معمار حمله به عراق:نزاع علیه ایران اشتباه است

معمار حمله به عراق:نزاع علیه ایران اشتباه است
چهارشنبه 20 تير 1397 - 22:11

 رئیس کارکنان وزارت خارجه آمریکا در دوران کالین پاول به دشمنی های دولت دونالد ترامپ و تیمش علیه ایران اشاره کرد و در عین حال هشدار داد که گزینه اشتباه جنگ، نباید درباره جمهوری اسلامی تکرار شود.

العالم-آمریکا

به گزاش خبرگزاری اسپوتنیک، در پنجم فوریه سال 2003، پاول وزیر خارجه وقت آمریکا شیشه ای حاوی ماده 'انثراکس' را نشان داد و مدعی شد که عراق دارای تسلیحات شیمیایی است. 
این ادعای پاول، نخستین قدم دولت بوش برای حمله ای تمام عیار علیه عراق بود. تهاجمی که دهها هزار کشته، مجروح و بی خانمان بر جای گذاشت.
اکنون پس از گذشت 15 سال، سرهنگ لرنس ویکرسن رئیس کارکنان وزارت خارجه آمریکا در سال 2003، درباره تکرار سناریوی جنگ عراق درباره ایران هشدار می دهد.
ویکرسن می گوید: پانزده سال پیش به پاول کمک کردم تا تصویر واضحی از جنگ پیشگیرانه علیه عراق به نمایش بگذاریم. ما در آن زمان کوشیدیم که به همگان القا کنیم که جنگ علیه عراق تنها گزینه است. ما توانستیم حمایت بین المللی قابل توجه ای برای حمله به عراق به دست آوریم. سخنرانی مشهور پاول در شورای امنیت، نخستین و مهمترین گام برای حمله آمریکا به عراق بود. این جنگ خسارت های بسیار زیادی برای منطقه به دنبال داشت. خسارت هایی که آثار آن اکنون نیز قابل مشاهده است و مهمترین آن بی ثبات کردن منطقه است. 
وی ادامه داد: اکنون نیز پس از 15 سال، دولت ترامپ در صدد تکرار آن اشتباه است. آنها می خواهند جنگی علیه ایران به راه اندازند.
ویکرسن از تلاش های نیکلی هیلی برای متهم کردن ایران به عبور از قطعنامه های سازمان ملل متحد انتقاد کرد و توضیح داد: زمانی که هیلی (نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل) را در آژانس اطلاعات دفاعی مشاهده کردم، خواستم فیلم آن زمان پاول را برای آمریکایی هایی که در آنجا حضور داشتند، پخش کنم تا متوجه شوند چگونه در حال تکرار اشتباه سال 2003 هستند. 
جنگ با ایران 80 میلیونی، با عمق راهبردی بسیاری عمیق تر از عراق، تلفات و هزینه های 10 تا 15 برابری به همراه خواهد داشت و منطقه را از وضعیت کنونی، بحرانی و خطرناک تر می کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها