آسوشیتد پرس:

تهدید ایران از سوی ترامپ، تازه‌ترین اقدام خصمانه او در عرصه جهانی است

تهدید ایران از سوی ترامپ، تازه‌ترین اقدام خصمانه او در عرصه جهانی است
سه شنبه 2 مرداد 1397 - 09:19

توییت خصمانه ترامپ خطاب به ایران، حتی اعضای تیم رئیس‌جمهور را شگفت‌زده کرد، روزی سرشار از اغتشاش در حوزه سیاست خارجی را رقم زد، و نگرانی‌ها را در خصوص یک تقابل هسته‌ای در خاورمیانه افزایش داد.

العالم _ یمن

به گزارش العالم؛ آسوشیتدپرس در تحلیلی نسبت به توییت خصمانه ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران نوشت: درحالی‌که توییت‌های رئیس‌جمهور آمریکا از یک نقطه پرتلاطم جهان به نقطه‌ای دیگر منتقل می‌شود، شاهد یک دکترین از سوی ترامپ هستیم: مطرح کردن ادعای قدرتی بی‌رقیب، تحمل نکردن توهین، و ارائه واکنشی سخت‌تر از نخستین حمله -- دست‌کم در قالبی کلامی.

پاسخ تند دونالد ترامپ به اظهاراتی از سوی ایرانیان (که در قالب توییتی با حروف بزرگ نوشته شد) جدیدترین نمونه از امتناع او از نمایش ضعف است و الگویی تکرارشونده را به نمایش می‌گذارد که مواردی همچون درگیری با کره‌شمالی، چین و حتی متحدان آمریکا از ناتو را شامل می‌شود. البته روسیه در این مبحث یک استثنای بارز است. ادبیات تند ترامپ به یکی از ویژگی‌های اصلی سیاست خارجی او بدل شده است؛ موضوعی که نتایج اندکی را به همراه داشته است.

توییت خصمانه ترامپ خطاب به ایران، حتی اعضای تیم رئیس‌جمهور را شگفت‌زده کرد، روزی سرشار از اغتشاش در حوزه سیاست خارجی را رقم زد، و نگرانی‌ها را در خصوص یک تقابل هسته‌ای در خاورمیانه افزایش داد. این توییت گستاخانه، یادآور پیام توییتریِ سال گذشته او با مضمون "آتش و خشم" خطاب به کره‌شمالی بود؛ پیامی که در قالب یک منازعه توییتری با رهبر کره‌شمالی ارسال شد و در آن، دو طرف به مقایسه اندازه دکمه سلاح‌های هسته‌ای خود پرداختند.

مقامات کاخ سفید حالا آن منازعه توییتری را تاکتیکی برای کشاندن رهبر کره‌شمالی پای میز مذاکره با آمریکا ارزیابی می‌کنند؛ آنچه در نهایت به مذاکرات دو طرف در سنگاپور منجر شد. اما علی‌رغم اظهارات ترامپ در خصوص خوشحالی از نتایج آن نشست، کره‌شمالی هنوز گام‌هایی عملی را برای خلع سلاح هسته‌ای برنداشته است. کره‌شمالی حتی علی‌رغم وعده‌های ارائه‌شده در قالب توافق دو صفحه‌ای امضا‌شده در سنگاپور، هنوز بقایای اجساد چندین سرباز آمریکایی را تحویل نداده است.

"سارا هاکبی سندرز،" سخنگوی کاخ سفید این موضوع را که توییت رئیس‌جمهور خطاب به ایران یک تاکتیک مذاکره‌ای بود رد نمی‌کند و می‌گوید: «قصد ندارم به مبحث استراتژی رئیس‌جمهور وارد شوم؛ اما فکر می‌کنم او درباره آنچه قصد ندارد اجازه وقوعش را بدهد بسیار شفاف است.»

توییت ترامپ در قبال ایران که در واکنش به اظهارات حسن روحانی منتشر شد، هفته‌ای ناامیدکننده را برای کاخ سفید تکمیل می‌کند؛ هفته‌ای که با انتقادها در خصوص تعامل ترامپ با ولادیمیر پوتین -- رئیس‌جمهور روسیه -- در نشست آن‌ها در هلسینکی به پایان رسید.

"داین فاینستاین،" سناتور دموکرات در این خصوص با انتشار توییتی نوشت: «ترامپ عادت خطرناکی در حملات اینترنتی به رهبران جهان دارد. علاقه‌اش به نمایش ظاهری سختگیر در توییتر، موقعیت ما را در عرصه جهانی تضعیف می‌کند و امنیت ملی ما را به شدت به خطر می‌اندازد.»

ترامپ پیش‌تر نیز در واکنش به اظهارات ملایم جاستین ترودو -- نخست‌وزیر کانادا (نزدیک‌ترین متحد آمریکا) -- در خصوص احتمال اعمال تعرفه‌های جدید بر محصولات آمریکا، موضعی تند در توییتر اتخاذ کرده بود و او را «بسیار متقلب و ضعیف» خوانده بود.

او در خلال نشست ناتو در بروکسل نیز به کرات از همین زبان خصمانه استفاده کرد. ترامپ آلمان را متهم کرد به کنترل روسیه درآمده است، و بارها زیرساخت‌های پیمان ناتو را هم زیر سؤال برد. او ادعا می‌کند با این واژگان، اعضای ناتو را به اعطای امتیاز در خصوص افزایش بودجه دفاعی به میزان 2 درصد از تولید ناخالص داخلی‌شان تا سال 2024 و بر مبنای توافقات پیشین وادار کرده است. اما افزایشی که او ادعای دستیابی به آن را مطرح می‌کند پیش از اظهاراتش در حال عملی شدن بود. متحدان آمریکا در ناتو نیز اعطای امتیاز به واشینگتن را تکذیب می‌کنند.

ترامپ در تقابل تعرفه‌ای خود با چین از همین زبان تند استفاده کرده است. اما این ادبیات، چین را به اعمال تعرفه‌هایی تلافی‌جویانه واداشته است؛ موضوعی که می‌تواند بسیاری از کارگران آمریکایی از جمله کشاورزان را که به حمایت از رئیس‌جمهور تمایل نشان داده اند، تضعیف کند.

 

پربیننده ترین خبرها