ذوالنور در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

حق بین المللی ایران برای جلوگیری از کشتی های مضر در تنگه هرمز/ تنگه های غیر فیزیکی ابزار ایران برای مقابله با تهدیدات است

حق بین المللی ایران برای جلوگیری از کشتی های مضر در تنگه هرمز/ تنگه های غیر فیزیکی ابزار ایران برای مقابله با تهدیدات است
دوشنبه 1 مرداد 1397 - 18:32

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: این بحث تنگه های زیاد الزاما محدود به آبراه ها نمی شود بلکه تنگه های غیر فیزیکی است که جمهوری اسلامی ایران در معادلات قدرت در دنیا و منطقه در اختیار دارد.

العالم ـ ایران / سیاسی

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درگفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم درباره هشدارهای رییس جمهور به آمریکا درخصوص قطع صادرات نفت ایران، تنگه هرمز و تهدیدات دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران توضیحاتی ارائه کرد.

وی تصریح کرد: دردنیا 100 نقطه مهم وجود دارد که 14 نقطه از این 100 نطقه به عنوان نقاط استراتژیک و آبراه های بسیار مهم شناخته شده که از جمله تنگه برینگ آمریکا، تنگه های بسفور وداردانل در ترکیه، کانال پاناما، کانال سوئز، تنگه های باب المندب و جبل الطارق است.

ذوالنور تاکید کرد: دو آبراه مهم از این 14 مورد در اختیار جمهوری اسلامی است که یکی تنگه هرمز و دیگری جزایر سه گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی است که درحقیقت یک نقطه مهم است و بازرسی با فاصله حدود 200 کیلومتری از ساحل در قلب خلیج فارس است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم اهمیت تنگه ای که بین سه جزیره واقع شده را تبیین کنیم این است که اگر ما از سواحل شرقی خلیج فارس (سواحل خودمان) خطی مستقیم به سواحل غربی خلیج فارس رسم کنیم که این سه جزیره روی این خط قرار بگیرد دو طرف این جزایر (شرق و غرب این جزایر) در هیچ کجای خلیج فارس عمق لازم را برای عبور شناورهای سنگین با تناژ بالا یا ناوگان هایی که زیر دریایی همراه داشته باشند، ندارد و همواره تا جایی که آبراه عمیق بین المللی کانالیزه شده و از آن عبور کرده اند، بین این سه جزیره بوده است.

وی افزود: اگر کشتی ها با تناژ بالا بخواهند ازجنوب به شمال یا از شمال به جنوب خلیج فارس عبور کنند از جمله نفتکش های غول پیکر و بزرگ یا ناوگان های نظامی به ویژه اگر تجهیزات زیر دریایی داشته باشند، باید از بین این سه جزیره که در مالکیت جمهوری اسلامی است عبور کنند.

ذوالنور خاطرنشان کرد، براساس مرز سیاسی درنظر گرفته شده بین المللی، که درحال حاضر هر کشور یا جزیره ای 12 مایل مرز سیاسی یا آب های سرزمینی دارد که درحقیقت حیات خلوت آن کشور محسوب می شود، اگر یک شناور بخواهد وارد آنجا شود باید شناسایی شده و اوراق هویت وشناسایی ارایه بدهد و طبق قانونی که بر این آبراه های مهم دنیا حاکم است که در یک جمله می شود گفت عبور مرور بدون ضرر، دراین صورت تردد برای کشورها آزاد است ولی اگر کشوری بخواهد عبور و مرورش مضر باشد برای ما طبیعتا حق سرزمینی و حاکمیتی اقتضا می کند که از ورود آن ممانعت کنیم.

وی افزود: تهدید نظامی ، تهدید سیاسی و اقتصادی یا برای مثال صدور نفتی که باعث تقویت کشورهای متخاصم ایران شوند برای کشور ما مخاطره انگیز است و اینجا جمهوری اسلامی ایران از نظر قانون بین الملل حق اعمال قوانین حاکمیت را دارد و اگر آن ها بخواهند امنیت برای صدور نفت کشورهای معارض با ما ایجاد کنند و جلوی صدور نفت مارا بگیرند ما متقابلا اقدام می کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت بعد از انقلاب اغازگر درگیری یا اقدام به تجاوزگری نداشته است، تاکید کرد: توان ما مبتنی بر دفاع است و دفاع محور است و ما به هر شکلی که طرف مقابل بخواهد به منافع جمهوری اسلامی ایران آسیب بزند از همان طریق به آن ها آسیب خواهیم زد.

ذوالنور درباره سخنان رئیس جمهور پیرامون تنگه های زیاد و تهدید آمریکا بیان داشت: این بحث تنگه های زیاد الزاما فیزیکی نیست یعنی ما ابزارهای مختلفی داریم که اگر بناست آمریکا  مزاحمتی برای منافع و حیات ملت ما ایجاد کند ما در منطقه و در دنیا ابزارهایی داریم که از حقوق ملت دفاع کنیم و منافع دشمنانمان را تهدید کنیم که این الزاما محدود به آبراه ها نمی شود بلکه تنگه های غیر فیزیکی است که جمهوری اسلامی ایران در معادلات قدرت در دنیا و منطقه در اختیار دارد.

وی در ادامه ویژگی های ترامپ را برشمرد و گفت: ترامپ ویژگی هایی همچون بی عقلی، جنون، بی تدبیری، عدم صداقت و بلوف زنی دارد که باید از اطرافش درس بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: ترامپ اولین دیوانه ای نیست که در آمریکا روی کار آمده است به گذشته شان باید نگاه کنند چون در هر بعدی ورود کردند که به منافع ما ضربه بزنند ضرر کردند و هیچ دستاوردی نداشتند و تنها به خودشان ضربه زده اند و مردم ما در طول تاریخ ثابت کردند در مقابل زور متحدتر می شوند.

پربیننده ترین خبرها