خطیب جمعه تهران: باید با مفسدان اقتصادی منتسب به هر فرد و جایگاهی شدیدا برخورد کرد

خطیب جمعه تهران: باید با مفسدان اقتصادی منتسب به هر فرد و جایگاهی شدیدا برخورد کرد
جمعه 29 تير 1397 - 15:01

آیت‌الله خاتمی گفت: مفسد هرکس که هست و در هر جایگاه و نهادی که قرار دارد و هر نسبتی با هر کس که دارد، باید قاطعانه مورد برخورد قرار گیرد.

العالم - ایران/ سیاسی

آیت‌الله سیّد احمد خاتمی، امام‌جمعه موقّت تهران در خطبه‌های نمازجمعه امروز(29 تیر) تهران با اشاره به دهه کرامت، این نام‌گذاری را ابتکاری بجا دانست و اظهار داشت: ان‌شاءالله بتوانیم فرهنگ رضوی را در زندگی پیاده کنیم.

وی به بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) اشاره کرد و خاطرنشان کرد: شیراز سومین حرم اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نام گرفته است. بیش از 1400 امام‌زاده در این استان آرام گرفته و معلوم می‌شود این استان، استقبال خوبی از امام‌زادگان داشته است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: بعد از امام کاظم(ع) برخی‌ها با حضرت احمدبن موسی(ع) بیعت کردند که ایشان گفت امام من هم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا است.

خاتمی با بیان اینکه امام‌زادگان، ذخائر و ثروت‌های معنوی هستند، اظهار داشت: امام‌زادگان، مبلّغان خاموش هستند. در زمان حیات، مبلّغان گویا بودند و بعد از شهادت، مرقدشان کانون معنویت است.

اما‌م‌جمعه موقّت تهران به رهنمودهای رهبر انقلاب در دیدار هفته گذشته با هیأت دولت اشاره کرد و با تأکید بر ضرورت مقابله جدّی با فساد، تصریح کرد: فساد، خوره هر نظامی است و اگر در نظام باطل هم فساد وجود داشته باشد، آن را متلاشی می‌کند.

خاتمی جمله شهید بهشتی مبنی بر اینکه بزرگترین عامل سقوط رژیم شاه، فساد نظام اداری بود را یادآور شد و تصریح کرد: باید مراقب این خوره بود.

وی با بیان اینکه فساد، کار غیرقانونی است و بدترین شکل فساد، دور زدن قانون است. اینکه آدم کار غلط انجام دهد و توجیه قانونی و پوشش قانونی برای آن انجام دهد. همان کاری که بنی‌اسرائیل انجام داد و وقتی قرار شد شنبه‌ها ماهی نگیرند، شنبه‌شب راه ماهی‌ها را می‌بستند و یکشنبه ماهی‌ها را می‌گرفتند.

خاتمی ادامه داد: باید با هر نوع فسادی مخصوصاً دست انداختن به بیت‌المال برخورد شود. این بدترین نوع فساد است و شدیدترین برخورد باید با آن بشود.

امام‌جمعه موقّت تهران با بیان اینکه برای برخورد با مفسدان، ملاک فقط قانون است، تصریح کرد: مفسد هرکس که هست و در هر جایگاه و نهادی که قرار دارد و هر نسبتی با هر کس که دارد، باید قاطعانه مورد برخورد قرار گیرد.

خاتمی افزود: خط قرمزهای جعلی‌ در مورد فساد مورد قبول نیست؛ فقط قانون محور است.

وی، ضرورت نظارت در مبارزه با فساد را مورد تأکید قرار داد و افزود: هم نظارت علنی مهم است و هم نظارت مخفی که مولا علی(ع) هم این نوع نظارت را داشت.

امام‌جمعه موقّت تهران با بیان اینکه باید گزارش شفاف و صریح و با دقّت در مورد فساد به مردم داد، تصریح کرد: مردم صاحب این انقلاب و نظام هستند. امام علی فرمود اگر دیدی رعیت سؤال دارند، باید افشا کرد. مقام معظّم رهبری هم به صدا و سیما تأکید داشتند که این گزارش‌ها را پخش کنید. 

وی ادامه داد: البته نباید در این عرصه مبالغه کرد و حق خدمتگزاران پاک را ضایع کرد. در بدنه نظام اداری، قضایی و قانون‌گذاری، انبوه کارگزاران پاک حضور دارند. نباید طوری برخورد کرد که انگار فساد، همه جای کشور را فرا گرفته است. این، هم خلاف واقع است و هم سیاه‌نمایی.

خاتمی افزود: پاکی هم بسیار است اما باید همان مقدار فسادی که وجود دارد، بی‌محابا و بدون ملاحظه، و به صورت قاطعانه برخورد شود.

وی به توصیه رهبر انقلاب مبنی بر فعالیت‌های دیپلماتیک با کشورهای دنیا به جز موارد معدودی همچون آمریکا، اشاره کرد و اظهار داشت: اصل 152 قانون اساسی می‌گوید دیپلماسی ما شش پایه دارد که اولین پایه آن، نفی هرگونه سلطه و سلطه‌پذیری است و ما بر اساس آن با همه دنیا ارتباط داریم، جز آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی. رژیم صهیونیستی، رژیمی جعلی است و آمریکا هم تا وقتی آدم نشود با آن رابطه نخواهیم داشت که تا الان، آدم نشده است.

خاتمی ادامه داد: شعار نه شرقی نه غربی، یعنی اینکه شرق و غرب، حق سلطه بر ما را ندارند، لکن ارتباط با کشورهای دنیا، متن قانون اساسی است. اینکه مقام معظّم رهبری و رئیس جمهور، پیک ویژه به روسیه می‌فرستند و اینکه با چین و هند مراوده داریم، این رفتاری است کاملاً بر اساس قانون.

امام‌جمعه موقّت تهران با بیان اینکه اگر آمریکا و اروپا ببینند ما در بن‌بست هستیم فشار را افزایش می‌دهند، خاطرنشان کرد: سیاست عزّت، حکمت و مصلحت می‌گوید ما با همه دنیا بر اساس «لا تَظْلِمُونَ وَلا تُظْلَمُونَ»؛ یعنی نه ظلم بپذیر و نه ظلم بکن، روابط‌مان را تنظیم کرده‌ایم و این، سیاست حق و ثابت نظام اسلامی است.

پربیننده ترین خبرها