پیامدهای تحریم نفت ایران توسط آمریکا

پیامدهای تحریم نفت ایران توسط آمریکا
جمعه 29 تير 1397 - 20:52

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هجدهم اردیبهشت ماه اعلام کرد که دیگر در توافق بین المللی هسته ای ایران نخواهد ماند و تحریم ها را باز می گرداند.

العالم - ایران / سیاسی

آمریکا از مشتریان نفت ایران درخواست کرد که این کشورها خرید نفت از ایران را تا چهارم نوامبر (13 آبان 1397)به صفر برسانند در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد. و از برخی اعضای اوپک خواست تا تولید خود را افزایش دهند. آمریکا روی این هدف پافشاری می‌کند و سعی دارد با کمک عربستان و همراهانش آن را عملی کند.

بلومبرگ نوشت: عربستان تحت فشار دونالد ترامپ برای افزایش تولید نفت شتاب کرد، اما ریاض حالا فهمیده است که شاید بازارهای جهانی نیازی به نفت اضافی سعودی ها نداشته باشد.

افزایش تولید عربستان و دیگر اعضای اوپک به دلیل همزمان نشدن با تاثیرات تحریم ها باعث ایجاد فشار بر قیمت نفت هم شده است.

وزارت نفت عربستان سعودی بیانیه ای صادر کرد که نشان از نگرانی و ناخرسندی ریاض دارد. این بیانیه هرگونه نگرانی «بی اساس» در مورد عرضه بیش از اندازه توسط عربستان را رد کرد. ریاض مدعی است که صادرات نفت در ماه جاری به ثبات رسیده و ماه آینده (اوت) کاهش پیدا می کند.

نماینده روسیه در اوپک گفت:آمریکا کشورهای مختلف و ساختارهای بین المللی را تهدید به پیامدهای اقتصادی (در صورت همکاری با ایران) می کند و همه کشورها اراده سیاسی برای مقابله با آمریکا را ندارند.

ژاپن

آمریکا به شرکت‌ های ژاپنی «JXTG  و «ایدمیتسو کوزان» هشدار داده بود که تا پیش از تحریم های واشنگتن علیه ایران ، به خرید نفت از این کشور پایان دهند.

شرکت‌های توزیع ‌کننده نفت در ژاپن خود را آماده می‌کنند تا واردات نفت از ایران را به حالت تعلیق در آوردند.

بناست واردات نفت این کشور از ایران تا ماه اکتبر سال جاری به صفر برسد و نفت عربستان سعودی و امارات‌ متحده عربی احتمالا در بازار این کشور جایگزین نفت ایران خواهد شد.

برخی شرکت‌های ژاپنی که قراردادهای یکساله برای خرید نفت ایران امضا کرده و مقادیر زیادی را پیش‌پرداخت کرده‌اند بنا دارند از دولت ژاپن بخواهند خسارت آنان را جبران کند.

تنها ۵ درصد از وارادات نفت خام ژاپن از ایران می‌رسد اما ۶۰ درصد از صادرات نفت ایران راهی بازارهای آسیایی از جمله چین می‌شود.

چین

چین، هند و کره جنوبی، سه مشتری بزرگ نفت ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند به طور کلی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی ۶۵ درصد از ۲.۷ میلیون بشکه در روز نفتی که ایران در ماه مه صادر کرد را خریداری کردند. نفت ایران همچنین به کشورهایی در اروپا، ترکیه و سایر نقاط در خاورمیانه صادر شد.

چین به عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران محکم‌تر از سایر خریداران پای نفت ایران ایستاده است و به نظر می‌رسد توجه چندانی به تصمیم آمریکا ندارد. 

پالایشگاه چینی مستقل "دانگ مینگ پتروکمیکال" در بحبوحه تشدید تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن، خرید نفت از آمریکا را متوقف کرد و به واردات نفت از ایران روی آورد. مقامات چینی به تلافی تعرفه‌های دولت ترامپ، درصدد وضع تعرفه روی واردات نفت آمریکا و جایگزین کردن آن با نفت غرب آفریقا و خاورمیانه از جمله ایران هستند.

پکن اعلام کرده از تحریم‌های آمریکا که تجارت با ایران را ممنوع می‌کند تبعیت نخواهد کرد.

چین دومین مشتری بزرگ نفت آمریکا بوده و وارداتش از این کشور تا ابتدای ژوییه به ۴۰۰ هزار بشکه در روز بالغ شد. با این همه در واکنش به جدیدترین تعرفه‌های آمریکا علیه کالاهای چینی، پکن قصد دارد یک تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات نفت آمریکا وضع کند.

از سوی دیگر آمریکا پیش‌بینی می‌کند که پس از آغاز اجرای تحریم‌های این کشور ضد صادرات نفت ایران، چین خرید نفت از ایران را بیشتر می‌کند. یکی از مسئولان ارشد انرژی در دولت آمریکا اعلام کرد برخی در واشنگتن انتظار دارند نفت  تولیدی ایران را که دیگر کشورها در پیروی از تحریم‌های آمریکا خریداری نکنند، از سوی چین خریده شود و به احتمال زیاد از همان بانکی استفاده خواهد کرد که در دوره پیشین تحریم‌ها به کار گرفته بود؛ بانک کونلون، وابسته به شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) که فعالیت‌های بین‌المللی محدودی دارد.

هند

هند هم عنوان دومین مشتری نفت ایران را دارد و بر پایه آمار کشتیرانی و صنعتی، واردات نفت هند از ایران طی ماه میلادی گذشته ۱۵.۹ درصد کاهش یافته است. آمار نشان داد هند در ژوئن ۵۹۲ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده که در مقایسه با ۷۰۵ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز در ماه مه کاهش نشان می‌دهد. خرید کمتر پالایشگاههای خصوصی، واردات نفت هند از ایران در ژوئن را کاهش داد. با این حال پالایشگاه‌های دولتی خریدشان را افزایش دادند. طبق آمار، پالایشگاه‌های دولتی که حدود ۶۰ درصد از پنج میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش هند را تشکیل می دهند، حدود ۱۰ درصد بیشتر نفت ایران را در ژوئن نسبت به ماه مه خریداری کردند.

این درحالی است که صادرات نفت خام آمریکا به هنددر ماه ژوئن به رکورد جدیدی رسید و از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون نسبت به مجموع صادرات سال گذشته، تقریبا دو برابر شده است. صادرات نفت آمریکا به هند در ماه ژوئن ۲۲۸ هزار بشکه در روز بود که بنا بر آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، بیش از دو برابر رکورد قبلی ۹۸ هزار بشکه در روز در سپتامبر سال گذشته بود.

یک مقام وزارت نفت هند اعلام کرد دهلی‌نو بر تمایل بر کاهش واردات از ایران تاکید کرده، اما همزمان خواستار دریافت معافیت است. هند امیدوار است که تمایل دولت ترامپ برای این‌که هند نقش بزرگتری در امنیت منطقه‌ای آسیا داشته باشد به نفع این کشور تمام شود. اگر هند به حرف آمریکا گوش کند، ممکن است از دونالد ترامپ،رییس جمهور آمریکا در تجارت امتیاز بگیرد اما تامین ارزان و ارزشمند نفت ایران را از دست خواهد داد.

کره جنوبی

کره جنوبی در سکوی سومین مشتری بزرگ نفت ایران ایستاده است و پیش تر یکی از مسئولان وزارت انرژی کره جنوبی اعلام کرده دولت این کشور برای دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا، به مذاکره با واشنگتن ادامه می‌دهد.با این حال ناگهان خبر توقف واردات نفت کره از ایران منتشر شد که کره جنوبی گزارش‌ها مبنی بر اینکه سئول خرید نفت ایران را از ماه ژوییه متوقف خواهد کرد تکذیب کرد؛ اما اکنون گزارش‌های بیشتری منتشر شده که نشان می‌دهد این کشور به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت جهان، مشکلاتی در زمینه بیمه نفتکشها پیدا کرده است؛ زیرا برخی از بزرگترین شرکت‌های بیمه دریایی به دلیل هراس از تحریم‌های آمریکا، از بیمه کشتی‌های ایرانی امتناع می‌کنند.

وزارت انرژی کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در حال ادامه مذاکره با آمریکا برای دریافت معافیت به منظور به حداقل رساندن تاثیر منفی بازگشت مجدد تحریم‌های واشنگتن و توقف خرید نفت ایران بر صنایع مربوط هستیم.

یک محقق در موسسه اقتصاد انرژی کره جنوبی  گفت: ما در وضعیت بغرنجی گرفتار شده‌ایم؛ زیرا ناچاریم به حرف آمریکا  گوش کنیم و همزمان ایران نیز تامین کننده نفت و میعانات است. این دولت ترامپ است که با آن سروکار داریم و این مسئله نگرانی زیادی در میان شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در آسیا ایجاد کرده و باعث شده آنها پیش از مهلت اعلام  شده، واردات نفت از ایران را محدود کنند.

شینهوا می نویسد : آمریکا بر دیگر تولید کنندگان نفت فشار آورده است تا نفت بیشتری وارد بازار کنند اما هدف ترامپ این نیست که کمبود نفت جبران شود بلکه او می خواهد از بالا رفتن بهای نفت خام و تاثیرات منفی آن بر اقتصاد آمریکا و شرکت های آمریکایی جلوگیری کند.

کار به این آسانی برای آمریکا پیش نخواهد رفت قطع نفت ایران برای اقتصاد جهان تکان دهنده خواهد بود.

از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، جلوگیری از عرضه نفت از ایران موجب بالا رفتن بهای نفت خام می شود و اقتصاد دنیا از آن آسیب خواهد دید و این به نفع کشورها نیست.

چرا که ایران 3 میلیون و 800 هزار بشکه معادل 3.9 درصد از عرضه نفت دنیا را در اختیار دارد و به آسانی کشور دیگری نمی تواند جایگزین ایران شود.

پس از درخواست آمریکا از مشتریان نفت ایران برای به صفر رساندن میزان خرید نفت، زمزمه‌های معافیت آمریکا به برخی کشورها به گوش می‌رسد .

پربیننده ترین خبرها