توافق کُردهای سوریه و دولت دمشق برای بهره برداری از میادین نفتی و گازی

توافق کُردهای سوریه و دولت دمشق برای بهره برداری از میادین نفتی و گازی
جمعه 29 تير 1397 - 11:16

رسانه های ترکیه اعلام کردند که دولت دمشق و یگان های کُرد حمایت از مردم توافق کرده اند که از میادین نفتی و گازی واقع در مناطق تحت کنترل کُردها در استان شرقی دیرالزور بهره برداری کنند.

العالم - سوریه

خبرگزاری آناتولی روز پنجشنبه به نقل از منابعی که آن را "آگاه" خواند، بدون ذکر نام گزارش داد : وزارت نفت سوریه توافقنامه ای 6 ماهه با یک شرکت کانادایی برای تعمیر و نگهداری از لوله های نفتی واقع در مناطق تحت کنترل کُردها در استان دیرالزور امضاء کرده است.   

در این گزارش که چند روزنامه و پایگاه خبری ترکیه نیز آن را منتشر کردند، آمده است: شرکت کانادایی شروع به تعمیر لوله های منتهی به میادین نفتی و لوله های مخازن میادین نفتی کرده است.   

طبق توافق مذکور که گفته می شود چند روز پیش امضاء شد؛ تولیدات میادین نفتی و گازی واقع در مناطق تحت کنترل کُردها به زودی به پالایشگاه ها و کارخانه های دولتی سوریه پمپاژ خواهد شد.  

کُردها نیز متقابلاً در مناطق تحت کنترل خود از برق و خدمات عمومی دیگر برخوردار خواهند شد و همچنین به اندازۀ نیاز از چاه های نفتی واقع در مناطق تحت کنترل خود برداشت خواهند کرد.

مسیر پمپاژ نفت و گاز

تولیدات نفتی از 2 میدان العمر و التنک که تحت کنترل کُردها است، به میدان نفتی التیم که تحت کنترل دولت سوریه است، پمپاژ خواهد شد و از آنجا به پالایشگاه حمص در مرکز این کشور پمپاژ می شود.

گاز نیز از میادین العمر، التنک و الجفره که همگی تحت کنترل کُردها است، به کارخانه کونکو در دیرالزور پمپاژ خواهد شد و از آنجا به به میدان التیم پمپاژ می شود و سرانجام به نیروگاه حرارتی "جندر" در حمص که تحت کنترل دولت است، پمپاژ خواهد شد.

خبری در ماه ژوئیه کنونی منتشر شده بود که حاکی از موافقت کُردها با واگذاری ادارۀ امور تأسیسات نفتی و صادرات نفتی به دولت سوریه بود ولی تشکیلات "شورای سوریه دمکراتیک" (مسد) این خبر را تکذیب کرد و افزود که هیچ مذاکره ای نیز در این باره برگزار نشده است.

ولی مسئولان مسد در چند روز گذشته سخنانی به زبان آورده اند که نشان می دهد درپی دستیابی به توافقی با دولت دمشق هستند و این در حالیست که ترکیه و آمریکا برای نقش آفرینی بیشتر در شمال سوریه با همدیگر زد و بند کرده اند.

پربیننده ترین خبرها