تحلیل روز/

برنده و بازنده در سوریه کیست؟

برنده و بازنده در سوریه کیست؟
پنج‌شنبه 28 تير 1397 - 15:11

رسانه های وابسته به مخالفان سوریه اعم از مخالفان سیاسی و مخالفان مسلح و نیز رسانه های حامی آنها، همواره می گویند که حمایت ایران و سپس روسیه باعث شکست تلاش‌های آنها برای سرنگونی دولت سوریه گشت. ازاین رو این رسانه ها آنچه را که رژیم اشغالگر به همراه آمریکا درباره حضور نظامی ایران در سوریه و خطرات نزدیکی آن به مرزهای شمالی فلسطین مطرح می‌کند، تایید می‌کنند، بدون آنکه معنای این هیاهو و کف زنی برای اسراییل را بدانند.

العالم - تحلیل روز

اینکه رژیم اشغالگر درباره حضور نظامی ایران در سوریه ابراز ترس و نگرانی کند، مساله ای است که به نفع ایرانیان است نه ضرر آنها؛ زیرا عرب‌ها و مسلمانان هیچگاه نگاه و خط سیر خود را از مسئله اصلی خود یعنی قدس و فلسطین و مسجد الاقصی تغییر نخواهند داد هرچقدر که غرب و اعراب وابسته به آن بخواهند حقایق و واقعیت‌ها را جعل و خدشه دار کنند.

آنها تفنگی را که به سمت اشغالگر نشانه گرفته می شود، تفنگ خود می دانند و هیچگاه  کسانی را که خود را در آغوش اسراییل می افکنند و این رژیم را  یک دوست جلوه می دهند نه دشمن، به دوستی نمی پذیرند.

دشمنان دولت سوریه اعم از سیاستمداران و عناصر مسلح و تروریست تلاش می کنند تا حمایت ایران و روسیه از دولت سوریه را بزرگ‌ نشان دهند و بر دولت سوریه به خاطر یاری گرفتن از ایران و روسیه خرده می گیرند و از یاد می برند که خود نیز سلاحی در دست محور ترکیه ـ عربستان ـ قطر و نیز آمریکا و فرانسه و اسراییل و اردن بودند و این علاوه بر مرزهای باز در شمال و جنوب کشور و مراکز هماهنگی نظامی و ورود پول و سلاح و اطلاعات است، ارتش سوریه با شجاعت با این طرح‌های بیگانه و شوم و هولناک مقابله کرد تا آنکه ایران و روسیه او را یاری کردند و موازنه قدرت تغییر کرد و تروریسم و عناصر مسلح شکست خوردند و کشورهای حامی آنها نیز عقب نشینی کردند.

سه سال پیش شرایط با امروز بسیار متفاوت بود؛ تروریستها و عناصر مسلح بر بخشهای وسیعی از کشور سوریه مسلط بودند و دمشق و شهرهای ساحلی را تهدید می کردند و گذرگاه های مرزی را تحت کنترل داشتند و برخی محافل سیاسی عربی و ترکیه ای و بین‌الملی از نشستهای مخالفان و عناصر مسلح حمایت و پشتیبانی می کردند و دولت سوریه را حتی در عرصه حج و نیز عضویت این کشور در اتحادیه عرب نیز تحت فشار می گذاشتند.

اما شجاعت ارتش سوریه و صداقت ایرانیان در حمایت از دولت سوریه  و جدیت روس ها سبب شد تا شرایط به کلی تغییر کند و امروز دولت سوریه اغلب خاک این سرزمین را تحت کنترل دارد و حتی رژیم اشغالگر التماس می کند تا به توافق 1974 بازگردد.

از این رو ائتلاف سوریه ـ ایران ـ روسیه تحت لوای مبارزه با تروریسم و مشروعیت دولت سوریه بر ائتلاف عربستان ـ قطر ـ ترکیه ـ آمریکا ـ فرانسه ـ اسراییل ـ اردن پیروز شد؛ این ائتلاف از عناصر مسلحی حمایت کرد که شنیع ترین اقدامات ضدبشری و جنایت های جنگی را مرتکب شدند و نمایش استفاده از سلاح شیمیایی را به راه انداختند.

با پذیرش شکست از جانب قطر و عربستان و اذعان امریکا و فرانسه به قدرت و توان دولت سوریه و پذیرش وضعیت موجود و نیز تلاش رژیم اشغالگر برای کنار آمدن با شرایط جدید به منظور "محافظت از خانه شیشه ای خود در مقابل هرگونه سنگ پرانی"  و پی بردن اردن به اشتباه محاسبات سابقش، و تمرکز ترکیه بر تامین امنیت ملی خود از رویای کردهای سوریه و بازتاب آن بر کردهای ترکیه،  در چنین شرایطی سوریه و ایران و روسیه ماموریت خود به طور کاملا موفقیت آمیز به اتمام رسانده اند و به پیروزی درخوری دست یافته اند.

داد و هوار اسراییلی ها و همدلی از جانب رسانه های عربستان و امارات فقط تلاشی برای ایجاد ابهام درباره میزان خسارت‌ها و شکست‌های ائتلاف آنهاست که بر شکست مقاومت در سوریه امید بسته بود. در حالی که آنها دونالد ترامپ، متحد خود در کاخ سفید، را غرق پول و هدیه کردند تا جایی که آنها را گاو شیرده توصیف کرد؛ اما باید در محاسبات خود بازنگری کنند و درصورتی که ایرانی ها با خِرد و منطق و صبر فراوان خود طغیان گری ترامپ را مهار کنند و کاخ سفید را برای طرح مطالبات خود به مذاکره بنشانند همانگونه که اوباما پیشتر چنین کرد، باید خود را برای سردرگمی و بن بست آماده سازند.

احمد المقدادي

پربیننده ترین خبرها