هشدار صریح ایران به عهد شکنان

هشدار صریح ایران به عهد شکنان
شنبه 23 تير 1397 - 23:07

ایران به ایالات متحده آمریکا هشدار داد که در صورت توقف کامل صادرات نفت ایران تنگه هرمز را به عنوان شریانی حیاتی برای حمل و نقل نفت و گاز مایع از خاورمیانه، مسدود می کند.

العالم - گزارش

کاخ سفید با خروج از توافق هسته ای ایران موسوم به برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان با پاسخ قاطعی از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران روبرو شد.

آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند

حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور کشورمان که دو  هفته گذشته و در صدر هیئتی بلندپایه به دو کشور اروپایی سوئیس و اتریش سفر کرده بود در جمع ایرانیان مقیم سوئیس و در واکنش به اقدامات آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران و بازگشت مجدد تحریم گفته بود: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا‌که اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.» این عبارات اولین یا جدی‌ترین تهدید روحانی در دوران ریاست‌جمهوری در قبال توطئه‌های غرب به‌ویژه آمریکا بود. جمله‌ای که کارشناسان وقتی آن را شنیده احتمال دادند که ماجرا دوباره همان مسئله تنگه هرمز باشد.همان که ایران به‌عنوان یک راهبرد استراتژیک تاکنون در چنته داشته و گذاشته برای روز مبادا که اگر روزی محدودیت‌های غیر‌قانونی برایش گسترده شد، از آن به‌عنوان یک اهرم قدرت استفاده کند.

اکنون و در شرایطی که آمریکا تهدید کرده است که مشتریان نفتی ایران باید تا بازه زمانی اواسط آبان، حجم واردات نفت از تهران را به صفر برسانند، رئیس‌جمهور کشورمان در موضعی به حق و کاملا منطقی و اصولی آن را مطرح کرد. 

این همان روحانی است که باید باشد

سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اولین فردی بود که از موضع قاطع رئیس‌جمهور کشورمان حمایت کرد و در نامه‌ای با قدردانی از سخنان روحانی درباره صدور نفت از منطقه نوشت: «فرمایشات حضرتعالی مایه مباهات و افتخار است.به عنوان سرباز ولایت و این ملت سرفراز عرض می‌کنم: این همان دکتر روحانی است که ما شناخت داشتیم و داریم. دست شما برای ایراد این سخنان به موقع، حکیمانه و صحیح می‌بوسم و برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد در خدمت هستیم».

استفاده از تنگه هرمز یا برای همه یا هیچ کس

از سوی دیگر فرمانده سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با تجلیل از مواضع قاطعانه رئیس‌جمهور در برابر شیطنت اخیر آمریکایی‌ها در طراحی تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران، نسبت به عملی شدن آن در صورت لزوم ابراز امیدواری و بر همراه بودن آحاد مردم و مسئولین نظام در این زمینه تاکید کرد. 
وی که در همایش پیشکسوتان جهاد و شهادت استان تهران سخنرانی می‌کرد، در این باره افزود: یقینا، در شرایط محتمل با عملی شدن مواضع اخیر مسئولین اجرایی کشور که در حال پیش گرفتن رویکرد و نگاه انقلابی در صحنه نبرد امروز با دشمن به ویژه آمریکای مکار و جنایتکار هستند، می‌توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه و یا برای هیچ‌کس چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد.

تنگه هرمز برگ برنده‌ای در دست تهران

مطهری نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی نوع بیان رئیس جمهور را تدبیر خوبی در تهدید آمریکایی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها آمادگی جنگ جدید در خلیج فارس را ندارند، از این‌رو سخن آقای رئیس‌جمهور تهدید خوبی بود که آثار مثبتی خواهد داشت و عامل بازدارنده‌ای برای ممانعت از صادرات نفت ایران خواهد بود.

صادرات نفت بدون توجه به تحریمها 

 ولایتی در اندیشکدهٔ والدای روسیه گفت:  اگر ایران نتواند نفت خود را از طریق تنگه هرمز صادر کند، دیگران هم نخواهند توانست این کار را انجام  دهند. وی بر عزم ایران برای صادرات نفت خود بدون توجه به تحریم‌ها تاکید کرد. 

مگر می‌شود جایی برای ایران امن نباشد و برای دشمنان امن بماند

حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  گفت: امروز سپاه در همه عرصه‌ها در اوج آمادگی به سر می‌برد و اگر دشمن بخواهد متعرض انقلاب اسلامی شود تمام موجودیتش به خطر می‌افتد. امروز به لحاظ اطلاعاتی و تجهیزاتی قدرت دفاع از انقلاب را داریم که یکی از این عرصه‌ها هم تنگه هرمز است. مگر می‌شود جایی برای ایران امن نباشد و برای دشمنان امن بماند. سپاه در جبهه انقلاب از کلیت انقلاب اسلامی دفاع می‌کند و برایش حضور دولت‌های مختلف فرقی نمی‌کند.

بهمن امیری

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها