بروجردی در گفتگوی اختصاصی با العالم:

آماده همکاری های مشترک با روسیه هستیم/ خبرسازی ها پیرامون حضور ایران در سوریه، توهین به این کشور است/ صحنه عمل مهم ترین معیار برای ارزیابی اروپا است/اختلال در صادرات نفت ما، سرآغاز یک مشکل جدی برای آمریکایی ها می شود/ تکرار ماجرای شکست آمریکا در سوریه قطعا در یمن خواهد بود/ هیچگونه مذاکره ای با ترامپ انجام نخواهیم داد

آماده همکاری های مشترک با روسیه هستیم/ خبرسازی ها پیرامون حضور ایران در سوریه، توهین به این کشور است/ صحنه عمل مهم ترین معیار برای ارزیابی اروپا است/اختلال در صادرات نفت ما، سرآغاز یک مشکل جدی برای آمریکایی ها می شود/ تکرار ماجرای شکست آمریکا در سوریه قطعا در یمن خواهد بود/ هیچگونه مذاکره ای با ترامپ انجام نخواهیم داد
يکشنبه 24 تير 1397 - 22:27

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بعد از خروج ترامپ از توافق و نقض مکرر برجام ، اعتبار توافق های بین المللی به شدت دچار چالش شد و ما دیگر نمی توانیم به یک توافق و تعهد اعتماد کنیم از همین رو صحنه عمل مهم ترین ملاک و معیار برای ارزیابی سیاست های دنیا از جمله اروپاست.

العالم _ ایران / سیاسی

علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم، درباره مذاکرات ولایتی در روسیه، برجام، سفرهای اخیر نتانیاهو به برخی کشورها، حضور ایران در سوریه، مسئله فروش نفت ایران و موضوعات بین المللی دیگر توضیحاتی ارائه داد.

 مشروح این مصاحبه به این شرح است:    

العالم: حضور دکتر ولایتی در سوریه را چگونه ارزیابی کردید؟

با توجه به جایگاه دکتر ولایتی به عنوان مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل و با توجه به اینکه مسئولیت سیاستگذاری کلان کشور در همه عرصه ها از جمله سیاست خارجی با مقام معظم رهبری است، بسیار طبیعی است که ایشان حامل پیام مقام معظم رهبری برای رئیس جمهور روسیه باشد و در کنار آن با توجه به اینکه دولت احترام ویژه ای برای اقای ولایتی قائل است آقای رئیس جمهور هم پیام جداگانه ای را برای پوتین فرستادند و به نظر بنده هم تنها شخصیتی هم که می تواند حامل این دو پیام باشد و مذاکرات را در این سطح پیش ببرد آقای ولایتی بود.

العالم: همکاری بین دو کشور ایران و روسیه را در آینده چگونه می بینید؟

سال هاست که با روسیه کار مشترک انجام می دهیم که اتاق عملیات مشترک ایران، روسیه، سوریه و عراق در دمشق و بغداد که عامل اساسی شکست داعش نیز بود نمونه ای از عملیات و همکاری راهبردی دو کشور در عرصه بین المللی است.

ما به عنوان کشوری که مقابل زورگویی های آمریکا و رژیم صهیونیستی با جدیت ایستاده ایم و در کنار محور مقاومت هستیم با روسیه به عنوان کشور مستقل که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده است از ویژگی های مشترکی برخوردار هستیم.

این موضوع نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که آمریکای ترامپ امریکای ویژه ای است زیرا آمریکا در گذشته اروپا را در کنار خود علیه ایران داشت اما امروز معادله تغییر کرده است و آمریکا در انزوا قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران در کنار روسیه،چین و با یک رابطه منطقی با اتحادیه اروپا و کشور های جهان با زورگویی های آمریکا مقابله می کند.

العالم: توفقات بین ایران و روسیه به چه نحو است؟

با روسیه در عرصه اقتصادی توافق مهمی داریم که مبنای مبادلات ما ارز های ملی روبل و ریال است و آن 50 میلیارد یورو که مطرح شد حجم مبادلات بین ایران و روسیه است که در حال حاضر فاصله زیادی با این رقم داریم.

 کشورهای اروپایی در زمینه تحقق مصوبه مجلس شورای اسلامی در تولید 20 هزار مگاوات انرژی هسته ای و ساخت نیروگاه های هسته ای ورود پیدا نکردند و این فرصت در اختیار روسیه قرار گرفته و ما قرارداد ساخت نیروگاه های شماره 2 و 3 اتمی در بوشهر را با روس ها منعقد کردیمو اگر باز هم کشورهای سازنده نیروگاه های هسته ای از فرصت ها استفاده نکنند این شانس به روسیه می رسد.

ما همچنین با توجه به اینکه از لحاظ آبی مشکلاتی داریم و در معرض خشکسالی در برخی از استان ها می باشیم علاقه مند هستیم از دانش روسیه در تولید آب شرین از دریا با انرژی هسته ای همکاری کنیم که این بسیار جدی است و در زمین راه اهن و تولید هواپیما و در تمامی عرصه ها با روس ها همکاری مشترکی داریم.

العالم: نظر شما درباره سفرهای اخیر نتانیاهو به برخی کشورها و دیدار با مقامات چیست؟

 این مسئله فاقد هرگونه تفسیری است چون این فرد به طور مستمر سفرهایی را انجام می دهد و سیاستی که رژیم صهیونیستی دنبال می کند استفاده از تمام ظرفیت ها  برای فشار به ایران است ولی نه جمهوری اسلامی ایران کشور فشار پذیری است و نه نوع رابطه ما با روسیه به گونه ای است که آنها بخواهند استفاده از این زمینه در جهت درخواست های رژیم صهیونیستی انجام دهند.

العالم: پاسخ شما درباره برخی خبرها پیرامون حضور ایران در سوریه و ادامه این روند چیست؟

من فکر می کنم این چیزی که در خبرها مدتی است بر آن تبلیغ می شود و محور این تبلیغات آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند نوعی بی احترامی به دولت سوریه است و دولت سوریه یک کشور مستقل با سیاست های خاص خودش است. ما براساس درخواست دولت سوریه حضور مستشاری خود را سالهاست داریم ونقش بسیار مهمی در کمک به ارتش و نیروهای مردمی ایفا کردیم و من فکر نمی کنم به هیچ وجه چنین سیاستی در سوریه وجود داشته باشد و همانطور که در دوران سخت جنگ در کنار براداران سوریه و محور مقاومت بودیم در دوران سخت بازسازی این سیاست را ادامه خواهیم بود و حضور ما با هماهنگی دولت سوریه و با هدف کمک به دوستان سوری چه در عرصه مسائل امنیتی و نظامی و چه در عرصه بازسازی سوریه ادامه خواهد داشت.

العالم: به نظر شما با اعمال تحریم های ضد ایرانی ترامپ مسئله فروش نفت ایران چگونه پیش خواهد رفت؟

زمانی که کشورهای غربی با فشار آمریکا ایران را تحریم کردند ظرفیت اقتصادی ما با اروپا به چین منتقل شد. چین ملت بسیار هوشمند و دولت این کشور دولتی مقتدر ، عضو دائم شورای امنیت و از حق وتو به موقع استفاده می کند و در تحریم های غیر قانونی ترامپ علیه ایران در بالاترین سطح اعلام کرده ما خرید نفت را  ادامه خواهیم داد و این مواضع روشن چین نشان دهنده نوع رابطه ایران با این کشور مهم آسیایی است و این رابطه را می توان رابطه راهبردی نامید و به همین دلیل در شرایط فعلی که ترامپ نه فقط با ایران  که با چین هم وارد یک جنگ بدون منطق اقتصادی شده و چین هم به مقابله برخاسته، یک فرصت تاریخی و طلایی مناسب است که روابط اقتصادی و سیاسی و... خود را با چین و روسیه تقویت کنیم که به نفع صلح منطقه ای و صلح جهانی خواهد بود.

العالم: ارزیابی شما از رفتار اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام را چیست؟

بعد از خروج ترامپ از توافق و نقض مکرر برجام ، اعتبار توافق های بین المللی به شدت دچار خدشه و چالش شد و ما دیگر نمی توانیم به یک توافق و تعهد اعتماد کنیم؛ هر چند که اروپایی ها پیشنهاد هایی را ارایه کردند اما آنچه برای ما مهم است این تعهد ها نیست صحنه عمل مهم ترین ملاک و معیار برای ارزیابی سیاست های دنیا از جمله اروپاست .

اروپایی ها قبل از اینکه تحریم های اعلام شده توسط ترامپ عملیاتی شود هم توتال و هم پژو به عنوان شرکت بزرگ خودرو ساز علیرغم توافق با جمهوری اسلامی ایران عقب نشینی کرد ولی چینی ها در همه ی عرصه ها حضور خود را در جمهوری اسلامی ایران پررنگ تر می کنند که این برای خنثی کردن طراحی آمریکایی ها  در مورد تحریم ، دو کشور روسیه و چین کافی است .

العالم: واکنش ایران به تحریم نفتی توسط آمریکا چه خواهد بود؟

منطق موجود در منطقه ی استراتژیک خلیج فارس که حجم عظیمی از سوخت مورد نیاز کشورهای مختلف دنیا از این آبراه عبور می کند ، این است که این آبراه  از امنیت پایدار برای همه بر خوردار باشد اگر قرار بر این باشد که آمریکایی ها با زور گویی و با تهدید بخواهند صادرات نفت ما را دچار اختلال کنند طبیعی است که این اختلال محدود به جمهوری اسلامی ایران باقی نخواهد ماند و می تواند سرآغاز یک مشکل جدی به خصوص برای خود آمریکایی ها باشد چون هم وارد کننده ی نفت هستند و هم اینکه در منطقه حضور دارند بنابراین نظر آقای ترامپ فقط یک تصور کودکانه است و قابل تحقق نیست.

ما محور مهم حفظ امنیت خلیج فارس هستیم و مخالف حضور بیگانه در منطقه هستیم و سیاست ما امنیت پایدار در منطقه است ما که نسبت به امنیت منطقه دور دستهای جغرافیایی خودمان مثل سوریه و عراق حساس هستیم و در جهت مقابله با تروریسم حرکت می کنیم ، طبیعی است که هیچگاه جمهوری اسلامی ایران آغاز کننده نا امنی در خلیج فارس نخواهد بود ولی این بحث مقابله با سیاست های زورگویانه آمریکا در منطقه است و اگر آنها بخواهند به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند طبیعی است که پاسخ متناسب را هم دریافت خواهند کرد .

العالم: با عدم حضور شما در ریاست کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، آیا سیاست های کمسیون هم تغییر خواهد کرد؟

گمان نمی کنم این امر واقع شود چون مجلس شورای اسلامی یک مجموعه یکپارچه است و سیاست های مجلس هم بر مبنای سیاستگذاری های مقام معظم رهبری شکل می گیرد بنابراین این افراد نیستند که بتوانند سیاست های جداگانه ای جدا از سیاست های کلی نظام اتخاذ کنند و در عین حال بنده همچنان با جدیت کنار محور مقاومت و دوستانمان در سوریه و عراق باقی خواهم ماند.

العالم: اکنون جایگاه سعودی ها در مطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

 از روز اولی که عربستان یک اشتباه بزرگ تاریخی انجام داد و به یمن حمله کرد ما معتقد بودیم نتیجه جنگ به نفع عربستان نخواهد بود اگر عربستان از تجربه تاریخی مصری ها ، عثمانی ها و انگلیسی ها استفاده می کردند حتما این اشتباه را انجام نمی دادند و امروز هم هر زمانی که عربستان سریع تر تصمیم بگیرد به جنگ در یمن پایان دهد به نفع عربستان است. بدون تردید پیروز این معادله تا این لحظه یمنی ها هستند با توجه به اینکه تعداد زیادی از کشورهای بزرگ دنیا از جمله آمریکا ، فرانسه و انگلیس کشور های همپیمان عربستان در کنار این کشور حضور دارند اما شکست خوردند .

تکرار ماجرای شکست آمریکا در سوریه قطعا در یمن خواهد بود و پیروز این عرصه ملت یمن هستند ما هم در کنار همه مظلومان عالم از جمله برادران و خواهران گرانقدرمان در یمن به عنوان یک کشور اسلامی و بخشی از امت اسلامی خواهیم بود .

العالم: آیا ایران مذاکره ای با ترامپ صورت می دهد؟

تحریم های آمریکا فقط تحریم های ترامپ نیست ما از دهه اول پیروزی انقلاب که امروز چهل سال از آن می گذرد با تحریم های آمریکا مواجه بودیم و تحریم های آمریکا برای ما چیز تازه ای نیست ما همیشه تحریم ها را به فرصت تبدیل و هوشمندانه از آن استفاده کردیم مهمترین موفقیت های ما در عرصه های مختلف تکنولوژی در دوران تحریم اتفاق افتاد بنابراین به هیچ وجه نگران تحریمهای  ترامپ نیستیم بلکه این آرزوی ترامپ را بر دل او خواهیم نشاند که هیچگونه مذاکره ای جمهوری اسلامی ایران با  ترامپ انجام نخواهد داد.

پربیننده ترین خبرها