جزئیاتی از خطوط قرمز تل‌آویو برای برنامه هسته‌ای عربستان

جزئیاتی از خطوط قرمز تل‌آویو برای برنامه هسته‌ای عربستان
يکشنبه 17 تير 1397 - 22:57

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در سفر به واشنگتن چندین نکته از جمله غنی‌سازی عربستان در خاک خود را به عنوان خطوط قرمز تل‌آویو برای همکاری‌های هسته‌ای آمریکا و عربستان تعیین کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی

رسانه‌های صهیونیستی یکشنبه شب گزارش دادند که مقام‌های رژیم صهیونیستی در تماس با دولت آمریکا، چندین «خط قرمز» را برای همکاری‌های هسته‌ای واشنگتن و ریاض تعیین کرده‌اند.

بر اساس قراردادی که انتظار می‌رود به زودی رسما میان آمریکا و عربستان امضا شود، احتمالا به زودی شرکت‌های آمریکایی به عنوان پیمانکار ساخت دو رآکتور اتمی در عربستان معرفی خواهند شد. ریاض از مدتی قبل با وزارت انرژی آمریکا در حال رایزنی است تا مجوز توسعه راه‌اندازی برنامه هسته‌ای را از واشنگتن دریافت کند.

یک مقام ارشد کابینه رژیم صهیونیستی به کانال ۱۰ تلویزیون این رژیم گفته تل‌آویو معتقد است که به دلیل سود مالی کلانی که این پروژه برای آمریکا دارد، امکان ممانعت از آن وجود ندارد، به همین دلیل این رژیم خطوط قرمز خود در ارتباط با برنامه هسته‌ای احتمالی عربستان را به آمریکا اعلام کرده است.

بنا بر این گزارش، «یوال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی که مسئولیت کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل را هم بر عهده دارد، دو هفته پیش در واشنگتن با «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا دیدار و خطوط قرمز تل‌آویو را به او ارائه کرده است. پری مسئولیت مذاکره با عربستان درباره پروژه هسته‌ای را بر عهده دارد.

خواسته‌هایی که اشتاینیتز به آمریکا ارائه کرده، عبارتند از:

درخواست می‌شود که ایالات متحده این مذاکرات را با هماهنگی کامل با اسرائیل انجام داده، در این مورد شفاف باشد و اسرائیل را غافل‌گیر نکند.

اسرائیل می‌خواهد از قبل در جریان مفاد معامله قرار گیرد. ضمنا از منظر ایمنی، خواهان آن است که در مورد محل احتمالی ساخت رآکتورها مورد مشورت قرار گیرد.

اسرائیل خواهان آن است که هیچ غنی‌سازی‌ در خاک عربستان سعودی صورت نگیرد.

اسرائیل خواهان آن است که تمام سوخت هسته‌ای را آمریکا در اختیار عربستان قرار دهد.

اسرائیل خواهان آن است که تمام سوخت هسته‌ای مصرف‌شده توسط عربستان، توسط آمریکا از این کشور خارج شود تا عربستان امکان بازفرآوری و تولید بمب از مسیر پلوتونیوم را نداشته باشد.

بنا بر این گزارش، پری به اشتاینیتز اطمینان داده که آمریکا نگرانی‌های تل‌آویو را مد نظر قرار داده و این رژیم را در جریان روند مذاکرات با عربستان قرار می‌دهد. قرار است در جریان ماه اکتبر (مهر-آبان) پری به فلسطین اشغالی، آمریکا و رژیم صهیونیستی رایزنی‌های بیشتری درباره این پروژه داشته باشند.

پیش از این گزارش شده بود ممکن است دولت «دونالد ترامپ» در توافق با عربستان از آنچه «استاندارد طلایی» همکاری‌های هسته‌ای واشنگتن خوانده می‌شود، صرف نظر کند. بر اساس این استاندارد که جزئی از قوانین آمریکاست، واشنگتن نباید با غنی‌سازی کشورها در خاک خود موافقت کند. انتشار این گزارش‌ها با ابراز نگرانی مقام‌های صهیونیست مواجه شد که می‌گویند دسترسی ریاض به غنی‌سازی می‌تواند برتری تل‌آویو را در منطقه کاهش دهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها