چین درباره لغو برجام هشدار داد/ آلمان: تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری در ایران به عهده شرکت‌ها است

چین درباره لغو برجام هشدار داد/ آلمان: تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری در ایران به عهده شرکت‌ها است
دوشنبه 18 تير 1397 - 20:15

نخست‌وزیر چین و صدراعظم آلمان روز دوشنبه دیدار و درباره حفظ توافق هسته‌ای «برجام» رایزنی کردند. چین در این نشست درباره لغو برجام هشدار داد و آلمان گفت شرکت‌ها بایستی خودشان درباره سرمایه‌گذاری در ایران تصمیم بگیرند.

العالم _ آسیا

«لی که چیانگ»، نخست‌وزیر چین و دبیر حزبی شورای دولتی این کشور روز دوشنبه درباره لغو توافق هسته‌ای «برجام» هشدار داد و  گفت که این اقدام تبعات غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت. 

به نوشته رویترز، آقای «چیانگ» این اظهارات را در کنفرانس خبری مشترک با «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان مطرح کرد. «مرکل» هم در این کنفرانس خبری، حمایت خودش را از توافق هسته‌ای برجام ابراز کرده است. 

«مرکل» گفت آلمان به توافق هسته‌ای با ایران متعهد است اما تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری در ایران به عهده خود شرکت‌ها است. 

رویترز نوشته صدراعظم آلمان گفت شرکت‌هایی که با خطر مواجه شدن با تحریم‌های آمریکا در صورت تجارت با ایران رو به رو هستند باید خودشان تصمیم بگیرند می‌خواهند این خطر را قبول کنند یا خیر.

او گفت: «به توافق هسته‌ای با ایران پایبندیم. فکر می‌کنیم که مذاکرات خوبی برای حصول آن انجام شد. مسائل بیشتری هستند که باید با ایران درباره آنها مذاکره کنیم، ولی ما فکر می‌کنیم بهتر است در توافق بمانیم.»

این اظهارات سه روز بعد از نشست وزرای خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام در شهر وین مطرح شده‌اند. کمیسیون مشترک برجام روز جمعه برای بحث درباره راه‌های حفظ این توافق، در سطح وزیران خارجه ایران و ۵ کشور باقی‌مانده دیگر در توافق هسته‌ای، به ریاست «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشکیل جلسه داد.

پربیننده ترین خبرها