اطمینان‌دهی العبادی به امیر کویت درباره اوضاع امنیتی استان‌های جنوبی عراق

اطمینان‌دهی العبادی به امیر کویت درباره اوضاع امنیتی استان‌های جنوبی عراق
دوشنبه 25 تير 1397 - 07:43

امیر کویت طی گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر عراق، آمادگی کشورش را برای کمک به دولت عراق جهت عبور از پیامدهای تظاهرات اعتراض آمیز کنونی در مناطق جنوبی این کشور اعلام کرد.

العالم _ عراق

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، روز گذشته با «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت تماس تلفنی برقرار کرد و طی آن «درباره روابط دوجانبه میان دو کشور دوست و مسائل مورد اهتمام طرفین صحبت کرد».

العبادی در این گفت‌وگو، «درباره وضعیت امنیت کنونی در برخی استان‌های عراق به امیر کویت اطمینان‌خاطر داد».

امیر کویت نیز به نوبه خود «بر آمادگی دولت کویت برای ارائه انواع کمک‌های ممکن به عراق جهت عبور از پیامدهای این حادثه تأکید، و ابراز امیدوار کرد که امنیت و صلح بر عراق حاکم شود و ملت عراق برای وحدت، همبستگی و یکپارچه کردن تمامی تلاش‌ها جهت منافع ملی کشورشان تلاش کنند تا کشور عراق بتواند این شرایط را پشت سر بگذارد».

استان‌های جنوبی عراق از یکشنبه گذشته شاهد اعتراضات علیه اوضاع نابسامان اقتصادی، خدمت‌رسانی شهری و قطعی مکرر آب و برق، فساد اداری و بیکاری جوانان است که این اعتراضات بر اساس گزارش رسانه ای ، تاکنون به کشته شدن 4 نفر و زخمی شدن ده‌ها تن از جمله 31 نیروی امنیتی منجر شده است.

دولت بغداد برای فرونشاندن این اعتراضات چندین مساله را در محور تلاش‌های خود قرار داده است از جمله اختصاص 3.5 تریلیون دینار به استان بصره و نیز اختصاص بودجه لازم برای نمک‌زدایی آب، پاکسازی کانال و شبکه‌های آبی و تامین خدمات بهداشتی در مناطق جنوبی.

نخست‌وزیر عراق همچنین روز گذشته به نیروهای امنیتی دستور داد به سمت تظاهرات‌کنندگانی که به اوضاع نابسامان خدمات‌دهی و بیکاری جوانان معترض هستند، تیراندازی نکنند.

روز جمعه، تظاهرکنندگان در بصره گذرگاه مرزی «سفوان» میان عراق و کویت را بستند.

با این حال، روزنامه «الانباء» کویت، شنبه به نقل از یک منبع امنیتی کویتی نوشته بود که اوضاع امنیتی در مرزهای دو کشور باثبات همراه است با این حال برای افزایش میزان امنیت، وزارت کشور کویت دستور داده 400 نیروی امنیتی به مرزهای مشترک دو کشور اعزام شوند.

پربیننده ترین خبرها