قاسمی در نشست هفتگی

پیغامی از طریق پوتین برای ترامپ نداشتیم/ احتمال این که ترامپ از ایران تقاضای مذاکره کند بیشتر است/ توقف صادرات نفت ایران گزافه گویی است

پیغامی از طریق پوتین برای ترامپ نداشتیم/ احتمال این که ترامپ از ایران تقاضای مذاکره کند بیشتر است/ توقف صادرات نفت ایران گزافه گویی است
دوشنبه 25 تير 1397 - 11:31

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: پیغامی از طریق پوتین برای ترامپ نداشتیم.

العالم- ایران/ سیاسی 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوسنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در ابتدا سومین سالگرد برجام را تبریک گفت. 

قاسمی پیروزی فرانسه در جام جهانی را نیز به مردم این کشور تبریک گفت.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره دیدار پوتین و ترامپ عنوان کرد: پیغامی از طریق پوثین برای ترامپ نداشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر جایی و یا در محفلی سخنی گفته شده، گمانه زنی است. دیدار پوتین و ترامپ از پیش تعیین شده است و مسایل خودشان را دارند و در این خصوص ارتباطی با دولت روسیه نداشتیم.

 بهرام قاسمی درباره سفر مشاور مقام معظم رهبری به مسکو افزود: در این سفر پیامی هم از مقام معظم رهبری برای پوتین وجود داشت که در دیدار با وی ارائه شد.
وی اظهار داشت: در حوزه سیاست خارجی وزارت امور خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی، شاید کمترین میزان موازی کاری را داشته باشد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: با توجه به منافع و مصالح ملی، این رفت و آمدها می تواند بین ایران و سایر کشورها انجام شود. چنین رفت و آمدهایی همواره در سطوح مختلف انجام می شود و ابتکار عمل در اختیار وزارت خارجه است.
قاسمی گفت: بعد از خروج غیرقانونی ترامپ از برجام جمهوری اسلامی ایران مصلحت را در این دید که در یک تعامل سازنده و فعالیت دیپلماتیک مواضع جمهوری اسلامی را به سایر کشورها اعلام کند. 
به گفته وی، این مواضع در قالب پیام ریاست جمهوری به سایر کشورها منتقل شد. بخش زیادی از این انتقال پیام توسط سفرا صورت گرفت و قرار شد برای برخی کشورهای دیگر به دلایل مشخص فرستادگان ویژه از جانب رئیس جمهور به این کشورها سفر کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در مقاطع مختلف تاریخی از جمله بعد از دفاع مقدس و نیمه اول دهه 80 و حملات آمریکا و عراق تعداد زیادی فرستاده ویژه به کشورها اعزام شدند، اظهار داشت: این فرستادگان یا از مقامات وزارت خارجه و یا سایر شخصیت های سیاسی بودند.
به گفته وی تعدادی از هیات ها سفرهای خود را انجام داده اند و بخش دیگری از سفرها هم در حال تدارک است و امیدوارم در آینده انجام شود.
وی یادآور شد: در این راستا آقای دکتر خرازی به واتیکان ایتالیا و اسپانیا سفر کردند خانم دکتر ابتکار به اندونزی ،خانم جنیدی به هلند، وزیر نیرو به ارمنستان و پاکستان و رئیس دفتر رئیس جمهوری به ترکیه سفر کردند.
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره ادعای تفاهم نفت در برابر غذا اظهار داشت: من نقل قولی از طرف ایرانی در این خصوص ندارم و درباره صحت و سقم و صلاحیت مقام روس که چنین اظهار نظری داشته نمی توانم قضاوت کنم اما رسیدن به تفاهم و همکاری در هر زمینه ای نیاز به حضور هیات های کارشناسی توسط دستگاه های ذیربط دارد که آن هم مسیر طولانی دارد.

تکذیب ادعای روزنامه کویتی 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دادعای روزنامه الجریده کویت مبنی بر مذاکرات غیرمستقیم ایران و اسرائیل در روسیه نیز خاطرنشان کرد، برای هر کسی که با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران آشنا باشد این قبیل اظهارات بیشتر به طنز شبیه است و چنین موردی به هیچ وجه نمی تواند درست باشد و من شدیدا آن را تکذیب می کنم. 
قاسمی تصریح کرد، خیلی مواقع اتفاق می افتد که هیات هایی از کشورهای مختلف در یک کشور حضور می یابند برخی روزنامه ها و رسانه ها هم دائم در کار تولید اخبار جعلی هستند و در مورد این رسانه هم مکررا شاهد دروغ پردازی های آنها هستیم. 

برجام هنوز زنده است
وی با یاد آوری سومین سالگرد دستیابی به تفاهم برجام ابراز امیدواری کرد: در عرصه جهانی و بین المللی گفت و گو و تعامل سازنده بتواند به عنوان مهم ترین عامل برای ارتباط ملت ها و دولت ها مطرح و دوری از خشونت و کینه توزی و جنگ منشا اثر باشد. 
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه ها با توجه به این که برجام موضوعیت خود را از دست داده است، افزود: توافق هسته ای هنوز موضوعیت دارد، زنده، مستحکم و پابرجاست و مذاکرات بین ایران و 1+4 در چارچوب برجام انجام می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بازدید ها به دلیل این که حوزه کاری من نیست سخنی نگفت و یادآور شد: در این مورد باید از سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیگیری کنید.
عربستان هنوز آمادگی تغییر نگاه نسبت به ایران را ندارد
قاسمی همچنین درباره برگزاری مراسم حج و روابط ایران عربستان اظهارداشت: موضوع حج مستقل از روابط دوجانبه است و سال گذشته مراسم حج بدون مشکل برگزار شد.
وی گفت: آنچه در دو کشور مطرح است جدا کردن موضوع حج از مسائل سیاسی است و امیدوارم امسال هم مراسم حج به خوبی برگزار شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: عربستان هنوز آمادگی لازم برای تغییر نگاه خود نسبت به ایران را ندارد و امیدواریم روزی واقع بینی در این کشور دیده شود و مقامات این کشور بدانند که صلح، امنیت و ثبات منطقه به همه کشورها مربوط است و باید از تکروی و نگاه های یکسویه باید کرد.
قاسمی درباره اعتراض ها در جنوب عراق در واکنش به قطعی آب و برق و طرح مسائلی درباره قطع صدور ویزا برای اتباع ایرانی از سوی این کشور گفت: عراق کشور مستقلی است و ما دخالتی در دولت و انتخابات این کشور نداریم و معتقدیم سرنوشت عراق باید توسط مردم این کشور تعیین شود.
وی خاطرنشان کرد: دولت عراق درباره مقررات صدور ویزا برای اتباع کشورهای دیگر تغییراتی داده است ولی این تغییرات در مورد اتباع ایرانی فعلا اجرایی نخواهد شد.
مکانیزم های اروپا باید خواسته های ایران را تامین کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره بسته پیشنهادی 1+4 به ایران و این که تهران چه رویکردی در قبال این بسته خواهد داشت، افزود: در چارچوب این بسته مجموعه ای از مسائل نفت، بانکی، حمل و نقل، بیمه، سرمایه گذاری و همکاری صنعتی شرکتهای کوچک و متوسط مطرح شده و مکانسیم های همکاری ها در حال بررسی است.
قاسمی تصریح کرد: مهم مکانسیم هایی است که بتواند خواسته های ایران را در شرایط فعلی تامیین کند در بخش هایی جلو رفتیم و نواقصی هم وجود داشت و پیشنهادات برای ما راضی کننده نبود و ما این مسائل را مطرح کردیم و قرار شد دو طرف روی این موضوعات کار کنند. 
تاثیر دیدار ترامپ و پوتین بر روابط تهران - مسکو
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تصویب لوایح مرتبط به FATF در مجلس هم گفت: این موضوع بحث پیچیده و حساسی است که در بخشی از موضوع تکلیف روشن است و بخش های دیگر هم در مجلس تصمیم گیری می شود و زمان هم وجود دارد و امیدوارم بر اساس مصالح کشور و خواست مسئولین به نتیجه برسد.
قاسمی با بیان این که اطلاعی از دستور کار مذاکرات روسای جمهوری روسیه و آمریکا در هلسینکی ندارد، افزود: در ارتباطات و نوع خاص روابط ایران و روسیه و رایزنی های مشخص و همه جانبه چه در مسائل دوجانبه و چه مسائل منطقه ای و بین المللی و مبارزه با ترروریسم تماس های ما ادامه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: فکر نمی کنم دیدار رییسان جمهوری آمریکا و روسیه تاثیری بر روابط ایران و فدراسیون روسیه داشته باشد.

