وندی شرمن:

ترامپ مانند یک بچه مدرسه‌ای داد و قال می‌کند/ ایرانی‌ها تسلیم نمی‌شوند

ترامپ مانند یک بچه مدرسه‌ای داد و قال می‌کند/ ایرانی‌ها تسلیم نمی‌شوند
سه شنبه 2 مرداد 1397 - 16:07

معاون سابق وزیر خارجه آمریکا، توئیت اخیر رئیس‌جمهور این کشور علیه ایران را نشانه ضعف «دونالد ترامپ» خواند و تأکید کرد ایرانی‌ها تسلیم نخواهند شد.

العالم _ آمریکا

«وندی شرمن» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا دوشنبه شب در واکنش به توئیت اخیر رئیس‌جمهور این کشور درباره ایران و تهدیداتی که مطرح کرده بود، تأکید کرد که این توئیت بیشتر از روی ضعف «دونالد ترامپ» منتشر شده و ایرانی‌ها نیز قواعد بازی را به خوبی می‌دانند و  تسلیم نخواهند شد.

وی در گفت‌وگو با شبکه «ان. بی. سی» تأکید کرد: «توئیت اخیر دونالد ترامپ نوعی تلاش برای منحرف کردن اذهان بود. رئیس‌جمهور ایالات متحده بر این باور است که اگر حرف‌های خود را بلندتر بیان کند، بلندتر نیز شنیده خواهد شد، در صورتی که همه می‌دانیم در موارد جدی، لحنی ملایم‌تر و آرام‌تر نتیجه بهتری خواهد داشت... به اعتقاد من رئیس‌جمهور ایالات متحده سعی دارد تا ایران را تحریک کرده و وارد یک درگیری کند».

سرپرست هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران با انتقاد از اظهارات اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در کتابخانه «رونالد ریگان»، گفت: «پامپئو در این جمع اظهاراتی را مطرح کرد و به درخواست آزادی ریگان متوسل شد، آن هم درست چند روز قبل از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کند که مجوزهای امنیتی منتقدانش را لغو می‌کند، بنابراین ما نمی‌توانیم دیگر مدعی این باشیم که ما الگوی آزادی هستیم».

این دیپلمات سابق آمریکایی با حالتی تمسخرآمیز اینطور ادامه داد که در حال حاضر آمریکا رئیس‌جمهوری دارد که هرچند یک سری روش‌ها و برنامه‌ها برای ایران و کره شمالی در سر دارد، اما هیچ استراتژی کاربردی که در نهایت نتیجه‌بخش باشد در اختیار ندارد.

معاون سابق وزارت خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد: «ما درباره کره‌شمالی نیز شاهد خشم و انتقادهای تند بودیم و در نهایت تغییر رویه‌ها را نیز دیدیم، در حالی که بهتر بود نوعی ثبات و دقت بیشتری را شاهد می‌بودیم... حالا نیز یک پسر بچه مدرسه‌ای را می‌بینیم که داد و قال می‌کند و ژست قدرتمند بودن را می‌گیرد، در حالی که آنچه در واقعیت با آن مواجهیم ضعف و عدم امنیت است... ایران این را می‌بیند، این فرهنگی است مبنی بر اینکه یا مقاومت می‌کنید و یا تسلیم خواهید شد و آنها (ایرانی‌ها) تسلیم نخواهند شد و من به دونالد ترامپ گفته بودم که آنها متوجه خواهند شد که بازی چیست».

شرمن در ادامه گفت: «من موافق این مسئله هستم که از حقوق بشر مردم ایران حمایت شود... اما راه کمک به مردم ایران فقط توافق هسته‌ای بود که با لغو تحریم‌ها به مردم ایران کمک می‌کرد و در عین حال تضمین‌کننده امنیت ما و امنیت جهان بود... الان اصلا نمی‌دانم که رئیس‌جمهور ترامپ چه فکری در سر دارد که اینگونه توئیت‌هایی را منتشر می‌کند اما آنچه مسلم است هرگز نخواهد توانست به توافقی بهتر، از همه لحاظ و بند به بند، دست یابد».

پربیننده ترین خبرها