نماینده آمریکا در سازمان ملل:

فراگیری جنبش تحریم اسرائیل مایه تأسف است/به وتوی قطعنامه ضداسرائیلی افتخار می‌کنم

فراگیری جنبش تحریم اسرائیل مایه تأسف است/به وتوی قطعنامه ضداسرائیلی افتخار می‌کنم
سه شنبه 2 مرداد 1397 - 11:20

نماینده آمریکا در سازمان ملل از فراگیرشدن جنبش «تحریم اسرائیل» در این کشور، عمیقا ابراز نگرانی کرد.

العالم - آمریکا

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل طی سخنرانی در مجمع «مسیحیان متحد برای اسرائیل» خواستار مقابله با جنبش تحریم‌های ضد رژیم صهیونیستی (BDS) شد.

هیلی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به «دوست» و متحد نیاز دارد، گفت: «در دنیایی زندگی می‌کنیم که رویکرد ضدیت با یهودیت رو به افزایش است...برخی کشورها علنا خواستار نابودی اسرائیل هستند».

وی سپس با اشاره به فعالیت گسترده جنبش تحریم‌های ضد رژیم صهیونیستی در داخل ایالات متحده، توضیح داد: «همینجا در تعداد زیادی از کالج‌ها و دانشگاه‌ها، جنبش ضدیهودی BDS به انگیزه رایجی برای دانشجویان و اساتید تبدیل شده است. مقابله با این کمپین فشار جهانی علیه اسرائیل، در قلب آمریکا و جنبش مسیحیان متحد برای اسرائیل است».

نماینده آمریکا در سازمان ملل سپس به انتقاد از رویکرد ضد صهیونیستی این سازمان پرداخت. وی زمانی که سازمان ملل علیه کره‌شمالی تحریم‌های سنگینی را وضع کرد تا برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود به پای میز مذاکره بیاید، آنجا را مکانی مثبت و مفید و زمانی که سازمان ملل علیه اسرائیل موضع‌گیری می‌کند، آنجا را مکانی آزاردهنده خواند.

هیلی با اشاره به سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سپتامبر سال گذشته، افزود: «(وی) گفت که مرکز جهانی ضد صهیونیسم، همین سازمان ملل است، متاسفانه این درست است...با رهبری آمریکا، رویکرد ضد اسرائیلی در سازمان ملل و برخی کشورها در حال تغییر به سمت مثبت است.»

وی افزود: «این رویکرد با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در انتقال سفارتخانه به اورشلیم (قدس)، کاملا به نمایش درآمد. اورشلیم همواره پایتخت اسرائیل بوده و خواهد بود... آمریکا، اورشلیم (قدس) را پایتخت اسرائیل نکرد بلکه کاری که ترامپ کرد، این بود که حقیقتی را که رؤسای جمهور پیشین آمریکا برای دهه‌ها نادیده گرفته بودند، به رسمیت شناخت».

 

وی سپس با بیان اینکه تصمیم آمریکا درباره قدس و سفارتخانه باعث جنجال در سازمان ملل شد، گفت: «در شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای عضو در محکوم کردن این تصمیم آمریکا تعلل نکردند. آن‌ها هیچ رحمی نشان ندادند. اما این، برای اولین بار این افتخار را نصیب من کرد که از حق وتوی ایالات متحده استفاده کنم.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل با اشاره به نشست مجمع عمومی درباره مسئله قدس و محکوم شدن آمریکا توسط 193 کشور، اضافه کرد: «65 کشور اما علیه ما رای ندادند... این یک رکورد بود... همانطور که قبلا گفتم، ما اسامی (کشورهای رای دهنده) را یادداشت کردیم. رئیس‌جمهور ترامپ و من داریم میان کمک‌های خارجی ایالات متحده و حمایت کشورها از موضع ایالات متحده در سازمان ملل، ارتباط مستقیم‌تری ایجاد می‌کنیم.»

هیلی تظاهرات مردم غزه را غیرمسالمت‌آمیز و تمام آنها را ایادی حماس دانسته و از واکنش خشن و غیرانسانی رژیم صهیونیستی به تظاهرات‌کنندگان غیرمسلح فلسطینی تمام قد دفاع کرد.

وی سپس با تبختر درباره وتوی دوم خود علیه قطعنامه محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی در برخورد با تظاهرات‌کنندگان مرز غزه، اعتراضات در غزه را غیرمسالمت‌آمیز خواند و گفت: «و هیچ نکته‌ای درباره حماس در این قطعنامه بود».

نماینده آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه 600 قطعنامه درباره مسئله فلسطین-اسرائیل صادر شده که حتی در یکی از آنها هم نام حماس ذکر نشده است، مدعی شد که واشنگتن دیگر اجازه نخواهد داد که قطعنامه‌های ضد اسرائیلی در سازمان ملل تصویب شود.

نیکی هیلی سپس شورای حقوق بشر سازمان ملل را «ریاکار» خوانده و به تصمیم آمریکا برای خروج از این شورا و همچنین سازمان یونسکو در حمایت از رژیم صهیونیستی، افتخار کرد.

وی در پایان تنها شرط رسیدن فلسطینیان به صلح و آرامش را در پذیرفتن موجودیت رژیم صهیونیست عنوان کرد.

پربیننده ترین خبرها