سفیر فرانسه: با حزب‌الله مانند هر حزب لبنانی دیگری «تعامل» داریم

سفیر فرانسه: با حزب‌الله مانند هر حزب لبنانی دیگری «تعامل» داریم
شنبه 23 تير 1397 - 12:13

سفیر فرانسه اعلام کرد پاریس با حزب الله مانند دیگر احزاب لبنانی تعامل دارد، اما در عین حال بر مخالفت فرانسه با حضور این جنبش در سوریه تأکید کرد.

العالم - لبنان

برونو فوشه (Bruno Foucher)، سفیر فرانسه در لبنان  به مناسبت روز ملی فرانسه (14 ژوئیه) دیداری رسانه‌ای با خبرنگاران در «قصر صنوبر» محل اقامت خود داشت و به سوالات آنها پاسخ گفت.

دولت لبنان و حزب‌الله

بر اساس گزارش روزنامه «الحیاة»، فوشه وجود موانع منطقه‌ای در برابر تشکیل دولت لبنان را تکذیب کرد و گفت: معتقدم بعد از انتخابات باید دولت تشکیل شود.

انتخابات لبنان در 16 اردیبهشت (1397) برگزار و «سعد الحریری» در سوم خردادماه مأمور به تشکیل کابینه شد؛ رایزنی‌ها میان احزاب مختلف برای این موضوع همچنان ادامه دارد.

وی درباره موضع کشورش پیرامون خروج حزب‌الله از سوریه پاسخ داد: ما موضعی ثابت درباره حزب الله داریم، (این جنبش) یک حزب سیاسی است که (در دولت لبنان) وزیر و (در پارلمان) نماینده دارد و ما مانند هر حزب لبنانی دیگری با آن تعامل داریم اما متقابلا فعالیتش در خارج از لبنان بدون موافقت دولت را که تنها مرجع قانونی در کشور است، به رسمیت نمی‌شناسیم (تایید نمی‌کنیم).

سفیر فرانسه ادامه داد که «این موضع همیشگی ما بوده و آن را به حزب‌الله ابلاغ کرده‌ایم که عراق، یمن و سوریه به آنها ارتباطی ندارد و خطر مداخله در سوریه ممکن است لبنان را به جنگی بکشاند که به این کشور مربوط نیست».

آوارگان سوری در لبنان

فوشه در پاسخ به سوال لبنانی «الجمهوریه» درباره موضع فرانسه پیرامون آوارگان سوری و ارتباط این موضوع با راه‌حل سیاسی در سوریه گفت: درباره مخالفت مقامات لبنانی با باقی ماندن آوارگان سوری صحبت‌های خوبی شنیده‌ایم؛ فعلا این به اختیار شماست، اگر شما می‌خواهید که آنها به کشورشان بازگردنند ما هم می‌گوییم باید بازگردند اما این بازگشت باید در شرایط مناسب باشد.

وی ادامه داد: نمی‌خواهیم که بازگشت آوارگان سوری را به راه‌حل سیاسی فراگیر و کامل در سوریه ارتباط دهیم زیرا می‌دانیم که این موضوع، زمان زیادی را می‌طلبد اما بازگشت آوارگان باید «امن و بدون اجبار» باشد.

بیش از یک میلیون و نیم آواره سوری در لبنان زندگی می‌کنند و بار سنگینی برای این کشور به شمار می‌روند.

سوریه

وی درباره مسیر بحران سوریه نیز به روزنامه «الجمهوریه» گفت؛ آینده سوریه همچنان پیچیده است و تمامی چارچوب‌هایی که برای آغاز مذاکرات صلح تعریف شده، تا کنون عملی نبوده است.  

فلسطین

سفیر فرانسه درباره فلسطین هم گفت، پاریس در مذاکرات صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ایفای نقش  و از نزدیک تحولات در این خصوص را دنبال می‌کند.

پربیننده ترین خبرها