آلمان هزینه‌های دفاعی خود را افزایش می‌دهد

يکشنبه 17 تير 1397 - 13:18

صدراعظم آلمان ضمن اعلام اینکه هزینه‌های دفاعی این کشور افزایش می‌یابد از گسترش فعالیت‌های دفاعی سازمان پیمان آتلانتیک ناتو حمایت کرد.

العالم _ اروپا

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در آستانه نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اعلام کرده است که این کشور هزینه‌های دفاعی خود را افزایش می‌دهد.

مرکل در جریان پادکست هفتگی خود به این موضوع پرداخت و گفت: «ما مسئول تامین تجهیزات نظامی مردان و زنان سرباز هستیم که برای امنیت ما تلاش می‌کنند.»

وی به افزایش سهم آلمان در ناتو هم اشاره کرد و گفت: «چالش‌ها برای ناتو در سالهای اخیر تغییرات فراوانی داشته‌اند.»

صدر اعظم آلمان با اشاره به ناآرامی‌ها در شرق اوکراین و پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه گفت که مهم است که ناتو هرچه بیشتر بر امور دفاعی تمرکز داشته باشد.

صدراعظم آلمان گفت: «به این منظور ما باید توافق‌های لازم را نهایی کنیم که حضور در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی از جمله این موارد است. با این حال ناتو هم باید عزم خود را در حمایت از ما نشان دهد. ضمن اینکه باید روی روابط خوب با روسیه کار شود.»

وی افزود: «البته ما خواستار رابطه‌ای توام با مسئولیت با روسیه هستیم. به همین دلیل به مذاکره در قالب شورای ناتو و روسیه ادامه می‌دهیم. ناتو باید نشان دهد که از کشورهای عضو حمایت می‌کند.»

نشریه آلمانی اشپیگل دیروز (شنبه)  اعلام کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که آلمان تمایل دارد، هزینه‌های دفاعی خود را تا  سال ۲۰۲۴ را بیش از ۸۰ میلیون یورو افزایش دهد.

روزنامه آلمانی «هاندلزبلات» هم  نوشت که قرار است در هفته جاری «اولاف شولتس» وزیر دارایی آلمان پیش‌نویس مورد بازبینی قرار گرفته در زمینه بودجه سال ۲۰۱۹ را ارائه دهد که در آن افزایش قابل توجه بودجه در زمینه نیروهای نظامی پیش‌بینی شده است.

منابعی در دولت آلمان به خبرگزاری آلمان گفته‌اند که بودجه نیروهای نظامی قرار است به ۴۲.۹ میلیارد یورو افزایش یابد. پارلمان آلمان روز جمعه در زمینه بودجه نهایی تشکیل می‌دهد. این بودجه حدود ۶۷۵ میلیون یورو بیشتر از رقمی است که پیش از این برای سال ۲۰۱۹ در نظر گرفته شده بود.

«اورسولا فون در لین» وزیر دفاع آلمان که از منتقدان کاهش هزینه‌های دفاعی است، از افزایش بودجه دفاعی استقبال کرده است.

«ینتس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی افزایش هزینه‌های دفاعی آلمان را خواستار شد. آلمان ۱.۲۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای مسایل دفاعی هزینه می‌کند و قرار است که این رقم تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۵ درصد افزایش یابد. استولتنبرگ گفت: «برلین نقش مهمی در زمینه هزینه‌های دفاعی (ناتو) ایفا می‌کند، چرا که این کشور اقتصاد بزرگی دارد.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر در نامه‌ای به «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، از آنچه خودداری آلمان از تخصیص بودجه کافی به امور نظامی خوانده انتقاد و برلین را به سوءاستفاده از بودجه هنگفتی که آمریکا به ناتو اختصاص داده، متهم کرده بود. وی به سران کشورهای عضو ناتو گفته واشنگتن نمی‌تواند از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی برای امنیت «اروپایی هزینه کند که خود برای تأمین امنیت خود، خرج نمی‌کند.»

نشست آتی ناتو که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۱ و ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱ تیرماه) در بروکسل برگزار می‌شود.

پربیننده ترین خبرها