ادعای مدیر سابق شبکه سعودی درباره تحریم نفتی ایران

ادعای مدیر سابق شبکه سعودی درباره تحریم نفتی ایران
دوشنبه 25 تير 1397 - 18:03

روزنامه نگار سعودی و مدیر سابق شبکه العربیه ادعا کرد که دلیل نزدیکی چین به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس یافتن جایگزین برای نفت ایران است.

العالم ـ آسیا

عبدالرحمن الراشد که از شخصیت های نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است در روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، مدعی شد که چین برای خرید نفت، به کشورهای حاشیه خلیج فارس روی آورد است.
مدیر سابق شبکه سعودی العربیه گفته، چین مانند روسیه و آمریکا سیاست خارجی هجومی ندارد و هیچگاه خود را جانبدار یکی از طرف های نزاع در منطقه قرار نمی دهد و همیشه از منافع خود بدون توسل به زور و سلاح دفاع می کند.
الراشد مدعی شده که اگر چه در اختلاف میان آمریکا با ایران، پکن از آمریکا جانبداری نکرده و از توافق هسته ای با ایران حمایت و تحریم ها علیه ایران را رد کرده است، اما در عین حال تصمیم گرفته نفت عربستان را به عنوان جایگزین نفت ایران انتخاب کند.
این روزنامه نگار سعودی اخبار مربوط به سرمایه گذاری450 میلیاردی چین در کویت را تکذیب و شایعه رسانه ای دانسته و گفته که چین تنها 20 میلیارد دلار در بیش از 5 کشور عرب منطقه سرمایه گذاری کرده است.
به گزارش ایرنا، رسانه های عربی پس از نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و چین که اخیرا در پکن برگزار شد خبری منتشر کردند مبنی بر این که چین قصد دارد 450 میلیارد دلار در کویت سرمایه گذاری کند.
این رسانه ها تحلیل کردند که ورود چین به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از طریق کویت رویداد تازه ای است که می تواند توازن قدرت را در این شورا بر هم بزند و چین را در مقابل آمریکا و برخی متحدانش در شورای همکاری یعنی عربستان، بحرین و امارات قرار دهد.
این روزنامه نگار وابسته به دولت سعودی خاطرنشان کرده، دیدار شیخ صباح الجابر الصباح امیر کویت با شی جینگ پین رئیس جمهور چین اولین دیدار در نوع خود نبوده بلکه سلمان بن عبدالعزیر شاه سعودی هم در سال 2017 (96) در پکن توافق های دوجانبه ای امضا کرده است.

پربیننده ترین خبرها