برای تضعیف چین؛

آمریکا تایوان را به زیردریایی های جدید مجهز می کند

آمریکا تایوان را به زیردریایی های جدید مجهز می کند
دوشنبه 25 تير 1397 - 08:34

در شرایطی که چین می گوید تایوان باید روزی به وحدت با سرزمین مادری تن دهد، آمریکا از تقویت نیروی دریایی این جزیره و نیاز تایوان به زیردریایی های بیشتر برای تضعیف و مقابله با چین خبر داده است.

العالم ـ آمریکا

روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ امروز دوشنبه در مطلبی نوشت: آمریکا بزرگترین فروشنده تسلیحاتی به تایوان گفته است به دنبال همکاری بیشتر با این جزیره برای به روز کردن زیردریایی های قدیمی و ساخت زیردریایی های جدید است.
از ماه آوریل (فروردین) امسال که دولت آمریکا با انتقال فناوری ساخت زیردریایی به تایوان موافقت کرد تا کنون دستکم 6 کشور طرح های خود را برای همکاری، طراحی و ساخت این زیردریایی ها به تایوان عرضه کرده اند.
این گزارش می افزاید تایوان به دنبال ساخت 8 فروند زیردریایی بنزینی و به روز کردن 4 فروند زیردریایی دیگر است که نیروی دریایی در اختیار دارد.
با این وصف گروه 'رافیلد' آمریکا که چند دهه است در تقویت نیروی دریایی تایوان و فروش زیردریایی با این جزیره همکاری می کند، از کمک به تایوان برای اجرای این برنامه از جمله انتقال فناوری و تجهیزات به این جزیره خبر داده است.
'ادوارد رافیلد' رییس اجرایی شرکت آمریکایی می گوید که تایوان دارای نیروی هوایی و دریایی قوی و تجهیزات و تسلیحات بسیار پیشرفته است و حالا برای حراست از منافع در زیردریاها به زیردریایی نیاز دارد.
روزنامه هنگ کنگی می نویسد منابع نظامی این جزیره به این نشریه اطلاع داده اند که تایوان به دنبال به روز و مدرن کردن دو فروند زیردریایی مدل 'چین لونگ' است که از سه دهه قبل در اختیار تایوان بوده است.
تنگه تایوان بار دیگر به منطقه بحرانی میان چین و تایوان و همچنین آمریکا تبدیل شده است طرفین هنوز بر سر پایبندی به اصل یک چین توافقی حاصل نکرده اند مسئولان حکومت جدید در تایوان حاضر به قبول آن نیستند.
چین آشفته تر از همیشه نشانه های شدت گرفتن بحران را درک کرده است و نظاره گر فروش محموله جدیدی از تسلیحات پیشرفته آمریکا به ارزش یک میلیارد و 420 میلیون دلار به این جزیره از سال گذشته میلادی است از سوی دیگر بتازگی کشتی های آمریکایی از تنگه تایوان عبور کرده اند که خشم و هشدار پکن را به دنبال داشته است. 
'تسای اینگ ون' زنی از حزب دمکراتیک ترقیخواه که قدرت را ماه می(اردیبهشت) سال 2016 در اختیار گرفت، اصلی ترین مانع برای چین است حزب او از دیدگاه پکن، اساسنامه استقلال طلبی دارد و برای جدا شدن از چین تلاش می کند.
این حزب اگرچه هنوز رسما اعلام استقلال نکرده است و می گوید حاضر به گفت و گو با چین سر یک میز است اما نمی خواهد محور گفت و گوها اصل یک چین باشد.
'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین نیز از استقلال طلبان خواسته است که دست به حرکتی خطرناک برضد اصل یک چین نزنند و وحدت کشور را خدشه دار نکنند.
اطراف چین حلقه ای از تنش های سیاسی و تجاری شکل گرفته است اما طبیعتا هیچ یک از آنها به حساسیت تایوان نیست به همین دلیل پکن بارها به آمریکا اصلی ترین فروشنده تسلیحات به تایوان، هشدار داده است این حساسیت را درک کند و بداند که همه اصل و اساس روابط پکن و واشنگتن به موضوع تایوان گره خورده است.
به  گزارش ایرنا، چین هفت دهه است که در حل مساله تایوان ناکام مانده و برای سومین بار از پایان سال گذشته، ناو هواپیمابر خود را راهی تنگه تایوان کرده و بازوی نظامی اش را به این جزیره نشان داده است.
چین که سومین قدرت بزرگ نظامی دنیا را در اختیار دارد حالا بیشتر از قبل در باره این جزیره واکنش نشان می دهد این کشور برای جنگ با تایوان آماده نیست اما هر حرکت استقلال طلبان تایوان تحت حمایت آمریکا، می تواند آتش خشم چین را به دنبال داشته باشد و ارتش این کشور را به سوی جنگی ناخواسته بکشاند.
فعلا چین با اعزام ناوهای جنگی و به پرواز دراوردن جنگنده هایش به تایوان و آمریکا هشدار داده است و گفته اگر لازم باشد از ابزارهای سیاسی و اقتصادی بیشتری بهره خواهد گرفت ولی تا آن زمان بر اساس سیاست مسالمت آمیز چین و آرامش در تصمیم گیری ها، اقدامات بر وحدت تدریجی با تایوان متمرکز خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها