میانجی‌گری «سید حسن نصرالله» در پرونده آوارگان سوری

میانجی‌گری «سید حسن نصرالله» در پرونده آوارگان سوری
پنج‌شنبه 28 تير 1397 - 14:46

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد دبیرکل حزب‌الله لبنان شخصاً در موضوع آوارگان سوری وساطت کرده و پس از این میانجی‌گری، پرونده مذکور شاهد تحولی گسترده شده است.

العالم-لبنان

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان چهارشنبه (دیروز) در گفت‌وگویی با روزنامه «الاخبار» از ضرورت ارتباط رسمی میان این کشور و سوریه سخن گفت و افزود، شخصا پرونده بازگشت ‌آوارگان سوری به کشورشان را دنبال می‌کند.

این روزنامه لبنانی امروز (پنجشنبه) در گزارشی نوشت: «به نظر می‌رسد واکنش مثبت سوریه در پرونده بازگشت آوارگان شامل بند مرتبط با گذرگاه‌های مرزی این کشور با اردن و عراق، نباشد؛ قصه به دو عامل مرتبط با وضعیت سوریه برمی‌گردد؛ اول: گذرگا‌ه‌های زمینی و دوم: باز بودن فضا برای تسهیل بازگشت داوطلبانه یک میلیون سوری به مناطق امن.

الاخبار سپس نوشت، سعد الحریری این موضوع را با میشل عون قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی (در 16 اردیبهشت) بررسی کرده و وعده داده که از تعدیل موضع دولت در مسأله هماهنگی با سوریه حمایت می‌کند، اما تا کنون در موضع وی تعدیلی ایجاد نشده و بهانه می‌آورد که دولت جدید هنوز تشکیل نشده است.

در ادامه این گزارش آمده است که «در مقابل، عون بر ابقای کانال ارتباطی با دشمن از طریق "عباس ابراهیم" مدیرکل امنیت عمومی لبنان اصرار دارد؛ حزب‌الله هم تصمیم گرفته است منتظر تشکیل دولت جدید لبنان نشود و عملا وارد میدان شده است».

 پس از آنکه برخی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای با ایجاد ارعاب در میان آوارگان سوری سعی کردند روند بازگشت آنها به کشورشان را به تأخیر بیندازند، حزب‌الله وارد عمل شده و روابط عمومی این جنبش چهارشنبه (سیزدهم تیرماه) با صدور بیانیه‌ای، آدرس ۹ مرکز واقع در مناطق مختلف لبنان را منتشر کرد و از آوارگان سوری که خواهان بازگشت به کشورشان هستند، خواست تا با مراجعه به این مراکز، درخواست خود را ثبت کنند.

الاخبار توضیح داد که «در این اثناء عباس ابراهیم در زمینه آماده کردن مقدمات برای بازگشت داوطلبانه آوارگان کار کرد و برای این هدف با مراجع رسمی سوریه جهت فراهم شدن لیست اسامی آوارگان به توافق رسید. آنچه تا کنون اتفاق افتاد، این است که امنیت عمومی لبنان به کمیته‌های فعال میان آوارگان سوری اطلاع داده است لیست‌‌های آماده شده شامل سه هزار آواره سوری است».

در ادامه این گزارش آمده است، اما دولت سوریه ناگهان تصمیم به توقف عملیات گرفت، این موضوع باعث شد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله با مقامات سوری میانجی‌گری‌هایی داشته باشد. پس از این اقدام نصرالله، عباس ابراهیم، تصمیمی از سطوح ارشد سوریه دریافت کرد با این عنوان که دمشق منتظر بازگشت تمام آوارگان سوری است، خواهان بازگشت آنها در امروز قبل از فردا (بازگشت هر چه سریعتر) است و تمام اقدامات لازم برای بازگشت امن و محترمانه آنها به خانه‌هایشان را انجام می دهد.

الاخبار افزود، سوریه تصمیم گرفته است به تمام آوارگان، فرصت زمانی لازم برای سر و سامان دادن به امور قانونی‌شان را بدهد و علاوه بر این، تسهیلاتی بسیار خوب جهت بازسازی منازل به آنها داده خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است، دمشق به بازگشایی زودهنگام معابر با عراق و اردن فکر نمی‌کند، چیزی که اتفاق افتاده محدود به تاجران سوری است، در حال حاضر امکان صادرات لبنان به کشورهای عربی از طریق سوریه وجود ندارد و این اتفاق فقط پس از توافق رسمی میان دولت دو کشور رخ خواهد داد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها