استاد آمریکایی: منبع تأمین بودجه منافقین باید مشخص شود

استاد آمریکایی: منبع تأمین بودجه منافقین باید مشخص شود
پنج‌شنبه 28 تير 1397 - 00:31

استاد روابط بین الملل در دانشگاه جان هاپکینز همکاری دولت ترامپ با منافقین را احمقانه دانست و گفت: به نظر می رسد دستگاه های نظامی و امنیتی آمریکا با این گروه کار می کنند، از این رو باید مشخص شود بودجه آنها از کجا تامین می شود.

العالم - آمریکا

«دانیل سیرور» چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره حضور برخی چهره های سیاسی آمریکا در نشست منافقین و همچنین اعلام 12 ژوئیه (21 تیرماه) مایکل پمپئو برای سخنرانی با موضوع حمایت از صدای مردم ایران و دیدار با برخی ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی ایران، این مطلب را مطرح کرد.

وی دلیل حمایت برخی سیاستمداران آمریکایی از فرقه تروریستی منافقین را دریافت پول و رشوه از این گروهک دانست و گفت: هر کسی این گروه را بشناسد، می داند که یک گروه تروریستی است و ما نباید از آنها پشتیبانی کنیم، این کار حماقت مطلق است.
مدیر برنامه مدیریت درگیری در مدرسه مطالعات پیشرفته بین المللی دانشگاه جان هاپکینز، تصریح کرد: پشتیبانی از ام ای کی حماقت مطلق است. هیچ فرد جدی در ایالات متحده وجود ندارد که فکر کند روزی این گروه بتواند در ایران آینده ای داشته باشد.
سیرور ادامه داد: آنها فقط پول هنگفتی دارند و به افراد مشهور پول پرداخت می کنند تا در جلساتشان سخنرانی کرده و از این طریق وجهه ای برای خود بسازند اما کسی این گروه را جدی نمی گیرد؛ کاملا احمقانه است که دولت ترامپ با این گروه کار می کند
وی تاکید کرد: به نظر من پول در موضوع حمایت از ام ای کی نقش اساسی دارد. آنها پول هنگفتی به افراد ابلهی چون رودی جولیانی وکیل ترامپ می دهند تا در نشست هایشان سخنرانی کنند. وقتی شما در یک هتل گران در یک پایتخت مهم اروپایی، کنفرانس برگزار می کنید، یعنی خیلی پول دارید.
استاد روابط بین الملل در دانشگاه جان هاپکینز با اشاره به حذف نام گروهک تروریستی رجوی از لیست تروریسم وزارت خارجه آمریکا گفت: توضیح این موضوع سخت است و واقعا من پاسخی برای آن ندارم. بی نهایت دشوار است که نام یک گروه تروریستی را بتوان از این لیست خارج کرد. هزینه زیادی در گذشته برای این گروه خرج شد تا در عراق بمانند. به نظر شاید برخی در مجموعه های نظامی و امنیتی آمریکا از این گروه دفاع می کنند.
سیرور افزود: به نظر اسراییل و عربستان هم از این گروه حمایت می کنند اما هر کسی این گروه را بشناسد، می داند که یک گروه تروریستی است و ما نباید از آنها پشتیبانی کنیم. اینکه چرا و چگونه این گروه از لیست تروریسم وزارت خارجه آمریکا حذف شد، باید از این وزارتخانه پرسیده شود.
ایرنا از این استاد دانشگاه پرسید با توجه به پشتیبانی صریح جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ از این گروه تروریستی، جایگاه وی در کاخ سفید چه تاثیری بر سیاست آمریکا در قبال این گروهک داشته است؟
سیرور پاسخ داد: مشاور امنیت ملی در سطح رسمی باید نقش میانجی را میان بخش های مختلف دولت بازی کرده و بهترین پیشنهادها را که برایند دیدگاه های این بخش هاست روی میز بگذارد. مشاور امنیت ملی قرار نیست که دیدگاه های خود را درباره سیاست ها ارائه دهد اما عملا این جایگاه دستور جلسات را برای تصمیم گیری ها نیز تهیه می کند و می تواند از این مسیر برای حمایت از ام ای کی کار کند. البته برای من روشن نیست که تا چه اندازه بولتون به این سمت رفته است
ایرنا نظر این استاد دانشگاه آمریکایی درباره سخن برخی تحلیلگرانی پرسید که راهبرد ترامپ را تغییر حکومت ایران می دانند.
سیرور در جواب گفت: هدف تغییر حکومت است که دولت ترامپ خیلی به آن علاقه دارد. مساله آنها این است که هیچ راهبردی برای دستیابی به این هدف ندارند. تنها راه ممکن برای دولت ترامپ، ایجاد شورش در داخل ایران است و به نظر می رسد که روی آن کار می کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها