ظریف: از آمریکا به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کردیم

ظریف: از آمریکا به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کردیم
دوشنبه 25 تير 1397 - 16:50

وزیر خارجه ایران از شکایت ایران از آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی، در دیوان دادگستری بین‌المللی خبر داد.

العالم _ ایران / سیاسی

وزیر خارجه ایران از شکایت این کشور به دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران خبر داد.

محمد جواد ظریف امروز دوشنبه در توئیتر خود نوشت: «امروز ایران در دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کرد تا آمریکا را به دلیل اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی پاسخگو کند».

وزیر خارجه ایران افزود: «ایران در مواجهه با اهانت آمریکا به تعهدات دیپلماتیک و حقوقی، به حاکمیت قانون متعهد است. واجب و ضروری است که با این عادت آمریکا به نقض قوانین بین‌المللی مقابله شود».

وظایف اصلی دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در «لاهه» که رکن قضائی اصلی سازمان ملل است، رسیدگی به اختلافات قانونی میان کشورها، ارائه نظر مشورتی در پاسخ به سوالات حقوقی سازمان‌های بین‌المللی، آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و مجمع عمومی سازمان ملل است.

انتشار خبر شکایت ایران به دیوان دادگستری بین‌المللی در حالی صورت گرفته که دولت آمریکا ۱۸ اردیبهشت امسال با بهانه‌های واهی، خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را اعلام کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پس از اعلام این خبر، از قصد واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های مرتبط به هسته‌ای ایران در دو بازده زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه خبر داد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، قرار است این کشور  ۱۳ مرداد تحریم‌های طلا و فلزات گرانبها و ۱۳ آبان تحریم‌های بانک مرکزی و نفت ایران را دوباره بازگرداند؛ تحریم‌هایی که واشنگتن طبق توافق برجام متعهد به برداشتن آنها شده بود.

پربیننده ترین خبرها