نظر کارشناسان صهیونیست درباره نابارورسازی ابرهای ایران

نظر کارشناسان صهیونیست درباره نابارورسازی ابرهای ایران
جمعه 22 تير 1397 - 07:38

دو کارشناس اقلیمی و امنیتی به بررسی امکان نابارور کردن ابرهای ایران از سوی دشمنان جمهوری اسلامی پرداخته‌اند و نتیجه نهایی آن شده که رژیم صهیونیستی احتمالاً از خاک عربستان، اقدام به نابارور کردن ابرهای راهی قلمرو ایران می‌کند.

العالم- ایران/ سیاسی 

پس از منتشر شدن گمانه‌زنی‌های مختلف در خصوص علت خشکسالی سخت در بخش‌های وسیعی از ایران، خبرگزاری روسی اسپوتنیک در مصاحبه با دو کارشناس،  زوایای این مسئله را بررسی کرده است.

کارشناس اول «ولادیمیر سمنوف» معاون موسسه فیزیک اتمسفر «اوبوخوف» روسیه است که می‌گوید همانطور که پخش مواد شیمیایی خاص در ابرها برای بارور کردن آنها امکان‌پذیر است، تزریق نوعی دیگر از مواد برای جلوگیری از بارش ابرها هم امکان‌پذیر و در روسیه، متداول است.

سمنوف گفته که این کار در روسیه برای ایجاد امکان مراسمات خاص در فضای باز از جمله رژه سالروز پیروزی بر ارتش نازی در 6 مِی انجام می‌شود؛ این کارشناس اما در انتها افزوده که دست زدن به چنین اقدامی برای اسرائیل که بیش از 1000 کیلومتر با مرزهای غربی ایران فاصله دارد، ممکن نیست و این کار باید حداکثر در 100 کیلومتری مرزهای ایران انجام شود.

کارشناس دوم «سیمون تسیپیس» از موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی است؛ وی ضمن تأیید نظرات فنی ولادیمیر سمنوف، با نتیجه‌گیری وی مخالف است.

تسیپیس گفته که اسرائیل از امکان نابارور کردن ابرها به عنوان «سلاح اقلیمی» استفاده می‌کند تا دشمنان خود را به زانو در آورد. وی در این خصوص گفته: «امروزه شاهد روش‌های ترکیبی در جنگ‌های نوین هستیم و از هر وسیله‌ای از جمله روش‌های تأثیرگذاری بر اقلیم، استفاده می‌شود.»

تسیپیس قبول دارد که فلسطین اشغالی فاصله زیادی با مرزهای ایران دارد و نابارور کردن ابرها باید با پرواز هواپیما درون آنها در فاصله حداکثر 100 کیلومتری مرزهای ایران انجام شود ولی با توجه به اطلاعات خود، گزینه محتمل دیگری را مطرح کرده است.

تسیپیس گفته: «ایالات متحده زیرساخت‌های نظامی خود را در خاورمیانه دارد. زیرساخت‌هایی در مجاورت ایران. بیشترین احتمال روی این گزینه است که این کار (نابارور کردن ابرهای راهی ایران) در خاک عربستان سعودی صورت می‌گیرد. اسرائیل مورد حمایت آمریکا است و آمریکا هم تجهیزات لازم برای دستکاری ابرها را دارد و این کار می‌تواند بر شرایط داخلی ایران تأثیرگذار باشد. چنین تأثیرگذاری (اقلیمی) در سطوح منطقه‌ای و از یک محل نزدیک، از نظر تئوریک و فنی، محتمل است.»

تسیپیس در انتها گفته که قصد اسرائیل از این اقدام احتمالی، ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها