نیویورک تایمز ترامپ را به خیانت متهم کرد

نیویورک تایمز ترامپ را به خیانت متهم کرد
سه شنبه 26 تير 1397 - 16:58

نیویورک تایمز روز دوشنبه با انتشار گزارشی ترامپ را به خیانت متهم کرد و نوشت: ترامپ و پوتین هردو در یک جبهه، رودر روی آمریکا ایستاده اند.

العالم ـ آمریکا

توماس فریدمن ستون نویس نیویورک تایمز با انتشار گزارشی خاطرنشان کرد، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، از همان روز نخستین که وارد کاخ سفید شد؛ هر سند و مدرکی که نهادهای امنیتی آمریکا اعم از "سیا"، "اف بی آی" و "آژانس امنیت ملی" درباره دخالت روسیه به نفع وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا ارایه می کردند را با حمله به "باراک اوباما"رییس جمهوری پیشین و دمکرات ها پاسخ می داد.
او تاکید کرده که اهمالکاری این دو سبب بروز مشکل در هک شدن سرور انتخاباتی دمکرات ها شده است. ترامپ هرگز "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه را که با حمله سایبری روند دمکراتیک انتخابات آمریکا را نشانه رفت، مقصر نمی دانست.
یک چنین رفتاری از شخصی در کسوت رئیس جمهوری بسیار زننده است و مغایر با ارزش ها و منافع ملی آمریکا است و تنها ارزیابی که می توان از چنین رفتاری کرد، دونالد ترامپ یکی از اموال اطلاعاتی روسیه است و یا اینکه حقیقتا از نمایش خود در تلویزیون خشنود است.
دیدار این دو در هلسینکی؛ صحت این فرضیه را ثابت کرد. هلسینکی؛ لحظه ای تاریخی در کل تاریخ آمریکا بود. اما امروز آمریکایی ها باید دست به یک تصمیم بزرگ بزنند.
هلسینکی ثابت کرد که رئیس جمهوری آمریکا خود را متعهد می داند به مصالح و منافع ملی کشور خیانت کند. چنین وضعیتی برای نخستین بار در تاریخ آمریکا اتفاق می افتد. علت آن است که ترامپ عامدانه یا از روی جهالت؛ راه خیانت را برگزیده است. ترامپ با این نوع رفتار، سوگندی را که زمان تصدی مقام ریاست جمهوری یاد کرده و متعهد شده "محافظ، مراقب و مدافع قانون اساسی کشور" باشد را نقض کرده است.
ترامپ امروز ثابت کرد به سوگندی که یاد کرده پایبند نیست و جمهوریخواهان نمی توانند منکر این حقیقت شوند. باید حین انتخابات از هریک از قانونگذاران جمهوریخواه آمریکا این پرسش پرسیده شود که "آیا شما با ترامپ و پوتین همراه هستید یا با سیا، اف بی آی و آژانس امنیت ملی آمریکا".
ترامپ در توئیتی پیش از دیدار با پوتین عنوان کرده بود: روابط ما با روسیه هیچگاه بد نبوده است اما به لطف سال ها حماقت و جهالت آمریکا به این وضعیت افتاد. 
ترامپ در هلسینکی و در کنفرانس خبری تمام یافته های دستگاه اطللاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه روسیه انتخابات آمریکا را هک کرده، مردود شمرد و سرور متعلق به "هیلاری کلینتون" را در هاله ابهام فرو برد تا مغلطه کند و نگوید که خود چه کرده است.
دردآورد است که رئیس جمهوری آمریکا دستگاه اطلاعاتی کشور خود را نفی می کند و هر دو کشور را مسئول هک کردن روس ها در انتخابات آمریکا می شناسد و عامدانه می گوید که هیچ مدرک محکمی برای اثبات تبانی میان اردوگاه انتخاباتی ترامپ با روسیه وجود نداشته است. این در حالی است که همه آگاهند که روس ها خوب می دانستند هیلاری کلینتون به شدت ضد پوتین است و به همین دلیل قصد داشتند او را در انتخابات شکست دهند.
معلوم نیست چرا ترامپ اینقدر اصرار دارد در مورد انتخابات کتمان حقیقت کند.
به هر حال او امروز رئیس جمهوری آمریکا است. اگر هم ایمان داشته باشیم که او با روسیه تبانی نکرده است، به هر حال او امروز در کسوت رییس جمهور موظف است به ملت آمریکا اطمینان دهد که روسها بابت دخالت در انتخابات اخیر آمریکا تنبیه خواهند شد تا اطمینان حاصل شود این اتفاق در اینده تکرار نمی شود. 
بهتر این بود که ترامپ در هلسینکی این پیام را به پوتین ابلاغ می کرد: "شما دمکراسی ما را هدف قرار دادید. دو ستون محوری اقتصاد و نظم امنیتی جهان را که محافظ و نگاهبان صلح و پیشرفت و کامیابی جهان بعد از جنگ جهانی دوم بوده است یعنی «ناتو» و « اتحادیه اروپا» را هدف قرار دادید. این انکار کردن های شما مطلقا نظر ما را تغییر نمی دهد. فقط این را بدانید که اگر در آینده بار دیگر چنین رفتاری از شما سر بزند،یعنی یک اقدام جنگی و ما نه تنها شما را تحریم خواهیم کرد که تا به حال به چشم خود ندیده اید، بلکه شما طعم سلاح های سایبری ما را که در زرادخانه سایبری داریم  خواهید چشید و اسرار فوق محرمانه شما در صفحات اول تمام روزنامه های جهان منتشر خواهد شد".
ترامپ بهتر بود ادامه می داد: اگر در انتخابات آتی که انتخابات میاندوره ای کنگره در دسامبر 2018 است؛ شما رفتاری خوب داشته باشید، آنگاه ما هم حاضر خواهیم شد با شما بنشینیم و درباره موضوعات گوناگون از جمله در مورد اوکراین، سوریه، کریمه و کنترل تسلیحاتی صحبت کنیم. تا آن زمان، سیا و آژانس امنیت ملی مراقب شما و تحرکات سایبری هستند. 
«ولاد» تو خوب می دانی همان طور که وزارت دادگستری ما ثابت کرده است؛ تو آنقدرها هم که فکر می کنی؛ آدم خوبی نیستی.
اگر رئیس جمهوری به سوگند ریاست جمهوری برای حفظ و حراست از قانون اساسی وفادار مانده است می بایست لحن کلامش خطاب به پوتین چنین باشد. 
پوتین می بایست درک می کرد که دستور کار در هلسینکی نه توسعه روابط فوق العاده، که می بایست؛ "بازدارندگی روسیه می بود که رفته رفته دارد گستاخ و برهم زننده ثبات می شود".
تخلفات پوتین یکی و دو تا نیست. او شبه جزیه "کریمه" را تصرف کرد. مخفیانه به اوکراین تجاوز کرد. با تهیه موشک هایی در سقوط یک فروند هواپیمای خطوط هوایی مالزی بر فراز آسمان اوکراین دست داشت. دهها هزار آواره سوری که عازم اروپا بودند را بمباران کرد. اروپا را بی ثبات کرد. قصد کشتن ماموران پیشین اطلاعاتی روسی بوسیله گاز مختل کننده اعصاب در کشور انگلیس را داشت که در این حادثه یک زن جان خود را از دست داد. با ارایه اطلاعات غلط کمک کرد که مردم انگلیس به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای دهند.
در قله تمام این اعمال؛ دخالت در انتخابات آمریکا جای می گیرد که به نفع انتخاب شدن ترامپ نیز تمام شد، خواه ترامپ خود در این کار دست داشته و خواه نداشته است. و همچنین نفاق افکنی در میان مردم آمریکا نیز از دیگر اعمال پوتین در این مسیر است.
گویا ترامپ در صحبت خصوصی خود با پوتین به او گفته است: "ولادیمیر ما هنوز حالمان خوب است. شما و من هنوز خوبیم".
پوتین هم لابد جواب داده است: "دونالد، جای نگرانی نیست. همچنان خودت باش. ما همچنان حالمان خوب است".

پربیننده ترین خبرها