تحلیلگر چینی: تحریم نفتی آمریکا علیه ایران محکوم به شکست است

تحلیلگر چینی: تحریم نفتی آمریکا علیه ایران محکوم به شکست است
يکشنبه 31 تير 1397 - 11:25

عضو برجسته موسسه سیاست و اقتصاد جهانی چین تاکید کرد، تحریم های آمریکا علیه صدور نفت ایران بی نتیجه است و شکست خواهد خورد زیرا جهان به نفت ایران نیاز دارد.

العالم ـ آسیا

"وو چنگ خویی" (Wu Chenghui) به ایرنا گفته، خیلی از کشورها و شرکت های خصوصی در جهان به نفت ایران وابسته هستند و سوخت خود را از تهران تامین می کنند لذا این حق آنهاست که بر اساس منافع خود در مورد خریدن یا نخریدن نفت از ایران تصمیم بگیرند و آمریکا نباید انها را به زور وادار به نخریدن نفت از ایران بکند.
او ادامه داد: تجارت کشورها با یکدیگر بر اساس منافع دوجانبه است اما اینکه کشوری از کشورهای دیگر بخواهد با کشور دیگری تجارت نکنند غیر منطقی است.
این تحلیلگر حوزه انرژی اظهار داشت: ایالات متحده نباید کسی را مجبور کند تا از موضع این کشور در برابر ایران حمایت کند.
'وو چنگ' اظهار افزود: آمریکا علاوه بر اینکه به دنبال تحریم روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر از جمله چین است از طرف دیگر جنگ بزرگی در حوزه تجارت با چین راه انداخته است و به دنبال بر هم زدن نظم اقتصادی جهان است.
این تحلیلگر حوزه انرژی تاکید کرد با این حال برخی از شرکت های چینی به شدت به بازار ایالات متحده، به ویژه در بخش فناوری های پیشرفته متکی هستند و اگر چین اصرار کند تا تجارت نفت خود را با ایران حفظ کند، می تواند تحت تاثیر اقدامات تلافی جویانه ایالات متحده قرار گیرد.
چین در سه ماهه اول امسال 8 میلیون تن نفت از ایران و 3 میلیون و 900 تن از آمریکا وارد کرده است.
رییس جمهوری آمریکا چندی پیش با وجود مخالفت های جهانی، کشورش را از برجام خارج و اعلام کرد که تحریم های یک جانبه تعلیق شده کشورش علیه ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند این تصمیم با موضع گیری ها و مخالفت های متعددی از سوی کشورهای مختلف بویژه اتحادیه اروپا همراه شد. 
مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که خریداران نفت خام از ایران باید تا چهارم نوامبر(13 آبان 1397) واردات نفتی خود را به صفر برسانند در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد اما این تهدید اکنون با تغییر موضع مقامات آمریکایی مواجه شده است. 
تحریم های ثانویه آمریکا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی کشورها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد. 
آمریکا در حالی همچنان به دنبال اعمال فشار به کشورهای منطقه آفریقا و آسیا برای کاهش واردات نفت از ایران است که برخی کشورها از جمله هند، ژاپن و ترکیه همچنان در برابر درخواست های آمریکا برای کاهش واردات نفت ایران مقاومت می کنند. 

پربیننده ترین خبرها