خرازی: تعهدات برجامی محقق نشود ماندن ایران در آن بی فایده است

خرازی: تعهدات برجامی محقق نشود ماندن ایران در آن بی فایده است
سه شنبه 26 تير 1397 - 10:24

خرازی گفت: انتظار داریم علیرغم خروج غیرقانونی ترامپ از برجام اعضای باقیمانده کمک کنند تا ایران بتواند تحریم‌های آمریکا را پشت سر بگذارد، چرا که در غیر این صورت، ماندن ایران در توافق بی فایده است.

العالم _ ایران / سیاسی

سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران که برای شرکت در نشست مجمع جهانی صلح به پکن سفر کرده، از بعضی موسسات مطالعات بین‌المللی و روابط خارجی پکن دیدار و با روسای این نهادها به مذاکره و گفت‌وگو پرداخت.

موسسه مطالعات بین‌المللی (CHS) ، موسسه خلق چین برای مطالعات روابط بین‌الملل (CPIFA)  و موسسه مطالعات بین‌الملل معاصر (CICIR) از جمله موسساتی بودند که از آنها دیدار به عمل آمد.

در ملاقات با روسای این موسسات، مسائل منطقه‌ای، گسترش تروریسم، سیاست‌های ایالات متحده آمریکا و تنش در نظام بین‌الملل، خروج آمریکا از برجام و نتایج آن و روابط دوجانبه مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

در این ملاقات‌ها، دو طرف همچنین بر ضرورت همکاری‌های دوجانبه، کاهش تنش‌های منطقه‌ای در شرق دور و همچنین در منطقه خاورمیانه، ضرورت حفظ برجام و مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

خرازی ضمن تاکید بر نقش ایران در ایجاد ثبات در منطقه و استقرار دولت‌های موجود در عراق و سوریه اظهار داشت: متاسفانه گسترش تروریسم در منطقه و ایجاد گروه‌هایی همچون داعش بدون کمک‌های مالی و لجستیکی بعضی از کشورهای منطقه امکانپذیر نبوده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در رابطه با همکاری‌های اقتصادی دوجانبه نیز بر همکاری دو کشور در پروژه یک کمربند یک جاده چین که اجرای آن آغاز شده است و همچنین توسعه چابهار در جنوب شرق ایران و نیز بندر گوادر در پاکستان تاکید کرد.

وی در ادامه افزود: توسعه این منطقه جغرافیایی بزرگ می‌تواند به دسترسی آسان‌تر به خاورمیانه و مدیترانه کمک کند.

خرازی در رابطه با برجام نیز تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در رابطه با برجام پایبند است و انتظار دارد علیرغم خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق دیگر اعضای باقیمانده کمک کنند تا ایران بتواند تحریم‌های تحمیلی آمریکا را پشت سر بگذارد، چرا که در صورت عدم تحقق توافقنامه طبیعی است که ماندن ایران در برجام بی فایده خواهد بود.

در پایان دیدار و ملاقات با روسای موسسات بین‌المللی چین، بر ادامه گفت‌وگوها و تبادل نظرات طرف‌های ایرانی و چینی از جمله با شورای راهبردی روابط خارجی تاکید شد.

پربیننده ترین خبرها