3 سال ایستادگی در فوعه و کفریا

فریادهایی برای زندگی؛ گرسنگی کودکان را تروریست‌ها پاسخ دادند

فریادهایی برای زندگی؛ گرسنگی کودکان را تروریست‌ها پاسخ دادند
جمعه 29 تير 1397 - 23:11

عملیات تخلیه ساکنان باقی‌مانده در شهرک‌های کفریا-فوعه در حومه ادلب که بیش از سه سال در محاصره گروه‌های تروریستی بودند و در برابر صدها حمله آنها مقاومت کردند، به پایان رسید.

العالم- سوریه 

مردم شهرک‌های الفوعه و کفریا در حومه ادلب که از سه سال پیش در محاصره گروه‌های تروریستی تکفیری قرار داشتند ، با شرایط بسیار سخت و نفس‌گیری دست و پنجه نرم کردند و این محاصره،‌ارتباط آنها را با جهان خارج قطع کرده بود.

 یک سوم ساکنان این شهرک‌های مقاوم را کودکان تشکیل می‌دادند، شرایط سخت و هولناک این شهرک‌ها تنها به سبب نبود سوخت و قطع جریان برق و کمبود مواد غذایی و دارویی نبود، بلکه آنچه مصایب مردم را بیشتر کرده بود، حملات هر روزه گروه‌های تکفیری با انواع سلاح‌ها، موشک‌ها و گلوله‌ها به این شهرک‌ها بود.

اخباری که از داخل این شهرک‌های تحت محاصره به دست می رسید نشان می‌داد که کمک‌هایی که از طریق سازمان‌های حقوق بشری وارد شده، هرگز کافی نبود و نیازهای مردم را برآورده نمی‌کرد.

یکی از ساکنان الفوعه در همان ابتدای محصره می گفت "اینجا زندگی کاملا مختل شده و ما حتی لباس هم نداریم و لباس‌هایی که پوشیده‌ایم از پارچه‌هایی است که هیئت بین المللی امدادرسانی سازمان ملل ارسال کرده است. اوضاع انسانی دراین شهرک‌ها روز به روز بدتر می‌شود و بیماری‌ها در حال گسترش است بدون این‌که درمانی برای آن وجود داشته باشد و کمبود شدید آب با وجود فصل گرما هم بر مشکلات مردم این شهرک‌های تحت محاصره افزوده است با وجود این همه مصایب و مشکلات، مردم همچنان در برابر تروریست‌های تکفیری مقاومت می‌کنند."

یکی دیگر از ساکنان از شیرخواره سه ماهه‌اش، فاطمه شاقول حرف می‌زند که در حملات تروریست‌های تکفیری زخمی شده است،‌او می‌گوید "فاطمه در حالی که در یک گاری با مادرش در باغ زیتون نزدیک منازل شهرک سوار بود، زخمی شد، فاطمه تنها کودکی است که برای خانواده‌اش پس از شهادت برادر چهار ساله‌اش در سال گذشته به ضرب گلوله تک تیراندازها باقی مانده است."

 

کودکان گرسنه در انفجار

در جریان این محاصره و در سال 2016 خبری منتشر شد ، خبری دردناک؛ جمعی از زنان و کودکان دو شهر فوعه و کفریا در حالی که بعد از دو سال محاصره در  چارچوب توافق با مسلحین قصد خروج از این دو شهر را داشتند در جاده هدف حمله تروریستی قرار گرفتند.

با وجودی که آنها کودکان خردسال گرسنه‌ بودند و به آزادی چشم دوخته‌ بودند، این مسئله سودی برایشان نداشت و باعث نجاتشان نشد، چرا که سرنوشت آنها این بود که در انفجار خودرویی که تروریست‌ انتحاری در آن قرار داشت، به مقام شهادت برسند، تروریست‌هایی که آنها را برای توزیع بسته‌های چیپس و شیرینی دعوت کرده بودند، این کودکان نه‌تنها طعم آن را نچشیدند، بلکه به آسمان پرواز کردند، این چیزی است که مادران مصیبت‌دیده در فراق کودکانشان برایمان روایت کردند.

زنی در جریان این جنایت با ناله و گریه فریاد می‌زد: " مردم فوعه مُردند، مردند بدون اینکه کسی متوجه آنها شود، ما دو سال در محاصره بودیم بدون اینکه کسی به‌ فکر ما باشد، الآن هم سه روز ما را بدون سرپناه و بدون غذا و آب اینجا نگه داشته‌اند، آنها (تروریست‌ها) ‌ به کودکان ما وعده شیرینی و کیک دادند، اما به‌جای آن بسته‌های چیپس منفجر شد."

پس از سالها مقاومت؛ آزادی

عملیات خروج آخرین گروه از شهروندان باقی‌مانده در کفریا و فوعه از چهارشنبه 27 تیر ماه آغاز شد و تا صبح امروز پنجشنبه 28 تیر ماه ادامه یافت.آن هم پس از سالهای تلخی که تروریست‌ها مانع ورود هرگونه مواد  غذایی و دارویی می‌شدند و مشکلات زیادی را به ویژه برای بیماران، کودکان و سالخوردگان به وجود آورد.

این دو شهرک با کمبود شدید آب هم روبرو بودند به طوری که میزان آبی که دریافت می‌کردند تنها برای رفع نیازهای حداکثر 15 روز یعنی نصف ماه کافی بود و مردم مجبور بودند شرایط بسیار سختی را تحمل کنند.

مدارس به خاطر گلوله‌باران هر روزه این دو شهرک از سوی گروه‌های تروریستی از ترس به خطر افتادن جان کودکان تعطیل شد و دانش‌آموزان و دانشجویان از تکمیل تحصیلات خود در خارج از این دو شهرک محروم شدند.

محاصره همه جانبه فوعه و کفریا از سوی گروه‌های تروریستی سبب شده بود که دولت سوریه هر گاه فرصت فراهم می‌شد، از طریق نیروی هوایی کمک‌هایی را برای مردم این شهرک‌ها ارسال می‌کرد، ولی تنها تعداد کمی از این محموله‌های پرتاب شده سالم به دست مردم می‌رسید چرا که تروریست‌ها با سلاح‌های خود این محموله‌ها را هدف قرار می‌دادند .

با اجرای توافق خروج بیماران و افراد دارای شرایط خاص انسانی از فوعه و کفریا،‌دو گروه از مجروحان در اواخر سال 2016 از طریق زمینی به ترکیه و سپس از راه هوایی به لبنان و دمشق و دومین گروه در اوایل سال 2017 از طریق زمینی از راه ادلب به حماه و سپس دمشق در چارچوب توافق فوعه-کفریا در حومه ادلب و مضایا-الزبدانی در حومه دمشق رفتند.

یکی از اهالی در جریان اولین انتقال می گوید" شرایط در شهرمان روز به روز بدتر می‌شود، نه غذایی وجود دارد و نه دارو، هر روز شهید و زخمی داریم، بیماران ما جان می‌‌دهند و مجروحان ما درد را تحمل می‌کنند، ما امیدواریم که سازمان ملل و رئیس جمهور بشار اسد، حزب‌الله و سید حسن نصرالله وضعیتمان را درک کنند و فوراً راه‌حلی برای ما پیدا کنند، زیرا راه‌حل‌های موقت هیچ سودی نداشته و درباره فجایع انسانی هشدار می‌دهیم."

 با تکمیل خروج آخرین گروه از ساکنان فوعه و کفریا و ورود آنها به حلب ، تمام مردم این دو شهرک تخلیه شدند و آنها سرزمین‌های خود را در حالی ترک کردند که خاطره سه سال ایستادگی و مقاومت جانانه در برابر گروه‌های تروریستی تکفیری در سخت‌ترین شرایط اقتصادی انسانی و تهدیدهای مکرر هیچ گاه از یادشان نخواهد رفت.

پربیننده ترین خبرها