحانی مسایل مرتبط با منطقه حساس غرب آسیا را از دیگر موضوعات گفت وگو با مقامهای اتریشی بیان کرد و گفت: درهمین ارتباط در خصوص موضوعاتی همانند اقدامات تهران برای مبارزه با تروریسم و کمک‌ به مردم عراق و سوریه، لزوم کمک رسانی به مردم یمن و نقش مخرب بعضی از کشورها از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی، گفت و گو کردیم.
وی تصریح کرد: بازگرداندن کامل صلح و امنیت به این کشورها به نفع منطقه و جهان خواهد بود. ما همچنین راجع به مسایل دیگر بین‌المللی با هم گفتگوهایی داشتیم . نظرات ایران و اتریش در مسأله برجام و ضرورت توسعه روابط مشترک و درباره مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی نظرات ما نزدیک و شبیه به هم است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که این سفر باعث استحکام روابط ایران و اتریش به عنوان دو کشور دوست، شود.

رئیس جمهور اتریش نیز در این نشست خبری ، به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و گفت: اتریش و ایران، یکصد و شصتمین سال برقراری روابط سیاسی خود را جشن می‌گیرند اما روابط دو کشور حداقل به 500 سال پیش باز می گردد. ما امسال شصتمین سال تأسیس انجمن فرهنگی اتریش در تهران و بیست و پنجمین سال گفتگوی بین ادیان را جشن می‌گیریم و می‌خواهم تاکید کنم که روابط دیرینه ما فرای همکاری‌های اقتصادی و سیاسی است.

پربیننده ترین خبرها