تحلیل روز/

رويای خام صهيونيست ها در القنیطره

رويای خام صهيونيست ها در القنیطره
يکشنبه 31 تير 1397 - 11:39

​​​​​​​قطار دولت سوریه که از ریف غربی درعا به سوی القنیطره به راه افتاد، دارای دستاوردهای نظامی و سیاسی گسترده‌ای بود.

العالم _ سوریه

پس از پیشروی غافلگیرکننده یگان های ارتش و تقسیم افراد مسلح به دو گروه خواهان برقراری صلح و گروه خواهان درگیری با ارتش سوریه در آن مناطق، رژیم صهیونیستی نیز درهای خود را به روی کسانی که هنوز نقشی در این درگیری داشتند مانند ارتش لحد درجنوب لبنان بست و منطقه ادلب که هم اکنون از تروریست ها موج می زند، تنها پناهگاه برای افرادی باقی ماند که مایل به خروج از این منطقه بودند. 
 
ارتباط محکم عملیات ارتش سوریه و برقراری آشتی ملی، استراتژی موفقیت آمیزی بود که پس از ریف شرقی و غربی درعا در مرزهای القنیطره تثبیت و  موجب شد ارتش به  جولان اشغالی سوریه برسد و برخی یگان های ارتش نیز به پایگاههای نظامی بازگردند.

این استراتژی هم چنین به ورود نیروهای امنیتی داخلی و نهادهای دولتی به روستاها و مناطق هم مرز جولان ، تسلیم مراکز قدرت سازمان ملل در منطقه ام باطنه و الرویحینه ، تحویل سلاح های سنگین و نیمه سنگین افراد مسلح به ارتش و تعیین وضعیت افراد خواهان صلح و انتقال افراد معارض به ادلب، انعقاد توافقی مبنی بر استقرار یگان های نظامی تیپ 90 و 61 ارتش سوریه درمناطقی که افراد مسلح آن را اشغال  کرده بودند به عنوان مقدمه ای برای اعلان القنیطره به عنوان منطقه خالی از سلاح و افراد مسلح  منجر شد.

عملا نیز اتوبوس های سبز افراد مسلح را در چندین مرحله از طریق گذرگاه ام باطنه به نوار مرکزی القنیطره منتقل کردند که اولین مرحله انتقال افراد مسلح خواهان آشتی ، به ادلب بود تا ارتش وارد روستاهایی شود که ترک کرده بود که 21 منطقه و مزرعه میان ریف درعا و ریف القنیطره امتداد یافته است.

افراد مسلح باقی مانده در ریف القنیطره و نوی، واقع در ریف غربی درعا، نیز خود را برای خروج در مراحل مختلف آماده می کنند.  پس از جمع شدن تروریست ها در القنیطره به سوی مناطق بازرسی ارتش عزیمت می کنند  و از آنجا با اتوبوس هایی به ادلب می روند.

با این دستاورد استراتژیک، کشورهایی که میلیون ها دلار برای تجزیه دولت سوریه هزینه کردند، خسارت های زیادی دیدند، ما نیزفراموش نمی کنیم رژیم اشغالگر صهیونیست هنوز از آزادی مناطق جنوبی سوریه و جولان و ناکامی تروریست هایش در برابر اراده دولت سوریه و هم پیمانانش در ریشه کن کردن تروریسم در سوریه  و به ویژه در جنوب که موضع استراتژیک مهمی برای دولت سوریه به شمار می رود هنوز حسرت می خورد زیرا القنیطره به عنوان یک منطقه کلیدی در جغرافیای سوریه و به عنوان نقطه اتصال مناطق جنوب و مرکز سوریه، دارای اهمیت استراتژیک است.

القنیطره در امتداد نوارمرزی جولان اشغالی و بخش مرزی لبنان قرار دارد و همچنین به عنوان نقطه اتصال  جنوب و غرب به دمشق است از اینرو می توان به  میزان اهمیت استراتژیک استان القنیطره در نقشه تسلط بر مناطق جنوبی و مرکزی سوریه پی برد از سوی دیگر این منطقه از نظر راه مواصلاتی به اردن، فلسطین و لبنان دارای اهمیت ویژه ای است.

طبعا ورود ارتش سوریه به این مناطق دارای اهمیت زیادی است به ویژه تپه های موجود در مرکز یک دشت گسترده  که مجهز به مقابله با رژیم صهیونیستی بود موجب کنترل  همه تحرکات رژیم صهیونیستی می شد تا ارتش با کمک آن  برای اخراج تروریست ها وارد مرحله جدیدی شود و با تسلط مجدد بر تپه های استراتژیک، شاهراه های تغذیه کننده تروریست ها را ببندد و موجب فروپاشی سریع تروریست ها شود. بدین ترتیب داعش یکه تاز میدان باقی ماند و هنوز در صدد گسترش دادن نفوذ  خود  به 12 مزرعه در اطراف منطقه نوی  تا منطقه الرفده است که این مناطق در دورترین نقطه جنوب غربی درعا بوده که گروه های تروریستی از آن جا عقب نشینی کردند.

حسین مرتضی

پربیننده ترین خبرها