تقابل کنگره با ترامپ بر سر ناتو

تقابل کنگره با ترامپ بر سر ناتو
چهارشنبه 20 تير 1397 - 07:28

یک شب قبل از حضور رئیس جمهوری آمریکا در نشست سران ناتو ، سناتورها با تصویب یک طرح و دموکرات های مجلس نمایندگان با صدور یک بیانیه از این سازمان حمایت و با مواضع دونالد ترامپ درقبال آن مخالفت کردند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش تارنمای هیل، سناتورها با 97 رای موافق در مقابل 2 رای مخالف طرح غیرالزام آوری را تصویب کردند که در آن از ناتو حمایت شده و خواستار تاکید بر تعهد آمریکا در قبال این سازمان شده است.
نشست ناتو امروز و فردا در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار می شود و ترامپ در آن شرکت می کند. 
رئیس جمهوری آمریکا سپس راهی انگلیس شده و بعد از آن برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به هلسینکی پایتخت فنلاند می رود.
ترامپ همواره از ناتو انتقاد کرده و خواستار افزایش مشارکت بیشتر سایر اعضا در بودجه دفاعی این سازمان شده است. 
اعضای ناتو در سال 2014 توافق کردند که تا سال 2024 حدود 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه دفاعی کنند اما ترامپ می گوید که این رقم باید صرف ناتو شود نه بودجه دفاعی کشورها. 
در همین حال، چهل و چهار نفر از دموکرات هایی که در کمیته نیروهای مسلح و امور خارجی مجلس نمایندگان حضور دارند، با انتشار بیانیه ای از اظهارات ترامپ درباره ناتو انتقاد کردند.
در بیانیه آمده است: ترامپ نباید به دنبال ابطال کاری باشد که نسل هایی از زنان و مردان آمریکایی برای کمک به دفاع و حفظ ارزش های دموکراتیک در دو سوی اقیانوس اطلس انجام دادند. 
بیانیه حاکی است: سیگنال هایی که در آستانه سفر رئیس جمهوری امریکا به اروپا از این دولت مخابره می شود، عمیقا نگران کننده است. ترامپ در نشست ناتو و جلسه با پوتین باید بر ادامه تعهد آمریکا به متحدان خود به ویژه ماده پنج سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تاکید کند.
به گزارش ایرنا به نقل از هیل، ماده پنج سازمان پیمان آتلانتیک شمالی حمله به یک کشور عضو را به مثابه حمله به کشورهای هم پیمان ناتو قلمداد می کند. 
بیانیه دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا همچنین اعلام می کند: ترامپ باید اهمیت حضور نظامی پیشرو ما و رزمایش های مشترک در بازدارندگی در مقابل روسیه و تضمین آماده باش نظامی را به رسمیت بشناسد. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها