لفاظی ناشیانه نتانیاهو علیه ایران؛ نقره داغ تل آویو در "تی فور"

لفاظی ناشیانه نتانیاهو علیه ایران؛ نقره داغ تل آویو در
دوشنبه 18 تير 1397 - 14:55

نخست وزیر رژیم صهیونیستی درتازه ترین لفاظی های خود قبل از حمله هوایی یکشنبه شب (17 تیرماه 1397) جنگنده های این رژیم به فرودگاه تی4 (تی فور) واقع در ریف شرقی حمص سوریه درحالی بار دیگر ایران را تهدید کرده بود که نمی دانست به زودی پاسخ تهدیدات خود را به سختی خواهد گرفت.

العالم ـ  گزارش  

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه در آستانه سفر به مسکو با ادامه لفاظی های خود علیه کشورمان درحالی به زعم خویش، رد حضور نظامی ایران در سوریه را یکی از اصول اساسی سیاست "اسرائیل" مطرح کرده بود که تهران بارها اعلام کرده بنا به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور مستشاری و نه نظامی دارد.

جنگنده های رژیم صهیونیستی درشب پس از سخنان تهدید آمیز نتانیاهو به فرودگاه نظامی تی 4 (تی فور) سوریه حمله کردند و با مقابله پدافند هوایی این کشور و بنابر اعلام رسانه های سوریه، با هدف قرار گرفتن یکی از جنگنده ها مواجه شدند. در واقع نخست وزیر رژیم صهیونیستی پاسخ بی پروایی خود در تجاوزگری علیه کشور مستقل سوریه را خیلی زودتر از آنچه که فکرش را می کرد دریافت نمود و به این ترتیب دردیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیگر حرفی از جنس قدرت نمایی و تهدید علیه سوریه و لفاظی های معمول نخواهد داشت.

نتانیاهو قبل از حمله ناکام یکشنبه شب جنگنده های این رژیم به پایگاه هوایی  تی 4 (تی فور) سوریه، درجلسه هفتگی با کابینه خود گفته بود که در نشست هفته آینده با پوتین بر این نکته تاکید خواهد کرد که اسرائیل تثبیت نظامی ایران و ماهواره های آن را در هر منطقه از سوریه تحمل نخواهد کرد.

اما به نظر می رسد به دنبال شکست در این حمله و مواجه شدن با پاسخ پدافند سوریه، طرح این موضوع در دیدار با نتانیاهو بیش از آن که دستاوردی برای وی داشته باشد اذعان به شکست در تجاوز گری به کشوری مستقل و دارای حق حاکمیت خواهد بود، بنابر این وی باید در مدت زمان کم باقی مانده به موعد دیدار با پوتین، به ناچارسناریوی خود را تغییر دهد تا به گونه ای بتواند از این رسوایی بگریزد.

طبق گفته آنا جاناتان لئوس، سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی، نتانیاهو قرار است 20 تیرماه (11 جولای) برای مذاکره با ولادیمیر پوتین وارد مسکو  شود.

تاکید بر ادامه حضور ایران در سوریه

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد، رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند بر سوریه پس از داعش سیطره یابد، اما نیروی مقاومت و مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران همچنان به حضور خود در کنار سوریه برای مقابله با تروریسم ادامه خواهند داد، مردم سوریه اجازه نخواهند داد که این کشور بار دیگر به جولانگاه تروریست‌های صهیونیسم تبدیل شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان حمایت قاطع خود را از مقاومت ادامه می‌دهد و نسبت به مسئله فلسطین و تهدیدات رژیم صهیونیستی که امنیت همه کشورهای منطقه را تهدید می‌کند، کوتاه نخواهد آمد.

هدفگیری یک جنگنده صهیونیستی، حمله ناکام به فرودگاه تی4  

بنابر اعلام تلویزیون دولتی سوریه، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یکشنبه شب (17 تیرماه 1397) در حالی فرودگاه تی4 واقع در ریف شرقی حمص را هدف قرار دادند که پدافند هوایی ارتش این کشور به مقابله با این حمله پرداخت و بیشتر موشک های شلیک شده را رصد و قبل از اصابت به هدف منهدم کرد.

همچنین خبرگزاری سانا گزارش داد که پدافند هوایی ارتش سوریه موفق شد یکی از جنگنده‌های مهاجم اسرائیلی را هدفگیری کند و در پی آن بقیه جنگنده‌ها مجبور به فرار شدند.

این حمله هوایی رژیم صهیونیستی در پی پیشروی های اخیر ارتش سوریه در درعا و دیگر مناطق سوری صورت گرفته است.

یگان‌های ارتش سوریه در درعا در مسیر بازگشت امنیت و ثبات به حومه شرقی و جنوب شرقی درعا و پایان دادن به حضور تروریست‌ها در این منطقه به پیشرفت های جدیدی دست یافته اند.

فرودگاه تی۴ واقع در ریف شرقی حمص هم اکنون خط اول دفاع منطقه حمص در برابر تهدیدهای داعش محسوب می‌شود، اما رژیم صهیونیستی به خصوص طی ماه‌های اخیر در راستای حمایت از تروریست‌ها، همواره آن را هدف حملات هوایی خود قرار داده است.

این فرودگاه دارای 54 آشیانه برای انواع جنگنده ها و بالگردهای نظامی و دو باند پرواز است که طول یکی از آن ها به سه کیلومتر می رسد.

فرودگاه تی 4 در 25 کیلومتری میدان گازی شاعر قراردارد و در نوامبر سال 2014 پس از اشغال میدان های نفتی و گازی شاعر، جحار، جزل و المهر به محاصره گروه تروریستی داعش درآمد ولی تروریست ها به رغم اینکه با چند خودرو بمب گذاری شده به آن حمله کردند، موفق به تسلط بر آن نشدند.

چرایی حمله دوباره رژیم صهیونیستی به فرودگاه تی 4

خالد العبود دبیر مجلس نمایندگان سوریه با بیان این که رژیم صهیونیستی با حمله به فرودگاه تیفور در پی امتیازگرفتن است، گفته رئیس جمهوری سوریه توانسته با کمک متحدانش نقشه های جنگی را طراحی کند که این نقشه ها تغییری در تحولات میادین جنگی ایجاد کرده و این در حالیست که متجاوزان دچار سردرگمی شده اند و نمی دانند که چه هدفی را باید دنبال کنند.

وی تصریح کرده که دفع تجاوز اخیر اسرائیل به سوریه همانگونه که تجاوزهای قبلی اش دفع شد، نشان می دهد که سوریه با توانمندی های خود می تواند دشمن را از دستیابی به اهداف تجاوزکارانۀ بازدارد و آن را در خنثی کردن نقشه های جنگی نظام ناکام بگذارد و هر تجاوزی را به خوبی دفع کند.

دبیر مجلس نمایندگان سوریه خاطرنشان کرده، این امور نشان می دهد که اسرائیل کاملاً دچار ترس و وحشت شده و گزینۀ دیگری برای گذاشتن روی میز ندارد تا بتواند آنچه را که در توافقنامه آتش بس 1974 به دست آورد، بار دیگر به دست بیاورد.

خطرات اصرار بر خارج کردن ایران از سوریه برای تل آویو

اران اتزیون، معاون سابق مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی، در مصاحبه‌ اخیر خود با نشریه هاآرتص با ابراز نگرانی از وقوع جنگ در منطقه گفته، "در حال حاضر ملتهب‌ترین نقطه، سوریه است، جایی که ما همین حالا هم درگیر نوعی از جنگ سطح پایین هستیم. این وضعیت قطعا می‌تواند تشدید شود، چراکه تنها حد فاصل ما تا این وضعیت، روسیه است.

نتانیاهو مدام می‌گوید هدف ما خارج کردن ایران از سوریه است. بقیه مقامات هم این حرف او را تکرار می‌کنند. این هدفی است که تحقق آن در توان ما نیست و اصرار بر آن می‌تواند جنگ به پا کند، آن هم در محیطی بسیار بی‌ثبات با مشارکت ایرانی‌ها، شبه ‌نظامیان طرفدار ایران، حزب‌الله و همچنین دخالت ترکیه‌. راه‌حل نهایی را روس‌هایی تدوین می‌کنند ... آن‌ها به ایرانی‌ها یک داستان می‌گویند و به اسرائیلی‌ها داستانی متفاوت.

تنها یک چیز قطعی است؛ این که ایالات متحده در حال خارج کردن نیروهایش است. اتفاقی تکان‌دهنده در جریان است: برای اولین بار، اسرائیل و ایران مستقیما با هم اصطکاک نظامی پیدا کرده‌اند. اکنون بیش از هر زمان دیگر این احتمال وجود دارد که این وضعیت به جنگی عیان، که می‌تواند تمام اشکال مختلف [جنگ] را داشته باشد، بدل شود."

با این اوصاف حمله گاه وبی گاه رژیم صهیونیستی به سوریه و لفاظی ها و تهدیدات این رژیم علیه ایران و محور مقاومت به عنوان همپیمانان سوریه، به خوبی بیانگر هراس این رژیم از به خطر افتادن قلعه شیشه ای آن است.

رژیم صهیونیستی اگرچه از برتری هوایی خود در حملات به سوریه، فلسطین و لبنان سود میبرد اما در صورت وقوع جنگ جدی و به ویژه رویارویی با ایران و محور مقاومت به دلیل برخوردار نبودن از عمق استراتژیک از توان تاب آوری بسیار ضعیفی برخوردار است و یارای مقاومت درجنگی طولانی را به هیچ وجه نخواهد داشت به همین دلیل همواره با حملات گاه و بیگاه در منطقه و سپس ایجاد موج رسانه ای در صدد القای قدرت نظامی خود است که البته درسوریه این حربه با شکست مواجه و به رسوایی منجر شده است.

پدافند هوایی سوریه یک بار در بهمن ماه 1396 به دنبال بمباران مواضع ارتش سوریه یک فروند جنگنده اف 16 رژیم صهیونیستی را در نزدیکی «الجلیل» در جولان اشغالی ساقط کرد و حالا با هدف گرفتن یک جنگنده دیگر طی حمله یکشنبه شب (17 تیرماه 1397) و مقابله با موشک های شلیک شده این جنگنده ها قبل از اصابت به هدف، توانسته قدرت هوایی این رژیم را به چالش بکشد و شکنندگی آن را بیش از پیش آشکار سازد.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها