فرانسه كمك به شورشیان سوریه را ادامه می‌دهد

فرانسه كمك به شورشیان سوریه را ادامه می‌دهد
جمعه 10 شهريور 1391 - 17:09

لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه مي‌گويد پاريس قصد ارسال كمك به مناطق تحت سلطه جنگجويان مخالف در سوريه را دارد تا اين مناطق آزاد شده قادر به اداره امور خود بوده و روند فرار آوارگان متوقف شود!

به گزارش پایگاه خبری العالم، به نقل از رویترز، وي شب گذشته پس از نشست شوراي امنيت گفت: فرانسه و تركيه مناطقي در شمال و جنوب سوريه كه كنترل آن از دست بشار اسد رييس جمهوري سوريه خارج شده است، مشخص نموده‌اند تا مردم بومي بتوانند بدون نياز به فرار به كشورهاي همجوار، اداره امور را خود در دست گيرند، لذا سوري هايي كه قصد فرار از نظام را دارند در مناطق آزاد شده مامني را مي‌يابند كه به خاطر آن نسبت به رفتن به تركيه، لبنان، اردن و عراق احساس كمتر نياز مي كنند اين در حالي است كه غيرنظاميان در مناطقي كه جنگجويان مخالف در سوريه بر آن سيطره دارند به طور مكرر با حملات هوايي نيروهاي اسد مواجه‌ هستند. جالب آنكه، پاريس و آنكارا در تلاشند افرادي را از اين مناطق انتخاب كنند كه بخشي از نظام آينده سوريه باشند.

اما فابيوس توضيح نداد، اختصاص مبلغ 5 ميليون يورو (شش ميليون و 250 هزار دلار) چگونه مي تواند در زمينه حمايت از غيرنظاميان و جلوگيري از فرارشان سهيم باشد اما با اين حال مدعی شد مخالفان، با قدرت در مناطق آزاد شده در شمال و جنوب موضع گرفته‌اند، كساني كه مقاومت مي‌كنند و بر مناطق خاصي مستولي شده‌اند، نيازمند ابزار لازم براي اداره اين مناطق هستند.

ادعای وزیر امورخارجه فرانسه در مورد توانایی شورشیان در حالی مطرح‌ می‌شود که آنها در هیچ منطقه‌ای موفق به کنترل کامل امور نشده و به محض حمله نیروهای دولتی به آنها، فرار کرده و بسیاری از نیروهای آنها نیز کشته می‌شوند.

فابیوس که به نظر می‌رسد پس از ناکامی در طرح ارائه شده توسط کشورش به شورای امنیت حالت تهاجمی به خود گرفته، به صورت ضمنی به دخالت‌های ترکیه در امور داخلی سوریه اشاره کرد و گفت: بايد كمك بيشتري به مناطق تحت سلطه مخالفان شده و مانند تركيه به آنان از نظر مادي، اداري، بهداشت و تجهيزات به طور مستقيم كمك شود. اين عده در آينده سوريه نقش مهمي خواهند داشت  چون مبارزه مي كنند و از اعتماد مردم برخوردارند! وی البته اشاره نکرد اگر آنها از اعتماد مردم برخوردار هستند چرا نمی‌توانند در هیچ منطقه ماندگار شوند و مردم مدام علیه آنها دست به شورش زده و از نیروهای دولتی می‌خواهند برای بیرون راندن آنها وارد عمل شوند.

اين در حالي است كه تامين حمايت لازم از مناطق آزاد شده نيازمند ايجاد مناطق ممنوع پرواز است كه در آن هواپيماهاي خارجي اقدام به گشت‌زني نمايند اما به خاطر مخالفت روسيه و چين با اين موضوع، امكان اتخاذ چنين تصميمي در شوراي امنيت نيست. علاوه بر آن، قدرت‌هاي غربي اعلام كردند كه جنگجويان مخالف كه سلاح سبك در اختيار دارند را به سلاح هاي ديگر مجهز نمي‌کنند که البته این مساله دروغ رسانه‌ای و تبلیغاتی آنهاست و برخی کشورهای غربی موشک‌های دوش‌پرتاب در اختیار شورشیان قرار داده‌اند.

غربي‌ها پس از نشست شوراي امنيت براي بررسي بحران انساني كه سوريه از 17 ماه قبل تاكنون با آن مواجه است، گفتند كه موضوع اقدام نظامي براي ايجاد مناطق امن در سوريه، همچنان مطرح است اما خود براي اعزام هواپيماهاي جنگي به سوريه براي حمايت از مناطق امن يا بمباران به شيوه لیبی، براي سرنگوني وي، از خود تمايلي نشان ندادند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها