تحلیل روز/

امارات و آرزوی پیشروی در مناطق ساحلی غرب یمن

امارات و آرزوی پیشروی در مناطق ساحلی غرب یمن
دوشنبه 18 تير 1397 - 14:40

متجاوزان در غرب یمن نمی توانند کاری از پیش ببرند و در جنوب این کشور نیز با اعتراضات مردمی روبرو شده اند.

العالم - یمن

رسانه های ائتلاف متجاوز به یمن بار دیگر به مساله استان حدیده پرداخته اند و می گویند که نیروهای ائتلاف در منطقه التحیتا در 50 کیلومتری شهر حدیده – مرکز استان – پیشروی می کنند. رسانه های ائتلاف قبلاً درباره سیطرۀ نیروهای ائتلاف بر شهر حدیده و فرودگاهش سخن می گفتند ولی امروز درباره منطقه التحیتا سخن می گویند که سخن گفتن درباره این منطقه شکستی رسانه ای و نظامی برای متجاوزان محسوب می شود متجاوزانی همچون عربستان و امارات که روزی از شنیدن شایعه سیطرۀ نیروهای خود بر شهر حدیده سرخوش بودند.

امارات اعلام کرده بود که عملیات نظامی خود را در حدیده متوقف کرده است ولی گروه های ملی این ادعا را تکذیب کردند. امارات امروز وضع و حال خوبی ندارد و به همین دلیل تلاش می کند که با حمله به روستاها و مناطق شمالی ساحل غربی یمن برای خود پیروزی هایی دست و پا کند و شاید درگیری های التحیتا در این راستا باشد. ارتش و کمیته های مردمی یمن در چند روز گذشته دروغ های رسانه های عربستان و امارات را فاش کردند و اعلام کردند که نیروهای یمنی در 2 روز گذشته در منطقه التحیتا تلفات و خسارات سنگینی به متجاوزان وارد کرده اند و متجاوزان و مزدوران نتوانسته اند در این منطقه هیچ پیشروی داشته باشند.

کسی که به درگیری های ساحل غربی یمن از زاویۀ چشم طمع امارات به یمن نگاه کند، به خوبی می فهمد که مناطق ساحلی خصوصاً شهر حدیده در آینده به میدان جنگی بزرگی تبدیل خواهد شد که این جنگ شاید سرنوشت تجاوز به یمن را روشن و معلوم کند. امارات تلاش می کند که در چهارمین سال تجاوز به یمن نیروهای بیشتری را به ساحل غربی بفرستد و با این هدف از 2 سال پیش دست به کارهایی زده است اما ارتش و کمیته های مردمی نیز از اوضاع حاکم مطلع است و با وجود داشتن امکانات ساده و اندک، خود را برای جنگ آماده می کند و نیروهای خود را در ساحل غربی برای وارد کردن خساراتی سنگین به دشمن مستقر کرده است.   

سیطرۀ امارات بر چند جزیره و منطقۀ ساحلی در منطقه خلیج عدن در 2 سال گذشته چشم طمع این کشور متجاوز را برای پیشروی در مناطق ساحلی مشرف بر دریای سرخ و تصرف مناطق ساحلی و جزایر دیگر خصوصاً شهر حدیده و بندرش باز کرده است ولی اولین حمله امارات به التحیتا به شکست انجامید و درگیری ها کاهش یافت و درگیری ها به اطراف شهر حدیده منحصر شد ولی درگیری ها در منطقه التحیتا و مناطق همجوار در 50 یا 60 کیلومتری بندر حدیده همچنان پا بر جاست.

امارات درپی کمرنگ شدن نقش عربستان در یمن، در چند روز گذشته خود را به عنوان زمامدار امور نظامی و سیاسی در یمن نشان داده است و بیش از پیش به خطابه می خواند و تهدید می کند به نحوی که بسیاری از کارشناسان می گویند که امارات بر خلاف ادعای انسان دوستی خود در سازمان ملل متحد ، مخالف حل مسالمت آمیز بحران یمن است. افراد نزدیک به مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل در یمن می گویند که امارات با پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات یمنی – یمنی و توقف تجاوز مخالفت می کند. خود گریفیتس واگذاری ادارۀ امور بندر حدیده به سازمان ملل را پیشنهاد کرده بود که امارات با این پیشنهاد مخالفت کرد.   

گریفیتس هفته گذشته درباره حل بحران یمن ابراز خوش بینی کرده بود ولی امارات با پیشنهاد وی برای برقراری صلح در یمن مخالفت کرد. مسئولانی در دولت انتصابی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن نیز با پیشنهاد گریفیتس مخالفت کردند.

عبدالملک الحوثی رئیس جنبش انصار الله در یکی از سخنرانی های خود اعلام کرد مذاکرات مربوط به حدیده شکست خورد و امارات که برای تصرف تنگه ها و جزایر یمن تلاش می کند، با طرح صلح گریفیتس مخالفت کرد . سخنان الحوثی نشان می دهد که مذاکرات، دیگر برگزار نخواهد شد و نیروهای یمنی خود را برای مقابله با عملیات نظامی امارات در ساحل غربی آماده کرده اند.

حوثی در سخنان خود دلاورمردان یمن را به حمایت و پشتیبانی مستمر از ارتش و کمیته های مردمی در مناطق ساحلی غربی این کشور فراخواند و از قبایل یمنی به علت مقابله با متجاوزان و مزدوران قدردانی کرد.

حوثی امارات را به جنگی بزرگ در حدیده تهدید کرد و گفت: دشمن هر دروغی را که برای توجیه حملۀ تجاوزکارانه اش به ساحل غربی یمن بگوید، پوچی ادعاهای خود و اربابان آمریکایی و صهیونیست اش فاش شده است و همگان می دانند که آنها در اقلیم تهامه (شامل 4 استان حدیده، ریمه، محویت و حجه) چه جرایم و جنایاتی مرتکب شده اند. جنگ ساحل غربی برای متجاوزان و مزدوران بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

حوثی افزود: متجاوزان گمان می کردند که می توانند یک روزه جنگ ساحل غربی را به نفع خود به پایان ببرند و به راحتی مناطق ساحلی غرب یمن را تصرف کنند ولی از ابتدای جنگ نادرستی این تصور و گمان به خوبی روشن شد.

حوثی گفت: نیروهای متجاوز و مزدور 32 ماه بین باب المندب و الخوخه درگیر جنگ بودند و باید بدانند که جنگ آتی برای آنها سخت تر و دشوارتر خواهد بود. متجاوزان و مزدوران امروز در باتلاقی بزرگ گیر افتاده اند و پیوسته متحمل تلفات و خسارات می شوند و شرایط برای سرکوب آنها و وارد کردن تلفات و خسارات سنگین به آنها فراهم است.

به هر حال، امارات و عربستان نخواهند توانست جای پایی برای خود در ساحل غربی یمن باز کنند و در مناطقی هم که به تصرف خود درآورده اند، با بحران های زیادی روبرو هستند. مقاومت مردمی در یمن امروز نَه تنها در ساحل غربی و حدیده با امارات می جنگد بلکه در مناطق تحت تصرف اشغالگران اماراتی در جنوب کشور نیز با آنها می جنگد و صدای اعتراض مردم در بسیاری از مناطق تحت تصرف امارات بلند شده است.

چند ماه پیش مردم جزیره سقطری علیه امارات قیام کردند و اشغالگران اماراتی را با پستی و خواری از این جزیره بیرون انداختند و متأسفانه این جزیره هم اکنون تحت تصرف عربستان است. امارات امروز با اعتراضات مردمی شدید در استان مهره در جنوب شرق یمن روبرو شده است و مردم این استان که روزگاری از هر جنگ و نزاعی دور بودند، همچنان به اعتصاب و اعتراض خود ادامه می دهند و خواستار خروج نیروهای سعودی و اماراتی از استان خود هستند نیروهایی که از بیش از یک سال پیش استان مهره را اشغال کرده اند. مردم استان مهره از چند روز پیش تحصن کرده اند و خواستار خروج متجاوزان از استان خود هستند و از متجاوزان سعودی و اماراتی می خواهند که کنترل گذرگاه های "شحن و صرفیت"، بندر"نشطون" و فرودگاه بین المللی الغیضه را به نیروهای امنیتی محلی تحویل دهند.  

تحصن کنندگان اعلام می کنند که مأموریت تأمین امنیت و ادارۀ گذرگاه های مرزی استان مهره نباید به افرادی بجز مردم همین استان واگذار شود. تحصن کنندگان می گویند که استقرار متجاوزان اماراتی و سعودی در استان مهره باعث وخامت وضعیت اقتصادی مردم شده و همۀ بنادر و گذرگاه های مرزی بین یمن و عمان را به تعطیلی کشانده است.  

مردم استان عدن نیز بسیار ناراضی هستند و به اعتراضات خود ادامه می دهند و می گویند که امارات از 3 سال پیش که شهر عدن – مرکز استان – را تصرف کرده است، کاری برای بهبود وضعیت مردم نکرده است به نحوی که مردم به سختی روزگار می گذرانند و مراکز عام المنفعه تقریباً تعطیل شده است و همین امر باعث شده است که مردم خواستار خروج نیروهای اشغالگر از عدن و دیگر استان های جنوبی یمن شوند.

در این اوضاع و شرایط؛ جنگ سرد بین عبدربه منصور هادی و امارات بار دیگر آغاز شده است و این در حالیست که عربستان 2 ماه پیش این دو طرف آشتی داده بود و طبق توافقات حاصله، به عبدربه اجازه داده شد که به عدن برگردد اما نباید هیچگونه اختیار نظامی داشته باشد و نیروهایش نیز باید به شهر مخا در استان تعز منتقل می شدند.

عبدالرحمن راجح

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها