تحلیل روز/

نا آرامی‌های عراق و رسانه های بن سلمانی

نا آرامی‌های عراق و رسانه های بن سلمانی
چهارشنبه 27 تير 1397 - 07:01

نا آرامی‌های جنوب عراق در دو هفته گذشته اگر چه در حقیقت بدلیل مسائل معیشتی و قطع برق و گرمی هوا و مسائلی از این دست شروع شد و البته از ناحیه حکومت، احزاب سیاسی و گروه‌های دینی مورد تایید قرار گرفت اما پایان دادن به آن، آنچنان که انتظار میرفت از دست حکومت خارج شد و البته در این ماجرا مداخله رسانه های وابسته به سعودی نقشی قابل توجه ایفا کردند.

العالم - تحلیل روز

در حالی ماجرای دو هفته نا آرامی در مناطق جنوبی عراق به سمت آرامش در حرکت است که حاصل آن حداقل هشت کشته، چند صد زخمی، وارد آمدن خسارات سنگین به اموال دولتی و عمومی و از همه مهم تر حاکمیت ناامنی بمدت دو هفته بر مردمان عراق بود.

در این ماجرا بند رام القصر مدتی به تعطیلی کشانده شد، فرودگاه نجف وضعیتی مشابه یافت، برخی راههای مواصلاتی مانند مسیر ناصریه به بغداد برای مدت زمانی قابل توجه قطع شد، دفاتر برخی ازاحزاب سیاسی _مبتنی بر یک آمار دفاتر هفده جریان و حزب سیاسی_ مورد حمله قرارگرفت و بلاخره سه منطقه اساسی پایتخت یعنی شعله، عامل و تحریر به اغتشاش کشیده شد. اگرچه مقامات سیاسی، سران احزاب و بلاخره چهره های مذهبی کوشیدند تا ضمن آرام سازی مردم و البته تایید خواسته ها و مطالبات ایشان هم اوضاع را آرام کنند و هم از وارد آمدن خسارتهای مالی و جانی ناشی از این اعتراضات جلوگیری کنند اما متاسفانه توصیه ها موثر واقع نشد.

اینک و در شرایطی که اوضاع در عراق رو به آرامش گذاشته و از شدت هیجانات اولیه اعتراضات به نحو چشمگیری کاسته شده است سوال اساسی این است که متضرر اصلی این ماجرا چه کسی است ؟ و در عین حال چه کسی بیشترین نفع را از این ماجرا نصیب خود کرد؟ واقعیت آن است که در پاسخ به این سوالات بایستی قدری به گذشته ای نه‌چندان دور و زمان برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر در عراق بازگشت.

در این زمان هنگامی که گروههای شیعی با کسب رتبه های برتر در صدر لیستهای انتخاباتی عراق تکیه زدند عمده ترین کانونهای نگران از این وضعیت آمریکا، اسرائیل و بهویژه سعودی بودند که ضمن تلاش جهت مداخله در سرنوشت ملت عراق باصرف هزینه های قابل توجه میکوشیدند تا نتایج آرائ مردم را در سبدی موافق مصالح خود و دقیقا مغایر با منافع ملت مظلوم عراق قرار دهند.

تلاش جهت تخریب حشد الشعبی که موفق ترین کارنامه را در دفاع از عراق در مقابل هجوم داعش ارائه کرده بودند گویا ترین سند در این میدان بود.

تمرکز برفساد داخلی، خرید آرا، تبلیغ برای چهره هایی خاص در رسانه های بن سلمانی و... دیگر اضلاع این تلاش در آن زمان راتشکیل میداد. با نهایی شدن انتخابات و احساس ناکامی در آن، درحالی که رسانه های بن سلمانی کوشیدند تا نتیجه آرا را مصادره به مطلوب کنند همزمان مساله حمایت از بروز تقلب در انتخابات را مطرح کردند و ماجرای جدیدی بنام لزوم شمارش دستی آرا را پیش کشیدند و به این شیوه ضمن اتلاف هزینه های چند صد میلیون دلاری صرف شده در انتخابات به شیوه الکترونیک، به تعویق افتادن تشکیل دولت در این کشور را درصدر توجهات خود قراردادند.

واینک و درحالی که مهم ترین رکن حکومتی عراق یعنی دولت و متاثر از آن مجلس ومقام ریاست جمهوری یا حالت سرپرستی دارد و یا عملا بلاتکلیف و تعطیل است رژیم سعودی با موج سواری بر این مساله میکوشد تا به تعبیری انتقام انتخابات را ازمردم عراق والبته ایران بگیرد. و بهمین خاطر است که در ماجرای نا آرامیهای اخیر در رسانه های وابسته به سعودی محورهای تبلیغاتی بسیار خاصی تعقیب، القاوتلقین  شد و میشود.

از جمله محورهای تبلیغی رسانه های بن سلمانی اینکه قطع برق به جنوب عراق از ناحیه ایران علت اصلی خشم مردم است. مردم عراق با اعتراضات اخیر درحال تسویه حساب با احزاب علاقمند و هم هدف با ایران هستند .مقامات ایرانی آشوبهای اخیر در عراق را دامن زده اند تا از حضور جدی عراق در تامین نفت در بازار جهانی پس از اعمال تحریمهای آمریکایی  برضد جلوگیری کند. تیراندازی به سوی مردم معترض را احزاب و گروههای علاقمند به ایران انجام داده اند. ایران سالهاست آب شور وارد اروند میکند و به این شیوه باعث نابودی زراعت در بصره شده است و بلاخره اینکه ایران بدلیل مخالفت با نخست وزیر شدن مجدد حیدرالعبادی درصدد فشار وارد آوردن به عراق جهت جلوگیری از تحقق این مساله است.

تاملی هرچند گذرا بر محورهای رسانه ای القایی ذکر شده بخوبی و بدون نیاز به هیچ توضیحی نشان از تلاش رسانه های بن سلمانی برای سوء استفاده از شرایط حاکم بر عراق و تلاش برای گسترش آن بهمنظور جلوگیربی از حاکمیت قانون و تشکیل حکومتی باثبات دارد والا کیست که نداند طی سالهای گذشته و در شرایطی که ایران خود با بحران انرژی ناشی از گرمای هوا مواجه نبود بر صادرات برق به عراق اصرار داشته است. کیست که تایید نکند ایران دوشا دوش عراق در دفع داعش حاضر بوده است. کیست که اعتراف نکند معظم تلاشهای ایران درطول سالهای پس از صدام حمایت ازعراقی امن، باثبات و آباد بوده است و کدام تحلیلگر و یا آشنای به مسایل عراق است که کمترین زاویه ای میان نخست وزیر قانونی عراق با جمهوری اسلامی ایران را تایید یا گزارش کند...

به هرحال نظر به آنچه گذشت بنظر میرسد درحالی که متضررین واقعی از نا آرامیهای دو هفته ای عراق مردم این کشور بوده اند، تلاش رسانه های بن سلمانی دراین مقطع زمانی از یکسو متوجه انتقام گیری از مردم این کشور بدلیل انتخابشان بوده و از دیگر سو این رسانه ها کوشیدند تا ناکامیهای سعودی در یمن، لبنان، سوریه، بحرین و بلاخره لبنان را در عراق و در سایه ماجراهای دو هفته اخیر و به شکلی یکجا جبران کنند.

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها