واکنش های گسترده به تصویب قانون نژادپرستانه "دولت یهودیان" در رژیم صهیونیستی

واکنش های گسترده به تصویب قانون نژادپرستانه
جمعه 29 تير 1397 - 14:08

روز پنجشنبه لایحه جنجالی و نژادپرستانه «کشور-ملت یهود» در رای‌گیری نهایی در پارلمان رژیم صهیونیستی «کنست» تصویب شد. 

العالم - فلسطین اشغالی

این لایحه تبعیض‌آمیز که به نام «دولت یهودیان» نیز شهرت دارد، تمام سرزمین فلسطین را کشوری فقط برای صهیونیست‌ها اعلام کرده و فلسطینیان را از تمام حقوق شهروندی و انسانی محروم می‌کند. همچنین با حذف زبان عربی از مدارس، زبان عبری تنها زبان رسمی این منطقه شناخته خواهد شد. این طرح با ۶۲ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع به تصویب رسید. نمایندگان عرب حاضر در کنست در محکومیت این قانون، متن قانون را پاره کرده و در جلوی 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی انداختند.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» این قانون روز یکشنبه از سوی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «نفتالی بنت» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی دچار تغییراتی شد. بدین ترتیب، بندی از این لایحه مبنی بر «ایجاد جامعه‌ای متشکل از مردمانی که آیین و ملیت یکسانی دارند با هدف حفظ اصالت این جامعه» با بند جدیدی مبتنی بر «شهرک‌های یهودی» جایگزین شد.

این قانون علاوه بر اعلام شهر قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی، «توسعه شهرک‌های صهیونیستنشین را ارزش ملی دانسته و برای ارتقای شهرک‌های فعلی و تاسیس شهرک‌های جدید اقدام می‌کند».

ساکن قدس نگرانی خود در خصوص تصویب «قانون نژاد پرستانه دولت یهودیان» را ابراز داشتند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل قانون مذکور را نقطه عطفی در تاریخ آن کشور خواند و از آن دفاع کرد.

قانون «دولت یهودیان» چیست؟

مطابق این قانون این سرزمین (فلسطین اشغالی) به عنوان وطن تاریخی یهودیان شناخته می‌شود که دولتی به نام اسرائیل باید در آن تاسیس شود و دولت [جعلی] اسرائیل محل زندگی تمام یهودیان جهان باید باشد و یهودیان حق دارند سرنوشت خود را در دولت اسرائیل و به عنوان شهروندان آن، تعیین کنند.

از دیگر بندهای این قانون این است که نام این کشور [جعلی] اسرائیل خواهد بود و پرچم آن سفید با دو خط آبی در کناره‌های بالا و پایین با نشان آبی ستاره داوود در مرکز است و شهر قدس به طور کامل (نه تقسیم شده به بخش‌های شرقی و غربی) پایتخت آن خواهد بود.

و زبان عبری زبان رسمی می باشد و زبان عربی وضعیت خاصی خواهد داشت و فقط در صورت برخی استثناهای قانونی، در برخی نهادها استفاده خواهد شد.

همچنین تمام یهودیان آزاد خواهند بود تا به این منطقه مهاجرت کنند و توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین ارزش ملی است و برای ارتقای شهرک‌های فعلی و تاسیس شهرک‌های جدید باید اقدام شود.

مورد دیگر اینکه تقویم رسمی، تقویم عبری خواهد بود و تقویم میلادی در کنار آن استفاده خواهد شد.

مخالفان قانون

از جمله مخالفان این طرح، احزاب دینی و تندروی یهودی بودند که اسرائیل کنونی را سرزمین موعودی که در تورات آمده نمی دانند بلکه هنوز اعتقاد دارند این دولت بر اساس منافع اقتصادی و سیاسی برخی پایه ریزی شده است. برخی نمایندگان این گروه ها با تطمیع «بنیامین نتانیاهو» راضی به دادن رای موافق به این طرح شدند.

دیگر مخالفان این قانون نیز نمایندگان عرب پارلمان رژیم صهیونیستی بودند؛ کسانی که در واقع برخی اعراب فلسطینی هستند که پس از اشغال سرزمین فلسطین حاکمیت صهیونیست ها را پذیرفتند و شهروند درجه دو اسرائیل به شمار می روند. بنابر گزارش ها، یک پنجم یا 20 درصد از جمعیت فلسطین اشغالی را اعراب اسرائیلی و بقیه را مهاجران یهودی تشکیل می دهند.

یکی از مواردی که مخالفت آنان را برانگیخته، بندی است که زبان عربی را دیگر زبان اداری در اسرائیل نمی داند و تنها زبان رسمی این رژیم را عبری معرفی می کند.


دیگر موردی که اعراب اسرائیلی به آن اعتراض کردند این است که از آنجا که در قانون به صراحت رژیم صهیونیستی کشوری یهودی تلقی می شود، مشخص نیست بعدها بر سر بیش از یک و نیم میلیون عرب که تحت حاکمیت آن زندگی می کنند، چه خواهد آمد.

«احمد طیبی» از اعضای عرب پارلمان رژیم صهیونیستی، تصویب این قانون را «مرگ دموکراسی» خواند.

این در حالی است که تصویب قانون «دولت یهودیان» صدای خود صهیونیست‌های ساکن تل‌آویو را نیز درآورده و شامگاه شنبه چند هزار نفر از آنها را به خیابان‌ها کشاند.

در بیانیه پایانی این تظاهرات اعلام شد: «این قانون باعث می‌شود که نژادپرستی، تبعیض و تفرقه به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی‌های ما تبدیل شود. علاوه‌بر آن، نژادپرستی و تبعیض در حال تبدیل شدن به مرکز تمایلات کابینه اسرائیل است».

واکنشهای جهانی به قانون «دولت یهودیان»

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا از تصویب قانون 'کشور یهود' که حق تصمیم گیری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی را به رسمیت می شناسد، ابراز نگرانی و اعلام کرد: تصویب این قانون، راه حل تشکیل دو کشور مستقل میان دو طرف را پیچیده می کند.

سخنگوی 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری گفت: ما نگران هستیم و این نگرانی را ابرازکرده ایم و به تماس با مقام های اسرائیلی در این زمینه ادامه می دهیم.

وی افزود: ما به صراحت گفته ایم که تنها راه حرکت به جلو تشکیل دو کشور است و باید از هر گامی که تحقق این راه حل را پیچیده می کند یا مانع آن می شود، اجتناب شود.

سازمان عفو بین الملل

سازمان عفو بین الملل نیز ضمن محکوم کردن تصویب قانون کشور یهود،این اقدام را تثبیت 70 سال نژادپرستی و نابرابری علیه فلسطینیان دانست.

این سازمان افزود: با این قانون شهروندان فلسطینی که یک پنجم ساکنان فلسطین اشغالی را تشکیل می دهند به طور رسمی به شهروندان درجه دو تبدیل شوند. 

اتحادیه عرب

اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: چنین قوانینی که رژیم صهیونیستی سعی در تحمیل آن بر فلسطینیان دارد، باطل و غیر قابل قبول است و به هیچ عنوان به این رژیم اشغالگر مشروعیت نمی بخشد.

این اتحادیه ضمن خطرناک خواندن این قانون، تصریح کرد که طبق آن، حقوق مردم فلسطین در سرزمین آبا و اجدادی شان نادیده گرفته می شود.همچنین این رژیم با تصویب این قانون می خواهد شهرک سازی را قانونی کند تا مقام های آن راحت تر بتوانند به مصادره زمین های فلسطینی ها و ویران کردن خانه های آن ها دست بزنند.

اتحادیه عرب در ادامه افزود، تصویب این لایحه در حقیقت مقدمه ای برای انضمام کرانه باختری به 'اسراییل' و تلاش برای پاکسازی نژادی فلسطینیان است و نشان می دهد این رژیم خود را فراتر از قانون می داند.

این اتحادیه از جامعه جهانی خواست که با تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی، به مسئولیت های خود در قبال فلسطینیان عمل کند و مسئولان این رژیم را وادار به اجرای قطعنامه های بین المللی درباره سرزمین اشغالی کنند.

پارلمان عربیپ

'مشعل السلمی' رئیس پارلمان عربی نیز ضمن مخالفت با قانون تصویب شده در کنست رژیم صهیونیستی، خواستار مجازات های بین المللی علیه رژیم اسرائیل شد که درصدد تحکیم نژادپرستی و تبعیض در فلسطین اشغالی است.

وی همچنین درباره عواقب هولناک این قانون که سیاست های نژادپرستانه را به همراه خواهد آورد، هشدار داد و گفت این سیاست ها نقض آشکار قوانین و مبانی حقوق بشر است و صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را بیش از پیش به خطر می اندازد.

حماس

فوزی برهوم' سخنگوی جنش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که تصویب این قانون نژادپرستانه، موجودیت فلسطینیان و حق تاریخی آنان در سرزمین خودشان را به خطر می‌اندازد و زمینه مصادره و غصب اراضی فلسطینی را فراهم می کند.

برهوم افزود: اگر سکوت کشورهای منطقه و بین ‌المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و حمایت‌های همه ‌جانبه آمریکا از این رژیم نبود، هرگز چنین قوانینی تصویب نمی ‌شد. به هر روی، این قوانین به طور کل باطل است و چیزی از واقعیت را تغییر نمی دهد و مردم فلسطین همچنان مالک اصلی این سرزمین بوده و خواهد بود.

جهاد اسلامی

'یوسف الحساینه' یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی در محکومیت قانون یاد شده، آن را آکنده از نژادپرستی و نفرت توصیف کرد.

وی افزود: با تصویب این قانون، تردیدی باقی نمی ماند که رژیم صهیونیستی قصد دارد به راه و روش خود برای نابودی فلسطینی ‌ها در اراضی اشغالی 1948 ادامه دهد. همچنین در حال آماده کردن خود برای الحاق بخش بیشتری از اراضی کرانه باختری به شهرک‌ های اسرائیلی است.

ساف

' صائب عریقات' دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نیز گفت: رژیم صهیونیستی در نهایت توانست نظام آپارتاید (جدایی نژادی) را قانونی کند. این قانون امتداد میراث استعماری و نژادپرستانه ای است که مبتنی بر پاکسازی قومی و حذف مردم فلسطین و نادیده گرفتن حقوق آنها به عنوان ساکنان اصلی در سرزمین تاریخی شان است.

به گفته وی، طبق این قانون جنجالی، فلسطین منحصرا به عنوان یک کشور یهودی تعریف می ‌شود و به زعم صهیونیست ها، این مردم یهود هستند که تنها بر آن حاکمیت دارند.

ترکیه

'ابراهیم کالن' سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به تصویب قانون یاد شده گفت: پذیرش این اقدام نژادپرستانه که به معنی تلاش برای محو فلسطینیان از سرزمین های مادری خود نه تنها به شکل فیزیکی بلکه با ابزارهای قانونی نیز است به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی ضمن محکومیت شدید این قانون، تصریح کرد: از جامعه جهانی می خواهیم که در برابر این ظلم و بی عدالتی که به مردم فلسطین آن هم در برابر دیدگان جهانیان می شود، بایستد.

قطر

دولت قطر نیز ضمن محکومیت شدید قانون یاد شده، آن را تثبیت نژاپرستی در فلسطین اشغالی خواند و گفت: این قانون امیدها برای تحقق سازش میان فلسطینیان و اسرائیلی ها و طرح تشکیل دو کشور را از بین می برد.

وزارت خارجه قطر در این باره اعلام کرد: تصویب قانون یاد شده یک حرکت رو به عقب در راه همزیستی، صلح عادلانه و تبعیضی آشکار علیه اعراب و صاحبان اصلی سرزمین فلسطین به شمار می رود. همچنین این قانون، شهرک سازی و یهودی سازی قدس را به یک اصل قانونی تبدیل می کند که در تضاد آشکار با قوانین بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل است که در آن شورای امنیت به طور واضح شهرک سازی های اسراییل را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به اقدامات این رژیم علیه غیر نظامیان فلسطینی شده است.

اردن

'جمانه غنیمات' سخنگوی رسمی دولت اردن نیز با نژادپرستانه خواندن قانون جدید ضد فلسطینی، تصریح کرد که این اقدام زیر پا گذاشتن آشکار قوانین و معاهدات بین المللی است.

این مقام اردنی خاطرنشان کرد: قانون یاد شده، ما را از گزینه صلح عادلانه و فراگیر در منطقه دور و در مقابل خشونت و افراط گرایی را تقویت می کند. همچنین با تصویب این قانون، تمدن و تاریخ و ریشه های کهن مردم فلسطین در سرزمین خودشان هدف نابودی قرار می گیرد. 

تشکیلات خودگردان فلسطین

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز پنجشنبه تصویب قانون نژاد پرستانه سرزمین یهودیان را در پارلمان رژیم صهیونیستی که فلسطین اشغالی را " (به اصطلاح) کشور یهودیان " و قدس را پایتخت آن معرفی می‌کند، محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا از رام الله، محمود عباس در بیانیه‌ای که خبرگزاری فلسطینی وفا آن را منتشر کرد، گفت: " مادامی که (وضع قدس) به این صورت ادامه یابد نه صلحی خواهد بود نه امنیتی ".
محمود عباس خاطر نشان کرد این قانون جدید " اوضاع تاریخی قدس را به عنوان پایتخت کشور فلسطین اشغالی تغییر نخواهد داد ".

محمود عباس همچنین اعلام کرد این قانون " مردم فلسطین را از مبارزه قانونی علیه اشغالگری اسرائیل و اراده آن‌ها را از ایجاد کشوری مستقل مایوس نخواهد کرد ".

عباس از جامعه جهانی خواست مداخله کند و با فشار برای جلوگیری از این قانونی که وی آن را نژاد پرستانه توصیف کرد، به مسئولیت‌های خود عمل کند

همچنین «احمد طیبی» از اعضای عرب پارلمان رژیم صهیونیستی، تصویب این قانون را «مرگ دموکراسی» خواند.

پربیننده ترین خبرها