نامه زنگنه خطاب به عربستان در باره خودداری از افزایش تولید نفت

نامه زنگنه خطاب به عربستان در باره خودداری از افزایش تولید نفت
دوشنبه 25 تير 1397 - 20:30

وزیر نفت در نامه‌ای به وزیر نفت عربستان اعلام کرد: در نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هیچ مجوزی برای افزایش تولید بیش از سهمیه تعیین شده در نشست یکصد و هفتاد و یکم و همچنین بازتوزیع سهمیه تعهدهای تعدیل تولید میان کشورهای عضو صادر نشده است.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

بنابر گزارش امروز (دوشنبه) تارنمای وزارت نفت، «بیژن زنگنه» در نامه‌ای به «خالد الفالح» وزیر صنعت، انرژی و منابع معدنی عربستان یادآوری کرد: قطعنامه مصوب نشست یکصد و هفتاد و چهارم اوپک تصمیم مهمی است که مسئولیت‌پذیری اعضا به اهداف سازمان را نشان‌ می دهد.
وی خاطرنشان کرد مطابق تصمیم نشست یکصد و هفتاد و چهارم اعضای اوپک که اوایل خردادماه برگزار شد، کشورهای عضو متعهد شدند از ابتدای ژوئیه 2018 (مرداد) سطح پایبندی خود را به تعهد تعدیل تولید به 100 درصد برسانند. 
زنگنه تصریح کرد: اما این تصمیم، نه مجوزی برای افزایش تولید بیشتر از سهمیه تعیین شده برای کشورها و نه مجوزی برای بازتوزیع سهمیه تعهدهای تعدیل تولید میان کشورهای عضو است.
وزیر نفت درباره کمیته مشترک فنی وزارتی نظارت بر توافق جهانی کاهش عرضه نیز اضافه کرد: مطابق با تصمیم‌های نشست یکصد و هفتاد و یکم اوپک، این کمیته حق هیچگونه تفسیری از تصمیم‌های این سازمان را ندارد و وظیفه آن فقط نظارت و گزارش میزان پایبندی کشورها به تعهدهای تعدیل تولید یکایک آنها طبق روال پیشین است.
زنگنه خاطرنشان کرد، به نظر من، در بحث تولید و مراعات سهمیه‌ها، فقط تصمیم‌های اوپک اعتبار دارد که با اجماع وزیران کشورهای عضو اتخاذ شده است و باید ملاک عمل اعضا قرار گیرد. 
«در این زمینه، کمیته مشترک فنی وزارتی نظارت بر توافق جهانی کاهش عرضه بر اساس ماموریتی که برای آن تعریف شده است، باید به نظارت و گزارش سطح تولید و میزان پایبندی کشورها به تعهدات خود اقدام کند».
وی همچنین از ارسال نامه‌ وزیر صنعت، انرژی و منابع معدنی عربستان درباره کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک- غیراوپک و گزارش میزان پایبندی کشورهای حاضر در بیانیه همکاری اوپک و غیراوپک به تعهدهای خود تشکر کرد. 
وزیر نفت همچنین در این نامه، توزیع این نامه از سوی دبیرخانه اوپک میان رییسان هیات های نمایندگی عضو را خواستار شد.

ایران، موضع گیری وزیر نفت عربستان را در خصوص اجازه اوپک به الزام نداشتن تک تک اعضا در زمینه رعایت سهمیه تولید را بر خلاف مصوبات نشست یکصد و هفتاد و چهارم این سازمان می داند.

پربیننده ترین خبرها