سفر عراقچی به هند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به هند تصریح کرد، این سفر در چارچوب دیدارهای منظم دوطرف است و ما با بسیاری از کشورها در طول سال دیدارهای سیاسی داریم که به نوبت در پایتخت های کشورها انجام می شود. 
قاسمی یادآور شد: در این دیدارها درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر می شود و سفر آقای عراقچی هم در همین چارچوب بود. 
وی خاطرنشان کرد: هند از شرکای خوب ایران است و سابقه همکاری و روابط دوطرف دیرینه است و امروز هم روابط مطلوب و گسترده ای با هند داریم و امیدواریم این همکاری ها را تقویت کنیم. 

قاسمی در واکنش به این سوال که پس از اظهارات دکتر ولایتی در خصوص دیدارش با پوتین از محتوای این دیدار چیزی منتشر نشده است و از محتوای مذاکرات درک یکطرفه دریافت می شود، موضع وزارت خارجه در این باره چیست؟ تصریح  کرد، فکر نمی کنم محتوای مذاکرات منتشر شده باشد و دکتر ولایتی یک مذاکره دوساعته با پوتین و دیگر مقامات روسیه داشتند که فکر نکنم مجموعه مذاکرات چیزی باشد که در رسانه ها مطرح شده است. 
وی افزود: در این مذاکرات مجموعه ای از مسائل مختلف دوجانبه، بین المللی و منطقه ای مطرح شده است و چیزی که در راسانه ها مطرح شده تنها موضوع سرمایه گذاری و همکاری نفتی میان دو کشور بود که طرفین تعابیر خود را به دلایل خاص سیاست خارجی مطرح کردند. 
گزافه گویی ترامپ در باره توقف صادرات نفت ایران
وی در خصوص تلاش های دولت آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران و این که دستگاه دیپلماسی چه اقداماتی برای مقابله با این سیاست انجام می دهد، اظهار داشت: ترامپ زیاد صحبت می کند و آرزوهای زیادی دارد این ادعا و یا تلاش برای این که صادرات نفت ایران را متوقف کند یا به صفر برساند گزافه گویی است و یا شدنی نیست. 
قاسمی گفت: تجربه ثابت می کند که چنین چیزی در جهان امروز میسر نیست. با همه شرکای اقتصادی چه آنها که مشتریان نفتی ما هستند و چه دیگران در تماس مستمر هستیم و از همه ابزارها و امکانات برای خنثی کردن توطئه ها و تلاش های خصمانه آمریکا استفاده می کنیم. 
جدیت اروپا برای حفظ برجام 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در درباره بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که نباید معطل برجام اروپا ماند، اظهار داشت: این بحث درستی است که ما همه موارد را نمی توانیم به هم گره بزنیم، ایران مذاکرات را با اعضای 1+4 ادامه می دهد و همه اعضا به سهم خود و به صورت یکسان متعهد به اجرای تعهدات برجامی خود هستند. 
قاسمی خاطرنشان کرد، همه این کشورها در ارائه بسته پیشنهادی مسئول هستند و ما پیشرفت های خوبی در این زمینه داشته ایم. 
وی گفت: نشست وین گام های رو به جلو داشت به طوری که ما در حوزه سیاسی شاهد هستیم که مواضع سیاسی اروپایی ها استحکام بیشتری داشت. 
قاسمی خاطرنشان کرد، اروپایی ها در حفظ برجام جدی هستند و تلاش می کنند خواسته های به حق و متعارف ایران از برجام را تامین کنند و ما امیدواریم طی زمانی که داریم بتوانیم به نتیجه مشخصی دست پیدا کنیم، اما اینکه روز و ساعت مشخصی به عنوان ضرب العجل تعیین شده باشد چنین موضوعی وجود ندارد. 
قاسمی اضافه کرد: ما هم در انجام امور کشور همانطور که رهبرمعظم انقلاب مطرح کردند منتظر نتایج مذاکرات نخواهیم ماند و اقدامات و سیاست های خود را ادامه خواهیم داد و در عین حال منتظر پیشنهادات هم خواهیم بود. 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به موضوعات مطرح شده در رسانه ها در خصوص بسته پیشنهادی اروپا به ایران تصمیم نظام برای ماندن یا خروج از برجام چیست؟، گفت: موضع وزارت امور خارجه بعد از خروج آمریکا از برجام صریح و شفاف بود و ما شاهد علاقمندی و اصرار در عرصه جهانی برای حفظ اجرای برجام بودیم. 
قاسمی ادامه داد: علاقمندی اتحادیه اروپا پس از مذاکرات کارشناسی و بعد از سفر وزیر امور خارجه به پکن، مسکو و بروکسل آغاز شد و ادامه یافت و در دو هفته پیش در اجلاس وین در نشست کمیسیون برجام که در سطح وزیران برگزار شد این موضوع مطرح و مقرر شد تا حدی بر روی برخی موانع کار شود تا بتوانند در فرصت محدودی که داریم روی پارامترهای این بسته اقدام کنند و تا حد ممکن سعی کنند رضایت ایران را جلب کنند. 
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: منتظر هستیم در روزهای آینده شاهد یک بسته ای باشیم که بتواند رضایت ایران را در همه عرصه هایی که در مذاکرات مطرح کردیم، جلب کند و به تفاهم منصفانه برسیم. 
قاسمی تصریح کرد: همه مسائل به تصمیم نهایی باز می گردد که در عمل چگونه خواهد بود و پیشنهادات نهایی تا چقدر راضی کننده و کمک کننده باشد.
وی در ادامه درباره ادعای استفاده از چراگاه های استان فارس برای شترهای قطری اظهار داشت: من در جریان موضوع این شترها نیستم و تجربه ای هم در این زمینه ندارم و می توانید این موضوع را از استانداری فارس پیگیری کنید که آیا چنین اتفاقی افتاده است. 
سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال گفت: ولی چنین اتفاقی قریب نیست و در همکاری بین کشورها ممکن است اتفاق بیفتد. 

محکومیت ترور والی گنجه
قاسمی در خصوص ترور والی گنجه جمهوری آذربایجان نیز اظهارداشت: ما هر اقدام خشن و خصومت آمیزی را در هر نقطه از جهان محکوم می کنیم و امیدواریم که وی بهبود یابند. 
وی ضمن محکوم کردن این اقدام خصمانه تصریح کرد: در عین حال شاهد هستیم که جنگ روانی حساب شده و دقیقی از جانب کانون های مشخص علیه ایران فعال شده است که عمدتا در کار خبرسازی و اتهام زنی به ایران هستند و این امر لزوم هوشیاری همه را می طلبد. 

احتمال این که ترامپ از ایران تقاضای مذاکره کند بیشتر است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ترامپ گفته است ایرانی ها برای مذاکره با ما خواهند آمد، گفت: رفتار آمریکا و دولت ترامپ از ابتدای روی کار آمدن نسبت به ایران همانند سابق خصمانه بوده است. 
قاسمی تصریح کرد: نمی دانم آیا وی شوخی کرده یا جدی گفته است اما احتمال این که وی به تهران زنگ بزند و تقاضای مذاکره کند، بیشتر است و علائمی هم در گذشته وجود داشته است. 

روند مذاکرات سیاسی ایران و افغانستان
وی درباره سفر هیات سیاسی از افغانستان به تهران و آخرین اقدامات برای دستیابی به سند جامع همکاری های راهبردی اظهارداشت: بعد از تفاهم بین دوطرف مقرر شد پنج کمیته تشکیل شود که از این تعداد سه کمیته کارهای خود را تمام کردند و دو کمیته مانده بود. 
وی بیان داشت: جمعه گذشته کمیته سیاسی با حضور مقامات سیاسی و امنیتی افغانستان در تهران تشکیل شد و گام های اساسی برداشته شد. 
به گفته قاسمی یکی - دو مورد کوچک مانده است که قرار شد هیات افغانستانی با مقامات بالاتر مشورت کنند و طی روزهای آینده نتیجه را به ما اعلام کنند و بنابر این این کمیته هم راس هفته های آینده کارش را تمام خواهد کرد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: کمیته پنجم هم ظرف روزهای آینده تشکیل می شود و تصور می کنم آن کمیته هم مشکلی برای تفاهم نخواهد داشت و با تکمیل تفاهم در این 5 کمیته نشست تدوین سند جامع همکاری های مشترک ایران و افغانستان را آغاز می کنیم که در نهایت این سند باید به امضای روسای جمهوری دو کشور برسد.
موضوع پنهانی در سفر ظریف به عمان وجود ندارد
قاسمی در خصوص سفر ظریف به عمان که بدون اعلام قبلی صورت گرفت و جزییاتی هم از آن منتشر نشد و اینکه آیا عمان نقش میانجی گری برای ایران ایفا خواهد کرد، گفت: روابط ایران وعمان از دیرباز روابط روشن و شفاف و خوبی است.
وی افزود: قبل از سفر دکتر ظریف سفر هیات های دیگری نیز به عمان انجام شد. مقامات عمانی هم به ایران سفر کرده بودند. ما با عمان به عنوان کشورهمسایه روابط دیرینه داریم و رایزنی های دوجانبه پیرامون همکاری سیاسی و اقتصادی و منطقه ای ادامه داشته وخواهد داشت .
وی ادامه داد: نباید به دلیل یک مورد خاص و یا مواردی که در گذشته بود گمانه زنی کنیم. هر آنچه مد نظر شماست گمانه زنی رسانه ای است و اخبار سفرها به هنگام ارائه شده و چیز پنهانی در سفر وجود نداشته است .
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که اواخر خردادماه در مجلس عوام کانادا طرحی مبنی بر محدود شدن گفت وگو با تهران تصویب شد ، آیا تاکنون تحولی در روابط بوجودآمده است؟، گفت: هیچ تحولی تاکنون میان روابط ایران و کانادا اتفاق نیفتاده است.
قاسمی افزود: اگر تحولی بخواهد اتفاق بیفتد موضوع پنهانی نیست و درآینده هم نمی توان برای روابط دو کشور پیش بینی ویا قضاوت مشخصی داشت .
وی در باره سفر جابری انصاری به لبنان و این که آیا وی حامل پیامی غیر از پیام رئیس جمهوری است، گفت: اگر روند سفرهای آقای جابری انصاری را دنبال کنید با توجه به مسئولیتی که دارند بطور مستمر به سوریه ولبنان سفر می کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این رایزنی ها از قبل وجود داشته است و فکر می کنم این سفر را بیشتر در چارچوب مسائل سوریه و منطقه بتوان ارزیابی کرد و موضوع جدیدی وجود ندارد.

از دستور کار دیدار پوتین و ترامپ اطلاعی ندارم
قاسمی در پاسخ به این که در رسانه های انگلیسی اخباری منتشر شده مبنی براین که در دیدار پوتین و ترامپ موضوع خروج ایران وحزب الله از سوریه مورد بحث خواهد بود ، موضع وزارت خارجه چیست؟ گفت: از دستور این دیدار اطلاع ندارم و باید منتظر بود تا اخبار آن منتشر شود.

اجلاس آینده خزر
وی در پاسخ به این که اجلاس آینده پنج کشور ساحلی دریای خزر غیر از تعیین حدود که مورد توافق بوده است، گفته می شود مباحث حضور نظامی کشورهای ثالث و محیط زیست را هم مطرح خواهند کرد ، افزود: با توجه به حساس بودن این موضوع و زمان بر بودن، توضیح نمی دهم ولی براساس کنوانسیون موجود میان کشورها تا حد زیادی روی موضوعات تفاهم شده است وآمادگی لازم وجود دارد و قبل از برگزاری آن نیز نشست های کارشناسی وجود خواهد داشت.

ادعای بی ربط رژیم صهیونیستی در خصوص سرقت اسناد هسته ای ایران 
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به این که روزنامه نیویورک تایمز مطلبی را مبنی بر اینکه «چگونه اسرائیل اسناد هسته ای ایران را به سرقت برد»، منتشر کرد دستگاه دیپلماسی برای برخورد با این هجمه ها چه برنامه ای دارد، گفت: طراحی وسیع جنگ روانی علیه ایران در جریان است.
قاسمی افزود: با توجه به این سیاست خصمانه و هدفمند امریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای معاند منطقه باید توجه داشت که اگر لیست این هجمه ها را بخواهیم جمع کنیم لیست طویلی خواهد شد. این ادعاها مبنایی ندارد و سخنان بی ربطی است که در جهت تضعیف جمهوری اسلامی ایران و ایجاد شکاف میان روابط ایران وسایر کشورها رقم می خورد .
وی تصریح کرد: باید با هوشیاری کامل تلاش کنیم با ابزارهای لازم اهداف آنها را خنثی کنیم .
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این که آیا سفارتخانه های ایران در سایر کشورها برای استفاده حداکثری از صادرات کالای ایرانی برنامه ای در دست اقدام دارند؟، خاطرنشان کرد: مساله اقتصادی و موضوع اقتصاد و معیشت مردم و همکاری اقتصادی خارجی همواره مهم بوده است و برای آن بازارهای هدف مشخصی وجود دارد که می تواند اولویت هایی برای آن مطرح باشد تا سفارتخانه هایی که ظرفیت پذیرش کالای ایرانی را دارند صادرات آن را انجام دهند. 
قاسمی افزود: در این زمینه بخش های مربوطه با سفارتخانه ها در تماس دائم هستند و سیاست اخیری که در ایران دنبال می شود تمرکز وزارت امور خارجه به بحث اقتصادی و ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی برای هماهنگی بخش های داخلی با نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها است. 
وی یادآور شد: امیدوارم این مسیر درستی باشد و نتایج بهتر و دقیق تری را داشته باشیم و برنامه کلی بر همه نمایندگی ها با توجه به نوع مشخصه کشورها وجود دارد و دستورالعمل لازم را هم دارد. 

سخنگوی وزارت خارجه در باره این که در رسانه های آلمانی موضوع درخواست بازگرداندن 300 میلیون یورو پول نقد به ایران مطرح شده است که تمایل دارند به ایران تحویل دهند آیا این موضوع صحت دارد، گفت: من هم این را شنیده ام و ترجیح می دهم تا بانک مرکزی که در حوزه مسئولیت پولی و بانکی است در این زمینه اظهارنظر کند. 

پربیننده ترین خبرها