پوتین: حفظ توافق هسته‌ای ایران اهمیت زیادی دارد/ برخی می‌خواهند روابط روسیه و آمریکا تنش‌آمیز بماند

پوتین: حفظ توافق هسته‌ای ایران اهمیت زیادی دارد/ برخی می‌خواهند روابط روسیه و آمریکا تنش‌آمیز بماند
پنج‌شنبه 28 تير 1397 - 16:55

رئیس‌جمهور روسیه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران را یکی از اشتباهات رئیس‌جمهور این کشور خواند و بر حفظ برجام تأکید کرد.

العالم - اروپا

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (پنج‌شنبه) تأکید کرد که خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران (برجام) یکی از اقدامات اشتباه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا بود و حفظ این توافق پس از خروج واشنگتن اهمیت زیادی دارد.

پوتین در جمع سفرای کشورهای خارجی در روسیه گفت: «مشارکت روسیه در مسائل مختلف بین المللی بر اساس منافع ملی این کشور صورت می‌گیرد...ما آماده شراکت برابر با کشورهای مختلف هستیم».

وی افزود: «روسیه به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان ملل همواره به اصول این سازمان پایبند بوده است... حفظ حاکمیت، عدم مداخله در امور دیگر کشورها و حل عادلانه تمام درگیری‌ها خواست اصلی ماست».

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: «با پایبندی به اصول و قوانین بین‌المللی، ما می‌توانیم پیچیده‌ترین مشکلات بین‌المللی را حل کنیم...تلاش برای برقراری صلح و امنیت در جهان و مقابله با تهدیدات و چالش‌های جدید یک خواست جهانی است».

پوتین همچنین تأکید کرد: «در سوریه ما موفق شدیم تروریسم بین‌المللی، گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را شکست دهیم و در عین حال حاکمیت سوریه به عنوان یک کشور مستقل حفظ شد».

وی در ادامه به برگزاری موفقیت‌آمیز نشست‌های صلح سوریه در چهارچوب آستانه و همچنین کنگره مردمی سوریه در سوچی اشاره کرد و تأکید کرد که ادامه کمک‌های بشردوستانه به سوریه نقش مهمی در حل بحران این کشور ایفا خواهد کرد و نه تنها برای سوریه و منطقه بلکه برای تمام کشورهای جهان اهمیت زیادی خواهد داشت چرا که از فشار بحران پناهجویان در اروپا نیز خواهد کاست.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین تأکید کرد، «تلاش جمعی و گفت‌وگو همواره پیشنهاد روسیه برای حل بحران شبه‌جزیره کره بوده است. ما با همکاری چین طرحی برای عادی‌سازی اوضاع در این منطقه ارائه کردیم. ما خوشحالیم که پیشنهادات ما در این زمینه در نهایت کارآمد بود و طرفین پای میز مذاکره آمدند و اقداماتی که می‌توانست باعث افزایش تنش‌ها شود را رها کردند».

پوتین ادامه داد: «روندهای مثبت اخیر که بخشی از آن به خاطر تلاش‌های رئیس‌جمهور ترامپ بود، را نیز ادامه خواهیم داد. اما در این میان نمونه‌هایی از اقدامات اشتباه دولت آمریکا نیز هست که از جمله آن می‌توان به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد....در حال حاضر حفظ این توافق و جلوگیری از گسترش تنش‌های غیرقابل کنترل در خاورمیانه اهمیت بسیار زیادی دارد. »

وی همچنین به بحران شرق اوکراین اشاره کرد و گفت: «این بحران در شرق اوکراین همچنان باقی خواهد ماند چرا که مقامات این کشور حاضر نیستند به تعهدات خود ادامه دهند و با مردم کشورشان به مذاکره و گفت‌وگو بنشینند».

رئیس‌جمهور روسیه خطاب به سفرای کشورهای خارجی تأکید کرد: «آنچه روسیه در عرصه بین المللی انجام می‌دهد در جهت تأمین منافع این کشور و روسیه به هیچ عنوان به دنبال افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها در هیچ نقطه‌ای از جهان نیست... یکی از اهدافی که مسکو دنبال می‌کند، قرار داشتن در میان 5 اقتصاد برتر دنیا و حفظ این جایگاه است و برای تحقق این هدف از تمام فرصت‌ها در عرصه بین‌المللی استفاده خواهد کرد».

پوتین افزود: «در همین راستا،‌ سیاست خارجی روسیه نیز باید بیشتر اقتصادی محور شود و این مسئله به ویژه در ایجاد روابط خوب با همسایگان و ایجاد امنیت و ثبات در کشورهای همسایه روسیه و منطقه‌ای که کشورمان در آن واقع شده اهمیت خاصی دارد».

وی علاوه بر این گفت: «علیرغم اختلافات موجود، اتحادیه اروپا یکی از شرکای اصلی روسیه باقی خواهد ماند....روسیه منافع اقتصادی مشترک زیادی با اتحادیه اروپا دارد و طی 4 دهه گذشته تلاش‌های دوجانبه بسیاری برای تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل انجام گرفته‌ است...تمام پروژه‌هایی که در همکاری با اروپا در حال انجام است از جمله خط لوله نورث‌استریم2 کاملا اهداف اقتصادی را دنبال می‌کند و هیچ زمینه سیاسی ندارد».

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: «عامل اصلی در تضمین ثبات و امنیت در اروپا توسعه همکاری‌ و اعتماد میان دو طرف است و نه تقویت پایگاه‌ها و تجهیزات نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه، که در حال حاضر شاهد آن هستیم... چنین اقداماتی تهدید مستقیم برای روسیه است و ما در زمان مقتضی به این اقدامات پاسخ مناسب خواهیم داد».

پوتین همچنین هشدار داد: «همکاران ما که با تلاش برای ملحق کردن گرجستان و اوکراین به ناتو سعی در افزایش تنش‌ها دارند، باید منتظر عواقب اقدامات غیرمسئولانه خود باشند... آنچه امروز به آن احتیاج داریم دستورکاری سازنده و مثبت است که بتواند مواضع ما را به یکدیگر نزدیک کند و در نشست اخیر با رئیس‌جمهور آمریکا نیز درباره همین موضوع صحبت کردیم.»

وی ادامه داد: «در سال‌های اخیر روابط میان روسیه و آمریکا ناامیدکننده بوده و حتی از جهاتی از روابط دو کشور در دوران جنگ سرد نیز بدتر بوده است... این کاملا ساده‌لوحانه است که تصور شود مشکلاتی که طی سالیان بوجود آمده می‌تواند در عرض چند ساعت حل شود... هر چند هیچ کس چنین انتظاری در حال حاضر ندارد، من معتقدم که ما در این مسیر گام برداشته‌ایم و خوب است که فرصت گفت‌وگو و مذاکره ایجاد شد».

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت: «در حال حاضر نیروهایی در داخل آمریکا هستند که حاضرند روابط روسیه و آمریکا را برای تحقق اهداف داخلی خود قربانی کنند... آنها کاملا آمادگی دارند تا منافع اقتصادی خود را نیز قربانی این خصومت کنند. شرکت‌های آمریکایی میلیون‌ها دلار در قراردادها از دست می‌دهند . بسیاری از مشاغل خود را از دست داده‌‌اند... بسیاری حاضرند منافع اقتصادی بسیاری متحدانشان در اروپا و خاورمیانه را نیز قربانی کنند».

پوتین افزود: «وقتی از این قدرت‌های سیاسی در آمریکا صحبت می‌کنم، این مسئله با فلسفه سیاسی که ما دنبال می‌کنیم کاملا متفاوت است چرا ما معتقدیم کسی که به فکر کشورش باشد باید برای تحقق منافع ملی کشورش تلاش کند اما این نیروها در آمریکا تنها به فکر تحقق منافع شخصی خود هستند».

وی همچنین تصریح کرد: «روسیه آماده توسعه تماس‌ها با آمریکا است مادامیکه این تماس‌ها و ارتباطات بر اساس برابری شکل گیرد و پایه‌ریزی شود. این چیزی نیست که تنها دو کشور ما به آن احتیاج داشته باشند بلکه کل جهان به این امر نیازمند است. روسیه و آمریکا به عنوان دو ابرقدرت هسته‌ای، مسئولیت خطیری در برقراری صلح و ثبات و امنیت در جهان بر عهده دارند.»

رئیس‌جمهور روسیه در پایان تأکید کرد: «روسیه در روزهای گذشته میزبان برگزاری جام جهانی 2018 فوتبال بود و در تمام این روزها مردم بسیار و مقامات کشورهای مختلف میهمان ما بودند. همگی شاهد یک روسیه متفاوت در این روزها بودند، روسیه‌ای که درهای خود را به روی جهان گشوده است. این یک پیشرفت مهم است. ما این را دیپلماسی مردمی می‌نامیم و شما نیز سهم مهمی در این زمینه ایفا کردید که جا دارد از شما تشکر کنم».

در پایان این اظهارات که نخستین بخش از سخنرانی رئیس‌جمهور روسیه بود، پوتین از خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها خواست  سالن برگزاری نشست را ترک کنند تا ادامه سخنرانی وی در حضور نمایندگان کشورهای مختلف پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه‌ها انجام گیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها