چرا پای ایران را در آشوب عراق باز کردند؟

چرا پای ایران را در آشوب عراق باز کردند؟
سه شنبه 26 تير 1397 - 13:51

صادرات برق ایران به عراق در اول ژانویه به دلیل این که عراق بدهی خود از محل واردات برق ایران را پرداخت نکرده است، متوقف شده است.

العالم - ایران / سیاسی

عراق 15 هزار و 700 مگاوات برق تولید می کند اما به 23 هزار مگاوات ساعت برق برای تامین تمام نیروی مورد نیاز این کشور نیاز دارد.

براساس گزارش ها دولت عراق بیش از یک میلیارد دلار بابت برق به ایران بدهی دارد.

سخنگوی وزارت برق عراق گفت : این مسئله به شدت گرفتن بحران کمبود نیرو در عراق منجر شده است و خاموشی در شهرستان های «میسان»،«ذی قار» و «بصره» طولانی تر شده است.

به دلیل گرمای بالای 50 درجه در عراق مصرف برق در این کشور در طول تابستان افزایش شدیدی پیدا کرده است.

از طرفی دیگر ملت عراق توقع دارند تا مسائل ابتدایی زندگی و معیشت آنها سر و سامان گیرد اما تابستان داغ امسال، مردم خسته و کلافه از گرما، سرخورده از خدمات دولتی و دلزده از روزهای بیکاری را به خیابانهای بصره، عماره، ناصریه، نجف، کربلا و بغداد کشاند و کار به آنجا رسید که فرودگاه نجف به تعطیلی کشیده شد .

برخی معترضان با شروع اعتراضات تلاش کرده اند نارضایتی ها را متوجه ایران کنند برخی رسانه‌ها بخشی از این مشکل را گردن ایران انداختند و دلیل قطعی مکرر برق در استان بصره و دیگر مناطق عراق را قطع برق صادراتی ایران عنوان کردند.

آن رسانه های خارجی و مخصوصا سعودی با ایجاد فضای مسموم علیه جمهوری اسلامی ایران در تلاش بودند تا قطع برق صادراتی از ایران به عراق را به اعمال فشار ایران بر عراق و ایجاد تشنج در این کشور اعلام کردند.

و از طرفی گروههای ضد ایرانی هم تلاش کرده اند از وضعیت موجود بهره برداری کنند و موجی علیه ایران به راه بیندازند تا در موضوع انتخاب نخست وزیر آینده عراق بتوانند امتیاز بگیرند. اما این فضا باعث شده است روند کار از دستشان بیرون بیاید و فضای متشنجی شکل گیرد.

به نظر می رسد سرویس های عربستان در اتهام زنی به ایران نقش به سزایی داشته اند. این هم در حالی است که مردم عراق به خوبی به یاد دارند که ایرانی ها در دوران حضور داعش در عراق چه خدماتی به مردم این کشور کرده اند.

از طرفی دیگر رسانه های جریان ضد انقلاب نیز قطعی برق در داخل ایران را به موضوع صادرات به کشورهای همسایه ربط می دهند که شرایط پیش امده و توقف صادرات برق ایران گویای جوسازی آن ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است.

اقدام ایران در قطعی صادرات برق به عراق به دلیل بحرانی است که خود ایران با آن روبرو است چرا که اکنون و با وجود گرمای هوا، مناطق مختلف ایران از جمله تهران ، شاهد قطعی روزانه برق است. بحران تا آن‌جا پیش رفته که وزارت نیرو، برق را جیره بندی کرد و برنامه ساعت‌های قطع برق در مناطق مختلف را اعلام می‌کند.

وزیر برق عراق دیروز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که هیات اعزامی این کشور به تهران نتوانست برای ادامه صادرات برق به عراق به نتیجه برسد.

حیدر العبادی نخست وزیر این کشور، به «قاسم الفهداوی» وزیر برق عراق دستور داد تا برای مذاکره درباره واردات برق از عربستان راهی این کشور شود.

مقامات عراقی در این وادی می توانند نقش مهمی ایفا کنند و با دعوت مردم به آرامش، به مدیریت کنونی شرایط  بپردازد.

زهره فارسی

پربیننده ترین خبرها