«بینالی ایلدیریم» به ریاست پارلمان جدید ترکیه برگزیده شد

«بینالی ایلدیریم» به ریاست پارلمان جدید ترکیه برگزیده شد
پنج‌شنبه 21 تير 1397 - 19:36

«بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر پیشین ترکیه بعد از رای‌گیری در پارلمان، به عنوان رئیس جدید در ساختار جدید پارلمان این کشور انتخاب شد.

العالم - ترکیه

رای‌گیری برای انتخاب رئیس پارلمان جدید ترکیه امروز (پنجشنبه) با حضور 581 نماینده از 600 نماینده، برگزار شد.

«بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر پیشین (از حزب عدالت و توسعه)، «اردوغان توپراک» از حزب جمهوری‌خواه خلق، «حیرت‌الدین نوح اوغلو» از حزب «خوب» و «مرال دانیش بشتاش» از حزب دموکراتیک خلق‌ها نامزدهای پست ریاست بر پارلمان ترکیه بودند.

اهمیت این رای‌گیری از آن جهت است که اولین رئیس پارلمان ترکیه در نظام جدید، بعد از همه‌پرسی تغییر قانون اساسی (سال گذشته) و انتخابات سراسری امسال، برگزیده خواهد شد. پارلمان ترکیه بعد از اصلاح قانون اساسی، شاهد تغییراتی بود که از جمله آن می‌توان به افزایش تعداد کرسی‌ها از 550 به 600 نفر اشاره کرد.

«اسماعیل قهرمان» رئیس پیشین پارلمان ترکیه نیز از طبقه دوم بر روند رای‌گیری نظارت می‌کند.

در دور اول رای‌گیری، ایلدیریم 331 رای و توپراک، به عنوان رقیب اصلی وی، 134 رای کسب کردند. دنیس با 65 رای و نوح اوغلو با 43 رای در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. بدین ترتیب رای‌گیری برای انتخاب رئیس پارلمان ترکیه به دور دوم کشیده شد.

هر نامزد، برای پیروزی در دو دور اول، به حداقل 401 رای از 600 کرسی نیاز دارد. طبق قانون اساسی جدید ترکیه همچنین روند انتخابات، به صورت رای مخفی برگزار می‌شود.

دقایقی بعد دور دوم رای‌گیری در پارلمان ترکیه برگزار شد. بعد از آنکه تمام نمایندگان (581 نفر حاضر) رای‌های خود را به صندوق انداختند، شمارش آغاز شد. در این دور نیز ایلدیریم 336 رای به دست آورد و به حد نصاب لازم نرسید. 131 نماینده هم به توپراک رای دادند. بدین سان، رای‌گیری به دور سوم کشیده شد.

در دور سوم رای‌گیری برای ریاست پارلمان ترکیه، هر نامزد در صورت کسب 301 رای، برای این سمت انتخاب می‌شود. اگر باز هم نامزدی این میزان رای لازم را کسب نمی‌کرد، دور چهارم رای‌گیری برگزار و کسی که حائز بیشترین آرا بود، برگزیده می‌‌شد.

نهایتا بعد از برگزاری دور سوم رای‌گیری، ایلدیریم به عنوان رئیس پارلمان انتخاب شد.

ایلدیریم از تاریخ 26 می 2016 تا 9 جولای 2018 به عنوان بیست و هفتمین و البته آخرین نخست‌وزیر تاریخ ترکیه خدمت کرد. توپراک نیز در سال 2002 فقط به مدت 4 ماه تصدی وزارت ورزش و جوانان را برعهده داشت.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در پی پیروزی در انتخابات سراسری، روز دوشنبه ۹ جولای (۱۸ تیر) تحت قانون اساسی جدید این کشور مجددا به عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد.

انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و زودهنگام ریاست‌جمهوری) روز یکشنبه (3 تیر - 24 ژوئن) در 81 استان این کشور برگزار شد. اردوغان با 52.6 درصد در این انتخابات پیروز و مجددا رئیس‌جمهور ترکیه شد.

در انتخابات پارلمانی، حزب اردوغان با 42.6%، بیشتر آرا را به خود اختصاص داد و توانست 295 کرسی پارلمانی را به‌دست بیاورد. حزب حرکت ملی‌گرا نیز با 11.1% آرا موفق شد 49 کرسی برای نمایندگان خود تصاحب کند.

با توجه به همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه در سال 2017 (روز 27 فرردین 96) بعد از برگزاری انتخابات سراسری، نظام حکومتی این کشور از پارلمانی به ریاستی تغییر کرد. بر این اساس 21 اصل قانون اساسی ترکیه تغییر می‌کند که مهمترین آن حذف پست نخست‌وزیری و اعطای ریاست دولت به سمت رئیس‌جمهور است.

برای اطلاعات بیشتر درباره جزئیات انتخابات سراسری ترکیه به این صفحه مراجعه کنید.

پربیننده ترین خبرها