تحركات دیکتاتور یمن براي بازگشت به قدرت

تحركات دیکتاتور یمن براي بازگشت به قدرت
چهارشنبه 15 شهريور 1391 - 06:13

صنعا (العالم) ـ نويسنده و تحليلگر سياسي يمني گفت: علي عبدالله صالح، ديکتاتور بركنار شده يمن، در تلاش است تا خود را به عنوان جايگزين بهتر، اصلاحگر و قادر به تغيير اوضاع كشور معرفي كند.

نبيل شرجبي چهارشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: تحركات اخير صالح با هدف القاي اين پيام به مردم يمن انجام مي شود كه گزينه اي كه براي رسيدن به آن مبارزه كردند، اشتباه بوده و هرگز به نتيجه نخواهد رسيد.

شرجبي تصريح كرد: صالح همچنين در صدد است تا وجهه كابينه و نظام كنوني يمن را در انظار جامعه جهاني تخريب و آن را ناتوان در ايجاد امنيت و ثبات در كشور معرفي كند.

وي گفت: اگر جامعه جهاني و گروه هاي سياسي يمن، علي عبدالله صالح و اطرافيانش را عملا مورد مجازات قرار دهند، اين وضعيت مي تواند به سرعت پايان يابد.

شرجبي درباره حوادث امنيتي و نقض حريم هوايي يمن توسط هواپيماهاي امريكايي و بمباران غيرنظاميان خاطرنشان كرد: علت بمباران اخير هواپيماهاي امريكايي، توافقنامه هاي سري امضا شده در دوره علي عبدالله صالح است. توافقنامه هايي كه حتي به نهادهاي قانونگذاري يمن نيز ارائه نشده است.

وي افزود: براساس اين توافقنامه ها امريكايي ها در زمينه دخل و تصرف در يمن نيازي به كسب اجازه از دولت صنعا ندارند. بنابراين دولت كنوني اين وضعيت را از نظام سابق به ارث برده و تاكنون نتوانسته است با آن مقابله كند. به ويژه اين كه دولت هنوز هم پايان دادن به خطر القاعده را در اولويت كاري خود قرار داده است.

الشرجبي تأكيد كرد: تعلل دولت در اين زمينه اشتباه است بلكه بايد به سرعت از طريق بازسازي ارتش و نيروهاي امنيتي به وضعيت داخلي سامان دهد.

وي گفت: اين نهادها به طور كامل در خدمت علي عبدالله صالح ديكتاتور سرنگون شده يمن، بوده اند و تا حد زيادي مسئول مشكلات امنيتي اخير هستند لذا بازسازي آنها باعث خواهد شد تا دولت نسبت به توافقنامه هاي امنيتي با بيگانگان بي نياز شود و بدين وسيله امريكا را از اينگونه اقدامات بازدارد.

شرجبي در باره سرنوشت انقلاب يمن در سايه تحولات كنوني خاطرنشان كرد: متأسفانه شاهد اهمال در زمينه تعامل با بقاياي رژيم سابق، هستيم و نهادهاي رژيم سابق همچنان به قوت خود باقي هستند كه اين امر ممكن است بر روند تغيير سياسي تأثير بگذارد.

وي گفت: به همين دليل همه نيروهاي فعال بايد با درايت و به سرعت در زمينه مقابله با بقاياي رژيم علي عبدالله صالح اقدام كنند. 
Mn 16:50  4

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها